شاعری با اشاره به وجود 15 هزار بیکار درشرق مازندران گفت: دلیل اصلی بیکاری در منطقه عدم رعایت عدالت و عدم رعایت شاخص‌های لازم برای تصمیم گیری‌های 5 ساله است.

وجود 15 هزار بیکار در شرق مازندران تاسف برانگیز است/بندر امیرآباد باید به "منطقه آزاد تجاری" تبدیل شود

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از تسنیم علی محمد شاعری در جمع خبرنگاران، با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات منطقه شرق مازندران اظهار داشت: متاسفانه این منطقه دارای چالش‌ها و مشکلات مهمی است که نیازمند پیگیری جدی مسئولان در رفع مشکلات و چالش‌های پیش رو است.

 

 

وی با اشاره به وجود ۱۵ هزار بیکار درشرق مازندران, افزود: دلیل اصلی بیکاری در منطقه به دلیل عدم رعایت عدالت و عدم رعایت شاخص‌های لازم برای تصمیم گیری‌های ۵ ساله  و توسعه نیافتگی در زمینه کشاورزی، صنعت، گردشگری، تجارت و بازرگانی، آب، انرژی وحمل و نقل است.

 

 

نماینده مردم شرق مازندران در خانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی، بندر امیرآباد بعنوان سومین بندر کشور، حوزه  اکتشافات شرکت نفت دریای خزر در این منطقه، ارقام بیکاری تاسف برانگیز است، افزود: بندر امیرآباد منطقه ویژه اقتصادی به دلیل ظرفیت تجاری بین المللی باید به “منطقه آزاد تجاری” تبدیل شود.

 

 

بحران آب مشکل عدیده مردم شرق مازندران

 

 

شاعری, بحران آب را از مشکلات مهم و عدیده شرق مازندران بیان کرد و افزود: سد گلورد پس از ۲۰ سال باید آبگیری شده و وعده‌ها تحقق یابد که در این زمینه وزارت نیرو نسبت به ساخت و تکمیل کانال‌های آبیاری و زهکشی شبکه گلورد در سال جاری اقدامات جدی صورت دهد.

 

 

وی با تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی و رشد اقتصادی, افزود: دولت و مسئولان با هدف حمایت از تولید داخل و حمایت از کشاورزان برنجکار؛ از واردات برنج به داخل جلوگیری کنند.

 

 

شاعری, استقرار صنایع وابسته به کشاورزی را حمایت از کشاورز و تولید داخلی اعلام کرد و افزود: خام‌فروشی محصولات کشاورزی و رونق نداشتن صنایع وابسته به کشاورزی موجب شد تا کشاورزان محصولات کشاورزی خود را به صورت خام و با قیمت بسیار ارزان به واسطه‌ها بفروشند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: آنچه که امروز شاهد تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی هستیم، مقرون به صرف نبودن کشاورزی برای زمین‌داران و کشاورزان است.

 

 

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی, حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اولویت‌های مهم منطقه برشمرد و گفت: به دلیل تخریب جنگل‌ها، مراتع و عدم اجرای طرح‌های آبخیزداری شاهد سی‌ های خانمان برانداز در بهشهر و نکا بوده و هستیم که توجه  ویژه منابع طبیعی به این موضوع را می‌طلبد.

 

 

مقابله جدی با تب برفکی

 

 

وی با اشاره به اهمیت دامداری و دامپروری در استان به ویژه در منطقه شرق مازندران، مقابله جدی با بیماری تب برفکی که اخیرا درمنطقه شیوع پیدا کرده ودام های زیادی تلف شدند، را خواستار شد.

 

 

شاعری, سرمایه‌گذاری مرتبط با دامپروری و کشاورزی در مناطق محروم هزار جریب شرق مازندران با هدف اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان را خواستار شدو  گفت: حدود ۷۰ درصد مردم در شهر و ۳۰ درصد در روستا زندگی می‌کنند که در این زمینه با وجود وسعت جغرافیایی مناطق روستایی بیش از شهر، می توان از این ظرفیت  برای توسعه روستا استفاده کرد.

 

 

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس با اشاره به اهمیت برقی کردن قطار تهران- شمال گفت: متاسفانه قطار تهران شمال به دلیل قدیمی و فرسوده بودن شبکه حمل نقل ریلی، جابجایی مسافران  بیش از ۱۲ ساعت طول می‌کشد که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی باید برقی نمودن قطار تهران_ شمال را در اولویت های پروژه های خود قرار دهد.

 

 

وی افزود: پیگیر بودن راه آهن در ساخت و اجرای عملیاتی راه آهن گرگان به مشهد می تواند دسترسی مردم مازندران  به آستان قدس رضوی را آسانتر کند.