حیدالعبادی در واکنش به اظهارات معاونش و در دفاع از دوستی دولت ملت عراق با ایران گفت: با وعده بازسازی رایگان عراق هم، دوستی با ایران را از دست نخواهیم داد...

واکنش شدید نخست وزیر عراق به سخنان ضدایرانی معاونش

 

در روزهای گذشته معاون نخست وزیر عراق، ایاد علاوی با سخنانی قابل تأمل نقش ایران در عراق را هم وزن با تدبیر سعودیها و برخی کشورهای متحد عربستان، تقبیح و به اتهام کذب سرکوب سنی ها و بال و پر دادن به شیعیان این کشور، سیاستهای تهران را مورد نقد قرار داد.
 
 
ایاد علاوی که برای مذاکره با مقامات مصری بر سر بحران‌های سوریه، یمن و لیبی به قاهره سفر کرده بود، در گفت‌وگو با  رویترز، وقیحانه به سیاستهای ایران در منطقه و مخصوصاً عراق تاخت و گفت: حکومت ایران “حتی در تصمیم‌گیری‌های مردم عراق” هم دخالت می‌کند!معاون رئیس جمهوری عراق اظهار داشت: «ما خواهان انتخاباتی مبتنی بر فرقه‌گرایی نیستم بلکه به دنبال یک فرایند سیاسی فراگیر هستیم».

این سخنان در حالی مطرح شده که نظام دیپلماسی کشورمان تاکنون هر گونه دخالت در امور داخلی عراق را همواره رد و حضور نظامی در عراق را تنها به خواست دولت این کشور و بر مبنای آموزش واحدهای نظامی و بسیج مردمی برای دفع عناصر تکفیری – صهیونیستی داعش، برشمرده است. 

 
 
دفاع تمام قد حیدرالعادی از دوستی ایران با ملت و دولت عراق
 
 
«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز شب گذشته در سخنانی با بیان اینکه عراق وارد سیاست محورها در منطقه نخواهد شد، تأکید کرد که بغداد در سوریه فقط دولت این کشور را به رسمیت می‌شناسد و با گروههای دیگر همکاری ندارد.العبادی ابتدا با انتقاد از سخنان «ایاد علاوی» که علیه ایران و قطر ابراز شده بود، گفت: سخنان معاون رئیس‌جمهور قابل قبول نیست و جایز نیست که به نام عراق علیه کشورهای منطقه موضع‌گیری منفی شود.

او افزود: معتقدم که علاوی با انتقاد از قطر خواسته تا مصر را راضی کند؛ اما برخی طرف‌های عراقی می‌خواهند ما از عربستان مقابل قطر حمایت کنیم یا بالعکس اما این اشتباه است و عراق فایده‌ای در این مسأله نمی‌برد.العبادی درباره سفر خارجی خود به کشورهای عربستان، کویت و ایران نیز گفت که سفرهای وی سه روز به طول خواهد انجامید و از یکشنبه شروع خواهد شد. او همچنین تأکید کرد که این سفرها ارتباطی به بحران ایجاد شده میان عربستان و قطر ندارد و از پیش برنامه‌ریزی شده بودو وی درباره گسترش روابط همه جانبه با عربستان و مبارزه با تروریسم با مقامات سعودی رایزنی خواهد کرد و پس از عید فطر هم چندین سفر خارجی در پیش خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق در ادامه تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم که عراق میدان درگیری ایران و آمریکا شود یا خاک عراق مکانی برای دشمنی با ایران باشد و اگر فرمانروایی تمام دنیا را به ما بدهند یا اگر وعده بازسازی مجانی عراق را بدهند، حاضر نیستیم با ایران دشمنی کنیم.

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود، همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را غیر قانونی خواند و تأکید کرد که دولت فدرال عراق هیچ گونه حمایت یا مشارکتی در این همه‌پرسی نخواهد داشت و جدایی کردستان از عراق بر مشکلات آنها خواهد افزود.

حیدر العبادی در پایان با اشاره به برگزاری چندین نشست رهبران اهل سنت عراق در ترکیه و برخی کشورهای اروپایی، از آنها خواست تا نشست‌های خود را در بغداد برگزار کنند و دولت عراق به شدت برگزاری این نشست‌ها در کشورهای خارجی و با حضور سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشورها را رد می‌کند.

 
 
 
 
 
 
پارسینه