هاشمی رفسنجانی در گردهمایی سراسری حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی با انتقاد از کسانی که اهمیتی به رأی مردم نمی دهند، گفت: هنوز هم حرف اصلی را مردم می زنند. جوانان، تحصیلکرده و آگاه هستند و نمی توان با شعارهای تبلیغاتی و بیان آمار غیر واقعی آنها را فریب داد.

hashemi-932

 

 

 

شرق پرس: اکبر هاشمی رفسنجانی در گردهمایی سراسری حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی که در حسینیه جماران برگزار می شد تأکید کرد: برکت انقلاب خود را از اینجا نشان داد.
 
 
 
 
ایسنا نوشت: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار امیدواری از اینکه افکار و اندیشه های امام روشن کننده راه جامعه باشد، از تصمیم جدید مسؤولان حزب کارگزاران برای احیای آن گفت و افزود: البته همیشه موقع انتخابات حزب فعال بود.

 

 

 

براساس گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه وقت مناسبی را برای آغاز حرکت جدید انتخاب کردید، خاطرنشان کرد: امیدواریم اهداف اولیه حزب و مسایلی را که تاریخ و شرایط زمان بر انسان تحمیل می کند، دنبال و در مسیر امام و انقلاب حرکت کنید.

 

 

وی انقلاب را حجت حق در عصر حاضر خواند و گفت: دنیا عادت کرده بود که انقلاب ها را با کودتا و یا احزاب نیرومند ببینند، اما انقلاب اسلامی بدون حضور تشکیلات سیاسی و تنها با پیشتازی روحانیت و رهبری های بی نظیر امام و حضور اکثریت قاطع مردم بود.

 

 

 هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در مبارزات به این نتیجه رسیده بودیم که بدون حزب کارها مشکل می شود، به تشکیل حزب جمهوری در همان سال های اول پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: با اینکه به خاطر مشغله های فراوان وقت نداشتیم، اما برای تدوین مواضع حزب وقت گذاشتیم و آن را عالمانه، ملی، دینی و به روز تهیه کردیم.

 

 

او با بیان اینکه اگر دست حزب جمهوری را باز می گذاشتند، در اولین انتخابات مهم کشور که برای ریاست جمهوری بود، قوه مجریه را می گرفتیم، افزود: امام با مصلحت هایی نسبت به حضور نامزد اصلی حزب مخالفت کردند، اما پس از آن فرمودند برای مجلس کار کنید که اولین ثمره حزب ورود افراد دینی و مبارز در مجلس شورای اسلامی بود که جلوی خیلی از انحرافات را گرفت.

 

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری مجموعه مسایلی که منجر به پایین کشیدن فتیله حزب جمهوری شد، گفت: عقیده به تحزب در جامعه آزاد که مسؤولیت ها با رأی مردم مشخص می شود، جزو مبانی پذیرفته شده اسلامی ما بود که براساس آن، شخصیت های مهم نظام این کار را کردند که یک کار صرف سیاسی نبود، بلکه یک کار بنیادی بود.

 

 

  هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله که «پس از جنگ از مجلس برای ریاست جمهوری آمدم»، به آشنایی خویش از نیروها و شخصیت­های جامعه اشاره کرد و گفت: سعی کردم کابینه دو دولت من معتدل و فراجناحی باشد و نیروهای چپ و راست و مستقل در کابینه باشند.

 

 

وی افزود: برخلاف حرف هایی که می گویند، وابستگی به چپ و راست هیچ مشکلی در دولت نداشت، چون واقعاً کابینه کار بود.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح چرایی و چگونگی تشکیل حزب کارگزاران سازندگی، به جلسه جامعه روحانیت مبارز اشاره کرد و گفت: طبیعی بود که برای تهران از دو جناح و مستقل ها نیروهایی را معرفی کنیم، اما روحانیت مبارز که از یک جناح بودند، مایل بودند که هر ۳۰ نامزد از جناح راست انتخاب شوند.

 

 

  هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که نفوذ، قدرت و شخصیت روحانیت در وحدت و محبوبیت بین مردم است، به منطق خویش در آن مقطع اشاره کرد و گفت: من می گفتم روحانیت باید حالت پدرانه خود را حفظ کند.

 

 

او گفت: در جلسات روحانیت مبارز قبول کردند که پنج نفر از نیروهای خارج از جمع آنها باشند که تصویب شد، اما بعدها آقای ناطق نوری خبر داد که اعضای گروهای همسوی جامعه می گویند ما خودمان رأی داریم و چرا باید رأی خود را به دیگران بدهیم.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان سخنان خود و ناطق نوری در این باره گفت: وقتی به نتیجه نرسیدیم، قرار شد با رهبری در میان بگذاریم که ایشان گفتند چرا می خواهید دست دیگران را ببندید و آنها هم نامزد معرفی کنند که در این صورت با رقابت انتخابات واقعی تر و صندوق های رای پر می شود.

 

 

  هاشمی رفسنجانی با اشاره به بیانیه آغازین کارگزاران گفت: دو بیانیه ، زلزله ای در فضای انتخاباتی جامعه انداخت و رقبا ترسیدند که متوسل به رهبری شدند.

