در شرایط فعلی به نظر می رسد دولت دوازدهم کار خود را با جداسازی دو وزارتخانه وزارت صنایع و معادن و بازرگانی آغاز کند که این مساله یعنی بازگشت به ۶ سال پیش و بازهم آزمون و خطایی دیگر...

وزارت صنعت از بازرگانی تفکیک می شود؟

 

شرق پرس: دولتی ها معمولا از ادغام وزارتخانه های صنعت و معدن با بازرگانی و البته راه و مسکن گلایه دارند. شاید براین اساس است که پیش بینی می‌شود طی ماه های آینده در قدم اول، دولت دوازدهم با تفکیک دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت وضعیت را به ۶ سال گذشته بازگرداند. البته دراین میان زمزمه هایی نیز در خصوص بازگشت به گذشته وزارت راه وشهرسازی و البته وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز مطرح است.
 
ماه گذشته اعلام شد که برخی مسئولان در حال بررسی کارشناسی هستند که آیا ادغام وزارت صنعت و معدن با بازرگانی درست بوده است یا خیر. 
 
به گفته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در آنزمان، برخی مسئولان در حال بررسی کارشناسی بودند که آیا ادغام وزارت صنعت و معدن با بازرگانی درست بوده است یا خیر.
 
براساس اظهارات مجتبی خسروتاج، تجربه‌های ادغام وزارت صنعت و معدن با بازرگانی و واگذاری سیاست‌های تجاری بخش کشاورزی در قالب قانون انتزاع (تمرکز وظایف بخش کشاورزی) در وزارت جهاد کشاورزی را تا به امروز شاهد بوده‌ایم.
 
 به اذعان وی،  با تجربه دو ساله تولید، تجارت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی ( در وزارت جهاد کشاورزی) باید در نظر داشت که این مهم  چقدر موفقیت‌آمیز بوده است؛ آیا وزارتخانه‌های تولیدی که بخش تولید را در اختیار دارند، قبول مسئولیت‌های تجاری برای آنها مفید است یا خیر؟
 
ازسویی دیگر  شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در اواخر بهمن سال گذشته نیز دراین خصوص تاکید کرده بود رئیس جمهور برای رسیدگی به این موضوع به بخشهای مختلف ماموریت داده است تا روابط موازی با یکدیگر تنظیم شود. برخی از فعالیت‌ها که به دلیل سنگینی یکدیگر را تحت ‌الشعاع قرار می‌دهد باید به صورت مستقل به آنها توجه شود.
 
این درحالی است که امروز مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه اقدام به اظهارنظر دراین خصوص کرده که به نظر میرسد دولت برای تفکیک وزارت صنعت و معدن و بازرگانی به نتیجه رسیده است.
 
به گفته ایرج ندیمی مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، تجربه نشان داده ادغام بخش های صنعت، معدن و تجارت همچون  راه و مسکن ما را به نتیجه مطلوب و دلخواه نرسانده است. 
 
براساس این گزارش، شش سال پیش درهمین روزها بود که احمدی نژاد و یارانش تصمیم به ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی گرفتند. تصمیمی که مورد هجمه بسیاری از کارشناس وقت قرار گرفت اما گوشی شنیدار نبود و بالاخره رای به ادغام این دو وزارتخانه داده شد.
 
در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ (شش سال پیش) در جلسه ۱۴ اردیبهشت هیئت وزیران دولت دهم در راستای چابک سازی دولت و به منظور اجرای حکم ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه، جزئیات ادغام وزارتخانه های راه و مسکن، نیرو و نفت، صنایع و معادن و بازرگانی و رفاه امور اجتماعی و کار و امور اجتماعی را تعیین کرد.  اتفاقی که در آنزمان تاریخی می‌نمود.
 
درآنزمان دولت درنهایت تنها موفق به ادغام وزارت نفت و نیرو نشد و یا به زبانی ساده تر زور دولت به نفتی ها و نیرویی ها نچربید. درنهایت مابقی وزارتخانه های مورد اشاره در گزارش با یکدیگر ادغام شدند اما در همان‌زمان نیز بیشترین گلایه ها به ادغام دو وزارتخانه بازرگانیو صنایع و معادن بود و این امر را کارشناسی نمی خواندند.
 
درنهایت این امر اجرایی شد تا جاییکه امروز از وزارتخانه صنعت،معدن و تجارت خبر می‌رسد که بررسی ها برای جداسازی مجدد این دو وزارتخانه آغاز شده است.
 
براساس اظهارات کارشناسان، دولت احمدی نژاد  قبل از ادغام وزارتخانه ها، می بایست ابتدا اینکار را سبک سنگین می‌کرد و باید در نظر داشت که این ادغام کمی زود صورت گرفت.
 
 این درحالی است که گفته می‌شود رهبر معظم انقلاب دردیداری با اعضای دولت اشاره داشتند که برای من روشن نیست این ادغام به چه دلیل صورت گرفته است.
 
 
بنابراین در شرایط فعلی به نظر می رسد دولت دوازدهم کار خود را با جداسازی دو وزارتخانه وزارت صنایع و معادن و بازرگانی آغاز کند که این مساله یعنی بازگشت به ۶ سال پیش و بازهم آزمون و خطایی که گفتن از آن تکراری است!
 
 
 
 
 
 
 
پارسینه