علی محمد شاعری گفت: احیای وزارت بازرگانی بیشتر کارکرد وارداتی به جای صادراتی دارد و کسانی که این پروژه را پیگیری می کنند وارداتچی هستند.

شاعری نماینده شرق مازندران : وارداتچی ها دنبال احیای وزارت بازرگانی هستند

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران)  سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به احیای مجدد وزارت بازرگانی، گفت: اگر مسئولیت بخش بازرگانی از وزارت جهادکشاورزی جدا شود، ضربه ای جدی به تولید داخل وارد شده و زمینه های اشتغال مولد را در داخل کشور از بین می برد، چراکه بخش بازرگانی زمانی که وزارتخانه بود بیش از آنکه به سمت صادرات و حمایت از تولید داخل گام بردارد در جهت واردات کالاهای خارجی و محصولات کشاورزی تولید خارج به کشور اقدام می کرد.

 

نماینده مردم نکاء، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه اگر وزارت یازرگانی احیاء شود ما با کاهش تعرفه های محصولات وارداتی کشاورزی مواجه می شویم، افزود: تفکیک بخش بازرگانی از وزارت جهاد سبب ایجاد رانت خواران ویژه و مافیای وارداتی در این وزارتخانه می شود، که با فشار بر وزارت بازرگانی اقدام به اخذ مجوز واردات محصولات کشاورزی غیرضرور کرده و بازار داخلی را از محصولات کشاورزی خارجی انباشته می کنند و این کار به زیان تولید داخل است.

 

فرآیند تولید و بازرگانی در بخش کشاورزی یکپارچه است

 

شاعری با اشاره به اینکه فرآیند تولید و بازرگانی در بخش کشاورزی یکپارچه است، ادامه داد: مبدا تولید محصولات کشاورزی که مزارع کشاورزی، باغات و عرصه های روستایی بوده تا بازارهای هدف که بازارهای داخلی و خارجی هستند یکپارچه دیده می شود، لذا مسئولیت از مزرعه تا سفره ی مردم باید برعهده ی یک وزارتخانه باشد، که این وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

 

وی با بیان اینکه سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های وزارت جهادکشاورزی، در جهت حمایت از تولید داخل است ، یادآور شد: در سال های اخیر که بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به وزارت جهاد کشاوردی منتقل شد، عملکرد بسیار خوب و رضایت بخشی داشته و مبادلات فرامرزی در حال افزایش و میزان واردات در حال کاهش است.

 

کاهش واردات محصولات کشاورزی در سال های اخیر از ٨میلیارد دلار به ٣میلیارد دلار

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود:تراز منفی تجاری در بخش کشاورزی طی سال های اخیر کاهش پیدا کرده و میزان واردات محصولات کشاورزی از حدود ٨ میلیارد دلار به ٣ میلیارد دلار کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد:آمارها بیانگر این است که وزارت جهادکشاورزی هم اکنون نسبت به زمانی که بخش بازرگانی محصولات کشاورزی از آن جدا بود موفق تر عمل می کند.

 

احیای وزارت بازرگانی هزینه های جاری دولت را افزایش می دهد

 

شاعری با بیان اینکه جداشدن بخش بازرگانی از وزارت جهادکشاورزی اقدامی کارشناسی نبوده و کاری عبث و بیهوده است، تصریح کرد: این اقدام سبب بزرگ شدن دولت، افزایش بوروکراسی و افزایش ناهماهنگی بین بخش های اقتصادی دولت می شود و در جهت حمایت از تولید داخل و اشتغال مولد نیست.

 

وی افزود: احیای وزارت بازرگانی از سویی هزینه های جاری دولت را افزایش داده و از سوی دیگر سبب گشوده شدن بازارهای داخلی به سمت محصولات کشاورزی خارجی می شود.

 

تولید حدود ١١۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور

 

شاعری با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی طی سال های اخیر در جهت حمایت از مصرف کننده گام های مهمی برداشته است، ادامه داد: در حال حاضر در داخل کشور حدود ١١۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داریم که علاوه بر نیاز داخل بخش زیادی به بازارهای هدف، در خارج از کشور صادر می شود البته ضعف هایی در این بخش وجود دارد که این ضعف ها باید رفع شود.

 

وی اظهار کرد:باید با اختصاص مشوق های صادراتی، افزایش تعرفه های وارداتی، بهبود و ارتقای صنعت بیمه در بخش کشاورزی، توسعه فناوری های نوین، تحقیق و انتقال یافته های پژوهشی و توانمندسازی کشاورزان مشکلات موجود بخش کشاورزی را رفع کرد.

 

رقابت پذیر کردن محصولات کشاورزی با کاهش هزینه تولید

 

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، افزود:با استفاده از فناوری های نوین، توسعه کشت های گلخانه ای، بهبود روش های آبیاری و در نهایت با افزایش بهره وری، باید داخل را حمایت کرد و محصولات کشاورزی داخلی را باید با کاهش هزینه تولید و بهبود کیفیت در بازارهای هدف قابل رقابت کرد.

 

وی ادامه داد:انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامی بسیاری مثبت بوده که جدایی آن از وزارت جهادکشاورزی بازگشت به عقب است.

 

احیای وزارت بازرگانی در راستای واردات محصولات خارجی و حمایت از تولید خارج است

 

شاعری با بیان اینکه احیای وزارت بازرگانی در راستای واردات محصولات خارجی و حمایت از تولید خارج است، یادآور شد:ساختار بازرگانی در وزارت جهادکشاورزی وجود دارد، لذا باید ضعف ها رفع کرد نه اینکه ساختار موجود را به طور کلی را از بین برد، مسئولیت بخش بازرگانی راهبردی را از وزارت جهاد جدا کرد و انتظار حمایت از تولید داخل را داشت، چرا که این احیاء خلاف برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است.

 

وی افزود: با جدایی بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی تصمیم می گیرد که تعرفه ها را چگونه وضع کند، چه میزان واردات داشته باشد، لذا انحصار واردات در دست عده ای خاص قرار می گیرد و همان بلایی که در سال های گذشته بر سر محصولات استراتژیک همانند گندم و برنج آمد دوباره تکرار می شود.

 

جز ۴ میوه گرمسیری اجازه واردات به هیچ محصولی داده نمی شود

 

شاعری با اشاره به اینکه چند سال پیش حدود ۶ میلیون تن گندم وارد کشور می شد، ادامه داد: هم اکنون به خودکفایی در تولید گندم و حتی مرز صادات رسیده ایم و در بخش میوه ها به جز ۴ میوه گرمسیری اجازه واردات به هیچ محصولی داده نمی شود.

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در این شرایط حساس که کشور به حمایت از تولید داخل نیازمند است تشکیل یک بخش بازرگانی که بیشتر کارکرد وارداتی به جای صادراتی دارد و به تولید داخل ضربه می زند، لذا کسانی که این پروژه را پیگیری می کنند وارداتچی هستند.