اتحاد سه جانبه ایران, قطر و ترکیه نشانه آن است که روایتی که می گفت خاورمیانه بین اتحاد سنی ها به رهبری ریاض و شیعیان به رهبری تهران تقسیم شده، به پایان خط خود رسیده است...

وحشت صهیونیست ها از اتحاد ایران, ترکیه و قطر

 

شرق پرس: روزنامه صهیونیستی جروزالم پست (JPost) در یادداشتی زیر عنوان “بازی قدرت ترکیه در قطر، به روابط گرمتر با ایران خواهد انجامید” از ایجاد مثلثی جدید در منطقه غرب آسیا با حضور کشورهای ایران، ترکیه و قطر ابراز نگرانی کرده است.

 

خلاصه ای از این نوشتار درپی می آید:

 

««سفیر ایران در ترکیه هفدهم ژوئن گفت که تهران خواستار همکاری با آنکارا برای مقابله با تروریسم است. “محمد ابراهیم طاهریان فرد” گروه های مسلح کُرد در سوریه را گروه های تروریستی خوانده است. این موضع گیری با مواضع ترکیه علیه کُردها هماهنگ می باشد.

 

اظهارات اخیر مقامات ایرانی در کنار تصمیم ترکیه برای اعزام نیروهای نظامی به قطر درخلال منازعه با عربستان، نشانگر این است که حوزه نفوذ جدیدی با محوریت قطر، ترکیه و ایران ایجاد شده و این جبهه جدید، پتانسیل تاثیرگذاری بر منطقه و اسرائیل را دارد.

 

هر دو کشور قطر و ترکیه طی دهه گذشته روابط نزدیکی با حماس داشته اند. ایجاد روابط گرمتر بین دوحه، آنکارا و تهران می تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد و اورشلیم را به ریاض و قاهره نزدیکتر سازد.

 

این اتحاد سه جانبه همچنان نشانه آن است که روایتی که می گفت خاورمیانه بین اتحاد سنی ها به رهبری ریاض و شیعیان به رهبری تهران تقسیم شده، به پایان خط خود رسیده است.

 

 

مواضع منطقه ای ایران و ترکیه طی سال های گذشته با هم اختلاف داشته اما اوضاع درحال تغییر یافتن است و تهران و آنکارا بار دیگر به یکدیگر نزدیک می شوند.

 

از زمانیکه آنکارا در دعوای ریاض و دوحه، طرف قطر را گرفت و به این کشور نیروی نظامی و مواد غذایی ارسال کرد اوضاع تغییر کرد.

 

بحران قطر موجب نزدیکتر شدن ترکیه و ایران به یکدیگر شد. در همین حال ترکیه به دنبال راهی برای حل بحران از طریق مذاکره با ترامپ است و از عربستان خواسته سیاست خود را تعدیل کند.

 

در سال های اخیر شاهد اختلافات فرقه ای در خاورمیانه بوده ایم. ایران، سوریه، حزب الله و حوثی های یمن در یک سو و کشورهای سنی در سوی دیگر. درگیری های عراق  و سوریه نیز از نمادهای این شکاف بوده است. هرچند روابط اخیر بین قطر، ایران و ترکیه، حوزه نفوذ سومی را ایجاد کرده که در تقابل با اختلافات فرقه ای است.

 

امروز شناخت روابط ترکیه، قطر و ایران برای اسرائیل مهم است تا بتواند سیاست های خود در راستای نزدیک شدن به عربستان و همچنین تنش های سوریه در امتداد مرزهای لبنان را ارزیابی کند.»»

 

گفتنی است نگرانی صهیونیست ها از ایجاد مثلث جدید با محوریت ایران درشرایطی است که تحرکات پیشین تهران در منطقه و افزایش روزافزون نفوذ و قدرت آن، موجب هراس اسرائیل و عربستان شده بود.

 

“یوسی ملمان” تحلیلگر ارشد صهیونیست، یادداشتی را در میدل ایست آی(middleeasteye) منتشر ساخته و از تماس های مخفیانه عربستان و اسرائیل علیه ایران سخن گفته است.

 

وی تاکید کرده که عربستان و اسرائیل طی سال های اخیر به یکدیگر نزدیک تر شده و سطح تماس هایشان را افزایش داده اند. البته این تماس ها غالبا به صورت مخفیانه بوده و رسانه ای نشده است.

 

ملمان از دیدارهای متعدد مقامات امنیتی و دولتی عربستان با صهیونیست ها خبر داده که با هدف مقابله به قدرت و نفوذ ایران در منطقه انجام شده است.