گرچه در تائید صلاحیت کاندیدای رئیس جمهوری مکانیزم سخت گیرانه ای وجود دارد اما تب رئیس جمهور شدن شهروندان عادی در روزهای ثبت نام از کاندیدا, تبدیل به یک معضل جدی برای مسئولان برگزاری انتخابات شده است.

هزینه هایی که تب رئیس جمهور شدن تحمیل می کند

سرویس سیاسی شرق پرس : هر ساله با آغاز زمان نام نویسی از داوطلبان انتخابات رئیس جمهوری, شاهد حضور افرادی هستیم که ثبت نام شان بیشتر از جنبه طنز قابل پرداختن است تا مسائل سیاسی!

 

مسلماً هجوم افرادی با پوشش ها و شعارهای عجیب, و حتی افراد کم سن سال برای ثبت نام رئیس جمهوری, نه تنها باعث سبُک شدن جایگاه یکی از مهم ترین انتخابات ها و اتفاقات سیاسی کشور می شود بلکه بازتاب آن در رسانه های خارجی نیز چندان جالب به نظر نمی رسد.

 

در این میان برخی بر این باورند, حضور این افراد علی رغم اینکه مطمئن هستند ردصلاحیت خواهند شد, با خود شعار و بارمعنایی دارد و این رویداد بشکل جدی قابل بررسی و توجه است. اما عده ای دیگر, تمایل به دیده شدن و عکاسان خبری و تریبون مناسبی که در محل ثبت نام قرار دارد را انگیزه این افراد برای اعلام حضور می دانند.

 

در هر صورت, خلاء های قانونی, متهم ردیف اول این رویداد عجیب است که امروزه در کمتر کشوری روی می دهد. البته راه علاج تب رئیس جمهور شدن چندان کار دشوار و پرهزینه ای نیست.

در بسیاری از کشورها, سازوکارها و فیلترهای مناسبی وجود دارد که هر کسی نمی تواند برای ثبت نام رئیس جمهوری اقدام کند و بار سیاسی و حتی اداری برای کشورش ایجاد نماید. مانند حداقل مدرک دانشگاهی که در انتخابات شورای شهر, خبرگان و مجلس ما نیز وجود دارد, گواهی های تائید قضایی و پلیسی مانند عدم سوء پیشینه, امضاء و تائیدیه دهها رجل سیاسی آن کشور مانند فرمانداران, شهرداران و یا استانداران و مدیران و … همه اینها همچون سدی در برابر هجوم افراد عادی در روزهای ثبت نام عمل می کند که کمترین فایده آن همانطوری که گفته شد ایجاد نشدن بار اداری برای بررسی صلاحیت هاست.

 

امیدواریم مسئولان امر با توجه به اتفاقاتی که در این سالها موجب آسیب رسیدن به شان و جایگاه انتخابات رئیس جمهوری شده است, با تنظیم و تصویب قوانین جدید, سیستم و ساز و کار مناسبی را برای ثبت نام از کاندیدای ریاست جمهوری پیاده سازی نمایند تا از تب رئیس جمهور شدن شهروندان عادی و هزینه هایی را که به کشور تحمیل می کند بکاهند.

محمد مبرا – سردبیر