 

 

او با یادآوری شروط رهبری برای ورود و عدم ورود وزرا در لیست کارگزاران، گفت: وقتی کارگزاران شروط را شنیدند، پیش من آمدند و گفتند اگر رهبری راضی نیستند، ادامه ندهیم که من با رهبری تلفنی صحبت کردم و ایشان از زاویه پر کردن صندوق ها گفتند که معاونان و شهردار تهران می توانند برای نامزدها لیست بدهند.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه »منطق من حفظ جایگاه روحانیت و عدم القای اختلاف بین من و رهبری بود»، گفت: وقتی دیدم آنها دارند برای بیانیه امضا می گیرند، ماجرا را به رهبری گفتم و ایشان هم دوباره تأکید کردند که مانع حضور این گروه نشویم.

 

 

وی با اشاره به حضور قدرتمند کارگزاران در مجلس و نگرانی رقبا، گفت: از همان زمان هم مرا پدر معنوی این حزب می دانند و هم تبلیغات منفی علیه این حزب شروع شد که هنوز ادامه دارد.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به کتاب «کامیابی ها و ناکامی های توسعه در ایران» از حسن واعظی اشاره کرد و گفت: این کتاب با بیان شاخص ها، عملکرد دولت های پنجم تا دهم از ۶۷ تا ۹۲ را مقایسه کرده است.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان سرفصل های کتاب و عناوین زیر مجموعه آن، گفت: با استناد به آمار مراکز رسمی توضیح می دهد که هر یک از دولت ها چه عملکردی در توسعه داشتند.

 

 

او با توصیه حاضران و جوانان به مطالعه این کتاب، گفت: حزب کارگزاران می تواند با استناد به این کتاب، عملکرد خود را برای جامعه توضیح دهد.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از کم لطفی کسانی که می گویند در دولت سازندگی کارهای فرهنگی نشده است، گفت: گسترش دانشگاهها و حتی تأسیس مدارس شبانه روزی درمناطق محروم،توسعه رسانه ها، افزایش بودجه مراکز فرهنگی از مشخصات آن دوره است که گویا منتقدین این مسائل را کارهای فرهنگی نمی دانند و به جای مسائل زیربنایی به ظاهر سازی ها اشاره می کنند.

 

 

وی افزود: درخصوص طبقات اجتماعی نیز مخالفان سیاسی سالهای سال است که تبلیغ می کنند در دولت سازندگی فقرا فقیرتر و اغنیا، قوی ­تر شدند، اما مستندات رسمی می گوید برای اولین بار در آن دولت بود که جدول جینی به نفع فقرا اصلاح شد.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به انتقاد کسانی که می گویند دولت سازندگی کار سیاسی نکرد، به برگزاری دو انتخاب پرشور، مخصوصاً انتخابات ریاست جمهوری در سال ۷۶ اشاره کرد و گفت: بدون شائبه تقلب که همه قبول کردند، انتخاباتی برگزار شد که در نوع خود بی نظیر بود.

 

 

وی درخصوص سیاست خارجی دولت سازندگی نیز گفت: با سیاست تنش زدایی، روابط ایران با همه جای دنیا به سوی بهبود رفت که در دولت آقای خاتمی ادامه یافت.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان زوایایی از عملکرد دولت سازندگی برای مسایل هسته ای گفت: پایه های کار در آن زمان گذاشته شد که بعدها ادامه یافت.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تحول ایجاد شده در جامعه پس از «هشت سال افراط کاریهای دولت نهم و دهم» گفت: مردم با توجه به شناختی که از مسؤولان داشتند، به این نتیجه رسیدند که افراط و تفریط کار به جایی نمی برد و باید با افکار اعتدالی کشور را اداره کرد.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این مطلب که اگر مردم ببینند مسؤولین با رأی آنها می آیند، صبوری می کنند، گفت: اگر انتخابات سالم باشد، همه چیز در کشور ما آماده است که ایران الگوی جهان باشد.

 

 

او با اشاره به تمدن اسلامی و نیز تمدن باستانی ایران، گفت: می توانیم بر پایه مکتب اهل بیت (ع) فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را به عنوان نمونه به دنیا عرضه کنیم.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، به ظرفیت های کشور در همه بخش ها اشاره کرد و گفت: می توانیم گذشته را جبران و در مسیر انقلاب حرکت کنیم.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر نقش انتخابات و حضور مردم، به جمله رهبری مبنی بر حق الناس بودن رأی اشاره کرد و گفت: گرفتن حق انتخاب از مردم گناه بزرگی است و تا خود صاحب حق نبخشد، فرد خطاکار در بارگاه الهی بخشیده نمی شود.

 

 

او با تأکید بر این نکته که باید برای تبیین مبانی فقهی این جمله رهبری تحقیق و پژوهش کرد، گفت:رهبری می توانستند این جمله را نگویند، ولی با هدف خاصی گفتند و باید روی آن کار و پژوهش شود.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به جمله دیگر رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان اشاره کرد که فرمود:« آرمان خواهی با محافظه کاری کاملاً در تضاد است و آرمان خواهی با واقع بینی همخوانی دارد».

