آزموده گفت : پس از اجرای طرح تعریض رودخانه برزو به عنوان یکی از کانون های اصلی سیل سال های اخیر بهشهر ، دیواره چینی و احداث پل در چند نقطه انجام شد و ایمنی آن به میزان قابل توجهی افزایش یافت .

takhrib-khane5

 

 

به گزارش شرق پرس حمید آزموده روز پنجشنبه در حاشیه تخریب تعدادی از منازل حریم رودخانه برزو بهشهر در گفت و گو با  ایرنا افزود : حدود ۲۰۰ واحد مسکونی در حریم رودخانه های بهشهر ساخته شده که تمامی آنها با اجرای طرح تعریض به طور کامل تخریب می شوند.

 

 

وی با اشاره به عبور رودخانه های بزپل ، فک اصطل ، فراش محله ، برزو و پلنگ خیل از داخل شهر بهشهر ، مجموع طول این رودخانه ها را در منطقه شهری ۱۳ کیلومتر برآورد کرد و گفت که حدود پنج کیلومتر از این مسافت از داخل محلات پرجمعیت گذر می کند.

 

شهردار بهشهر افزود : متاسفانه در گذشته بدون اخذ مجوز و صدور پروانه خانه هایی در بستر و حریم رودخانه ها ساخته شد که در هنگام جاری شدن سیل سال های اخیر خسارات این بلای طبیعی را بشدت افزایش داد.

 

وی ادامه داد : بستر رودخانه ها جزو انفال است و به همین دلیل شهرداری با خرید منازل واقع شده در این حریم ، اقدام به تخریب کامل آنها خواهد کرد .

 

شهردار بهشهر گفت : اگر قرار باشد در حریم شهر و بستر رودخانه ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شود بدون شک سیلی بسیار گسترده و پرخسارت تر از سیل های پیشین در بهشهر رخ می دهد و به همین دلیل ازهر گونه ساخت و ساز در حریم جلوگیری می کنیم.

 

وی افزود : وقوع سیل سال ۹۱ به وارد شدن خسارت بیش از ۱۸۲میلیارد ریالی به تاسیسات زیربنایی شهری انجامید که درس نگرفتن از آن حادثه و برطرف نشدن عوامل بروز آن به تکرار سیل در خرداد۹۳ انجامید .

 

آزموده گفت : پس از اجرای طرح تعریض رودخانه برزو به عنوان یکی از کانون های اصلی سیل سال های اخیر بهشهر ، دیواره چینی و احداث پل در چند نقطه انجام شد و ایمنی آن به میزان قابل توجهی افزایش یافت .

 

وی افزود : خرید خانه های واقع شده در حریم رودخانه برزو پس از سیل سال ۹۱ در کنار اقدامات اولیه مربوط به پاکسازی ، لایروبی و دیوارچینی رودخانه آغاز شد.

 

آزموده گفت : احداث دیوار حفاظتی در خیابان شهید مدنی به طول ۲۶۰ متر و احداث یک دهنه پل با هزینه مجموع سه میلیارد ریال در کنار احداث سدسرشاخه گیر در بالادست رودخانه برزو از سوی منابع طبیعی ، منطقه عبور این رودخانه در داخل شهر را به نقطه ای ایمن تبدیل کرد .

 

وی افزود : وقوع سیل سال ۹۳ در بهشهر و داشتن کمترین خسارت در این منطقه نیز نشان داد کارهای زیربنایی لازم برای افزایش سطح ایمنی حاشیه رودخانه برزو بدرستی انجام شده است.

 

شهردار بهشهر گفت : اگر چه شهرداری دیوار حفاظتی ۱۷۰ متری ، اصلاح پل ۸۰ متری و یک دهنه پل ۱۱ متری را با اعتبار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بر روی رودخانه برزو اجرا کرد اما لازم است برای ایجاد امنیت بیشتر همه خانه های واقع شده در حریم و بستر آن هم آزاد و تخریب شود.