ظریف در این برنامه تلویزیونی گفت: احساس میکنم الان باید به فرموده حضرت رسول بپردازیم. الان وقت پرداختن به اختلاف ها نیست معتقدم باید گذشته را فراموش کنیم از خیلی حرفهایی که زده شد خوشحال نیستم. حرفهای منفی را تیتر می کنند. از برجام استفاده کنید. دنیا می گوید ایران پیروز شد.

همه اظهارات ظریف در برنامه نگاه یک: الان موقع پرداختن به اختلافات نیست

 

شرق پرس: رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان دوشنبه شب در برنامه نگاه یک که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط با برجام و دستاوردهای حاصل از آن سخن می گفت در پاسخ به صحبت‌های مجری این برنامه که ابراز تشکر مردم از ظریف را به وی اعلام کرد، گفت: بنده نیز از مردم خوبمان برای حمایت‌ها و مقاومت‌ها و همچنین دعاهایی که در طول دو سال و نیم گذشته برای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان انجام دادند تشکر و قدردانی می کنم.

 

 

ظریف ادامه داد: دستاورد حاصله را خدمت مقام معظم رهبری، مردم عزیز ایران، ایثارگران و خانواده‌های شهدای هسته‌ای که در روز گذشته (یکشنبه) این توفیق را داشتیم که در خلال مصاحبه مطبوعاتی رییس جمهور خدمت آن‌ها شرفیاب شویم تبریک می گویم.

 

 

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در چند سال اخیر گفت: آنچه که اتفاق افتاد این بود که جمهوری اسلامی ایران توانست با قدرت منطق در برابر ۶ قدرت که خود را به غلط نماینده جامعه جهانی می دانند بنشیند، گفت‌وگو کند و از حقوق و خواسته ملت ایران دفاع کند.

 

 

ظریف با اشاره به نتایج حاصل از این مذاکرات و تامین منافع ملت ایران در این چارچوب افزود: همه این توفیقات مرهون پایداری و انتخاب هوشمندانه مردم است آن‌ها با مقاومت خود در طی سال‌های گذشته اجازه ندادند که طرف مقابل احساس کند می تواند خواسته خود را به ملت ایران محقق کند.

 

 

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان بار دیگر با تشکر از مقام معظم رهبری اظهار کرد:‌ ایشان با دید پدرانه و مشوقانه ما را در این جریان هدایت کردند، دعا کردند و آقای رییس جمهور نیز در این زمینه کمک های زیادی را انجام دادند.

 

 

ظریف با اشاره به فرصت ایجاد شده برای کشور در نتیجه اجرای برجام تصریح کرد: ما باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم. همه مردم باید از این فرصت استفاده کنند و شریک این فرصت هستند و اکنون تمام کسانی که در عرصه فناوری و مذاکره زحمت کشیده‌اند می توانند در برابر این ملت بزرگ احساس کنند که مقداری دین خود را به این مردم ادا کرده‌اند.

 

 

– اتفاقی نیفتاد و متون هم تغییر نکرد. بانک سپه و صادرات به دلیل غیرهسته ای تحریم شده بودند. توانستیم بانک سپه را قبل از اجرایی شدن برجام از لیست تحریم ها خارج کنیم

 

 

– کمیته ای تحت عنوان ۱۷۳۷ بود که باید تصمیم میگرفت بانک از تحریم خارج شود. یادداشتی بین خودشان پخش کردند تا کسی مخالفت نکند. ساعت های سختی را پشت سر گذاشتیم. در روزهای آخر کار در چند مسیر پیش رفت. یک مسیر، مسیر برجام بود که توفیق بزرگی  بود. مسیر دیگر مسیر بانک سپه بود که بحمدالله به نتیجه رسیدیم. قدیمی ترین بانک ایرانی آزاد شد و مشکل بانک صادرات به زودی حل می شود. مسیر سوم حل مشکل زندانیان بود. برای ما ایرانیان مهم هستند. در مقایل ۴ زندانی ایرانی آمریکایی ۷ زندانی ایرانی را رها کرد.

 

۱۴ هموطن ما  نیزهستند که در آسیای جنوب شرقی زندانی بودند و همه آنها را آزاد کریم.

 

 

– احساس میکنم الان باید به فرموده حضرت رسول بپردازیم. الان وقت پرداختن به اختلاف ها نیست.

– معتقدم باید گذشته را فراموش کنیم  از خیلی حرفهایی که زده شد خوشحال نیستم. حرفهای منفی را تیتر می کنند. از برجام استفاده کنید. دنیا می گوید ایران پیروز شد. تحریم فضایی بود که معامله با ایران را هزینه دار کرده بود. همکاری هسته ای با ایران مورد تایید قرار گرفته است.

 

 

– کشورهای ۱+۵ با ایران همکاری هسته ای می کنند.  از همه مذاکره کنندگان گذشته چه از طرف ایران و چه از طرف اتحادیه اروپا تشکر کردیم.