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی دربخش دیگری از سخنان خویش به توافق هسته ای و کار بزرگ تیم مذاکره کننده، دولت و حمایت های رهبری اشاره کرد و گفت:می توان از مخالفان این توافق فهمید که کار مهمی برای احقاق حق مردم ایران و جلوگیری از تداوم ظلم آنان در تحریم های بین المللی انجام شد.

 

 

وی عصبانیت اسرائیل، لابی صهیونیسم و استکباریون را نشانه اهمیت کار دانست و گفت: ایران همیشه می گفت که براساس فتوای رهبری، ساخت بمب هسته ای را حرام می داند و الان همان قدرت هایی که به خاطر کمترین کار هسته ای جلسات بین المللی می گرفتند و قطعنامه می دادند، به عضویت ایران در باشگاه هسته ای رسمیت بخشیدند.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاه به سفر اخیر اومانو و سخنان او در جلسه کمیته روابط خارجی کنگره امریکا درباره اسناد محرمانه آژانس هسته ای و گفت وگوی با ایران به مخالفان توافق هسته ای غرب با ایران گفت: آنها وقتی دیدند نمی توانند به اسناد دسترسی داشته باشند، با حالت قهر جلسه را ترک کردند.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی به سخنان دیروز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه جلوی کارشکنی های صهیونیست ها و تندروهای کنگره در مسیر توافق هسته ای را بگیرند، حرف هایی زدند که توانایی ها و آسیب ناپذیری ایران را به رخ مخالفان کشیدند.

 

 

وی با بیان بعضی از جملات اوباما در دانشگاه امریکن واشنگتن و تأکید او بر اشتباه بوش برای اشغال عراق، گفت: اگرچه اوباما به نمایندگان کنگره گفت که بوش با هزینه های تریلیون دلاری عراق را اشغال کرد ولی سود آن به ایران رسیده است، اما آنچه ما در عراق می کنیم، کمک های انسانی است که برق و گاز و دیگر نیازهای آنها را تأمین می کنیم.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این جمله اوباما و کری بسیار مهم است که تحریم تارنما شده و ایران از تحریم نمی ترسد و اگر توافق را کنگره رد کند، اعتبار دیپلماسی آمریکا در دنیا مخدوش می شود.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با تحسین کار تیم دیپلماسی ایران در مذاکره با تیم های دیپلماسی شش کشور دنیا، به بخش هایی از توافق اشاره کرد و گفت: می توانند براساس پروتکل الحاقی تحقیق کنند که ما به طرف بمب هسته ای نمی رویم که البته ایران و رهبر جمهوری اسلامی بارها این جمله را تکرار کردند.

 

 

او با مهم دانستن متن برجام و متن توافق، به مدیران حزب کارگزاران سازندگی توصیه کرد که مطالب غیر محرمانه این متن را در جلسات حزبی برای اعضا و مردم توضیح دهند.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با توصیه و تأکید به اعضای حزب برای پرهیز از تندروی و پیروی از عقل و منطق در مباحث سیاسی، گفت: فرصت مهمی ایجاد شد که کشور خود را بسازیم و نباید سرمایه کشور را صرف بگومگوهای صرف سیاسی کرد.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: قدرت های دنیا به این نتیجه رسیده اند که ایران جایی است که اگر در صحنه نباشند ضرر می کنند.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که اسناد بالادستی ما بر تقویت بخش خصوصی تأکید می کند، نسبت به واگذاری­ها انتقاد کرد و گفت: از دولت گرفتند، با قیمت های غیرواقعی به شبه دولتی ها دادند که به هیچ جا جواب نمی دهند.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاه به سالگرد مشروطه، به تحلیل آن انقلاب در فراز و فرود اتفاقات تاریخی پرداخت و گفت: با پیشتازی مراجع و همراهی اصناف توانستند استبدادی را که قانون نداشت، بشکنند و حقیقتاً یک انقلاب ساده بود.

 

 

وی با تأکید بر این نکته که مشروطه یک تفاوت اساسی با انقلاب اسلامی داشت، گفت: در مشروطه اصناف و عشایر بودند و در انقلاب اسلامی توده مردم به میدان آمدند.

 

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی به خاطره ای از شاه اشاره کرد که روزی با هلی کوپتر در تهران گشت و با دیدن حضور انبوه مردم در راهپیمایی های اعتراضی، بعد از آمدن به دفتر خود، به اطرافیان خود گفت که ما برای مردم زحمت می کشیم، پس چرا این گونه می کنند.

 

 

او با اشاره به انواع توطئه ها علیه انقلاب اسلامی و تلاش دشمنان برای جدایی مردم از انقلاب گفت: هرکس با هر توجیهی مردم را از انقلاب دور کند، خیانت به امام و آرمان های شهداست.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از کسانی که اهمیتی به رأی مردم نمی دهند، گفت: هنوز هم حرف اصلی را مردم می زنند. جوانان، تحصیلکرده و آگاه هستند و نمی توان با شعارهای تبلیغاتی و بیان آمار غیر واقعی آنها را فریب داد، چون در بطن حوادث هستند.