این " آلودگی هوا " است که هماهنگ ، یکپارچه و منسجم عمل می کندو با تمام توان به نابودی منابع انسانی و اقتصادی کشور همت گماشت...

 محمود رضایی آلودگی و سی ان جی

 پرده اول:معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در آیین رونمایی از تاکسی های هیبریدی، از طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده پایتخت با تاکسی های هیبریدی خبر داد.

 

تاکسی های مدرنی که علاوه بر قیمت بالا، هزینه های سرویس و نگهداری قابل توجهی را نیز به مالکان تحمیل خواهند کرد و از طرفی هنوز امکانات مناسبی برای خدمات پس از فروش و عرضه قطعات یدکی آنها در کشور فراهم نیست.

 

پرده دوم:چند روز بعد از این رویداد، وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد عملیاتی طرح جایگزینی ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز، بر توسعه مصرف سی ان جی با موتورهای پایه گازسوز تاکید ورزید و توسعه این صنعت را در جهت حفاظت از محیط زیست، کاهش آلودگی هوا و منطبق بر اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد.

 

پرده سوم: از سوی دیگر شرکت های خودروسازی، هرسال میلیون ها خودرو روانه خیابان ها می کنند، اما درصد ناچیزی از سبد محصولات آنها به خودروهای گازسوز اختصاص دارد. این در حالی است که کشور ما از نظر ذخایر گاز طبیعی در دنیا جزو رده های اول است و دهها هزار میلیارد تومان در صنعت سی ان جی سرمایه گذاری شده است. موتور پایه گازسوز در کشور تولید می شود. مخازن سی ان جی ( اعم از خودرویی و جایگاهی ) با کیفیت و ایمنی بسیار بالا، مطابق با استانداردهای بین المللی در داخل کشور تولید می شود. و براساس نظر کارشناسان، سوخت سی ان جی دارای کمترین میزان آلایندگی است و به همین دلیل “سوخت پاک” نامیده می شود.

 

به گفته سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در چهارمین همایش صنعت خودرو امسال بیش از ۴۰۰ شرکت خارجی حضور خواهند داشت و قراردادهای متنوع خودرویی در شرف انعقاد است. باید منتظر ماند و دید، مسئولان وزارت صنعت ، معدن و تجارت و خودروسازان که مدام از اقتصاد مقاومتی سخن می رانند چه سهمی را در این قراردادها برای خودروهای جدید پایه گازسوز درنظر گرفته اند؟

 

پرده آخر:در مقابل اما، این ” آلودگی هوا ” است که هماهنگ ، یکپارچه و منسجم عمل می کندو با تمام توان به نابودی منابع انسانی و اقتصادی کشور همت گماشته و در این هماوردی بر اقدامات نمایشی، شعاری، مقطعی، جزیره ای، منفعلانه و … مسئولان فائق آمده است.

محمود رضایی