 

– امروز روزی است که باید تلاش کنیم تا از برجام استفاده کنیم و فضای ایران را اماده توسعه و پیشرفت اعلام کنیم. اتفاقا هر ادم عاقل در دنیا باشد در ایران سرمایه گذاری میکند؛ با حساب و برنامه ریزی و نه با نفوذ سرمایه گذار جذب می شود.

 

– از برخی منتقدین دلخور هستم. برخی حرفهایی زدند که احساس کردم در زمین طرف مقابل بازی کردند. البته برخی از انتقادها به ما کمک و باعث شد دشمن بداند از ما حمایت می شود.

 

 

– مردم خوشحال هستند. از حد تصور من خارج است. مردم با این امید و پشتکار و سرمایه گذاران بین المللی. نباید بذر نا امیدی کاشت. مخالفت ها ما را بجایی نمی کشاند. برجام موفقیت کشور و مردم و حاصل هدایت رهبری است. این نعمت الهی که توانستیم یک جامعه متحد را داشته باشیم از آن استفاده کنیم.

 

 

– برخی از صداها شنونده ندارد. ما ساز و کاری را ایجاد کردیم تحت عنوان هیئت نظارت. در شورای امنیت ملی هم مراحلی را تهیه کرده ایم تا در برابر خلف وعده ها چه واکنشی نشان دهیم.

 

 

– در برابر هر موضع گیری عمومی که از وزرات امورخارجه مشاهده کردیم، چندین ایمیل از طرف بنده ارسال شد و خواسته شد اقدامات جبرانی انجام شود. گروها و کشورها می خواهند القا کنند که ایران نا امن است. ما در برابر تنش آفرینی های سعودی خویشتن دار هستیم چون ما دست آنها را خوانده ایم. این مملکت امن است و زمینه برای سرمایه گذاری دارد.

 

– تاخیر هیچ ارتباطی به امریکا نداشت و چون نگران آزادی زندانیانشان بودند. اول برجام اعلام شد و ۱۲ ساعت بعد تبادل زندانیان انجام شد. در تبادل زندانیان ما ضرر نکردیم از نظر تعداد و اهمیت افراد. یک سال و نیم این مذاکرات را انجام دادیم و تحت نظارت شورای امنیت ملی اقدامات انجام شد.

 

 

– پرونده ادعای ایران در مورد خریدهای نظامی ۳۷ سال طول کشیده بود و ما لوایح خود را دادیم. در مقطعی پیشنهاد شد این را مذاکره کنیم تا سریع تر به نتیجه برسد.

 

 

– وارد مرحله جدیدی از روابط با آژانس شده ایم. آنچه که امروز اتفاق می افتد قابل راستی آزمایی است. الان آژنس باید اعلام کند کلیه اقدامات هسته ای ایران صلح امیز است که تاکنون این اتفاق هم افتاده است.

 

 

– کسانی که بخاطر نقض تحریم زندانی شده بودند باید آزاد بشوند. سر چند زندانی نتوانستیم به توافق برسیم.

 

 

– برخی از صداها شنونده ندارد.  ما ساز و کاری را ایجاد کردیم تحت عنوان هیئت نظارت. در شورای امنیت ملی هم مراحلی را تهیه کرده ایم تا در برابر خلف وعده ها چه واکنشی نشان دهیم.

 

 

– سوئیفت انجام می‌شود. تبادل دلاری انجام می‌شود. تبادل دلاری از طریق آمریکا انجام نمی‌شود اما راه‌های دیگری وجود دارد.  قرار نبود شرکت‌های آمریکایی با ما ارتباط داشته باشند، در برجام هم نبود.

 

ولی شعبات آن‌ها در خارج از آمریکا می‌توانند با ایران کار کنند. یک تصوری در ذهن آمریکایی وجود دارد که باید شکسته شود. امروز با برجام بخش بزرگی از آن شکسته شده است.

 

– امروز ما به شرایط عادی بر میگردیم که در بیانیه بنده و خانم موگرینی به آن اشاره شد. در بیانه ای که از وزارت خارجه صادر شد گفتیم دولت امریکا ناگزیر شده دست به اقداماتی بزند تا میلیاردها دلار از دارایی مردم آزاد شود اما گروهی که در امریکا تلاششان این بود تا فشار به ایران وارد کنند، الان به دست و پا افتادند

 

– در قطع نامه شورای امنیت فعالیت موشکی ایران ممنوع بود. اما باید بگویم جمهوری اسلامی ایران دنبال کلاهک هسته ای نیست که بخواهد موشکی برای حمل ان بسازد. مواردی که نقض برجام باشد در داخل برجام و خارج آن در خارج برجام پیگیری می شود. معتقدم هیچ اقدامی علیه ایران بی پاسخ نخواهد بود. امروز روز بهره برداری از برجام است

 

– به شکلی در برابر طرف مقابل برخورد خواهیم کرد که به طرف مقابل ضربه وارد شود. واقعیت بین المللی این است که همین رییس جمهور فعلی می تواند تحریم جدید ایجاد کند اما مشروعیت نخواهد داشت. بنابراین این تعهد دولت امریکا است و وفادار نبودن به تعهداتش مشکلات بین المللی را ایجاد می کند و باعث عدم اعتماد سایرکشورها و جامعه بین المللی به آن ها خواهد بود.

 

– قبلا در قطعنامه بود که هیچ موشکی باقابلیت حمل کلاهک نمی‌تواند در ایران باشد اکنون تبدیل به این شده که باید به این منظور طراحی شده باشد. دولت آمریکا در آینده هم می‌تواند باز هم ایران را تحریم کند. قبلا بر قطعنامه‌های شورای امنیت سوار بود اما الان بر خلاف آن خواهد بود.

 

– امریکایی ها به دروغ مبنای تحریم ها را بر قطع نامه های شورای امنیت سوار کردند. الان برخی نامزدهای جمهوری خواه گفته اند نمی توانیم برجام را کنار بگذاریم اما باید بگویم که هرکسی در امریکا  رئیس جمهور شود، مجبور به اجرای تعهدات کشورش است. امریکا ابرقدرت نیست؛ بین شش کشور هم ابرقدرت نیست.

 

– نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اکنون می‌توانند تحت فشار حرف‌هایی بزنند ولی در کاخ سفید تحت فشار کشورهای دیگر هر حرفی نخواهند زد.

 

 

– رفتار سعودی ها ناشی از حالت اضطراب است تا بتوانند مشکلات خود و منطقه را در پروژه ایران هراسی توجیه کنند. نگرانی سعودی ها نابجا است. از اولین روزهای توافق ژنو شاهد بودیم در عربستان حرکاتی انجام می شود که انگار خطری آنها را تهدید می کند. اقدامات تروریستی علیه سفارت ایران که انها نقش و ارتباط داشتند را در لبنان دیدیم. در پیشاور نیز علیه سرکنسولگری اقدام دیگری داشتند. برخی در سعودی دنبال این بودند که تنش ایجاد کنند اما اجازه نخواهیم داد دیگران منطقه را به چالش بکشند

 

– در بحث سفارت و کنسولگری عربستان باید برخورد مشترک انجام شود. اقدامات تهران و مشهد قابل قبول نبود. حمله به مکان دیپلماتیک توهین به ما است. واکنش سعودی به این اتفاق اقدامات همه برای ایجاد تنش بود و ما باید توجه داشته باشیم. انها نگران برجام و اجرایی شدن ان هستند. اسرائیل و مسوولان سعودی نگران برجام بودند. خطر افراطی که سعودی به آن دامن زده آتشی است که در نهایت و شاید خیلی زودتر دامن گیر خودشان باشد.

 

– برخی کشورهای منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی عادت کرده بودند که برخی اقدامات خود را تحت پروژه ایران هراسی، توجیه کنند. ایران دنبال تنش نیست و دنیا این را فهمیده است. امیدواریم هرچه زودتر عقل حاکم شود و این دشمنی ها را کنار بگذارند.

 

 

– ایران کشور صلح دوست و دنبال ثبات در منظقه است اما همواره در برابر حرکت خصانه از خودمان دفاع خواهیم کرد. ایران کشور قدرتمندی است و دشمنی با کسی ندارد. امریکا ناگزیر شده است تا تحریم های متعددش را کنار بگذارد. کشورهای منطقه دنبال بهبود روابط هستند و برخی از حرکت ها از روی دستپاچگی است و نباید نگران این حرکتها بود. این دوران به زودی تمام می شود و هرچه در آستین داشتن مانند کاهش قیمت نفت استفاده کردند و بیشتر از ایران خودشان ضربه خوردند. ایران به عنوان کشور قدرتمند از همه مسائل عبور خواهد کرد. ایران امن ترین کشور منطقه است.

 

 

– سوریه راه حل نظامی ندارد. در یمن که کشور کوچکی است ۱۰ ماه است که این کشور را بمب باران می کنند و هیچ حاصلی نداشته است. امیدواریم تنش ها تاثیری در مذاکرات سوریه نداشته باشد. ما پیشنهادهای مختلفی ارایه کردیم.

 

 

– (درباره سفر نوازشریف به تهران برای میانجیگری میان ایران و عربستان) نواز شریف دوست و همسایه ما است. روابط ما نزدیک است. رهبری در دوران ریاست جمهوری شان به این کشور سفر کردند. معتقدیم ما دنبال تنش و بهم زدن منطقه نبودیم. با تنش آفرینی به ایران نمی توانند به جایی برسند. فردا دیدگاه های نواز شریف را خواهیم شنید.

 

–  اهل خاطره نویسی نیستم. هنوز خیلی از چیزهایی که در مذاکرات اتفاق افتاد گفتنی نیست. لحظات سخت بسیار زیادی داشتیم. در همه موارد احساس کردیم توکل به خدا و توسل به اهل بیت راهگشا است برای ما. از موارد شکلی و محتوایی زیاد بوده است. ما وارد مذاکراتی شدیم که گفته بودند باید اراک را از بین ببرید. از این موارد زیاد داشتیم. صداها بلند شد. در همه موارد احساس کردیم توکل به خدا و توسل به اهل بیت راهگشا است برای ما./تابناک