حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات با انتقاد از عملکرد برخی در تضعیف تیم مذاکره کننده هسته ای گفت : در این شرایط حساس ، نقش منفی بازی کردن خوب نیست؛ این که عده ای وحدت ملی را خدشه دار می کنند درست نیست .

vazir-etelaat-alaviشرق پرس: وزیر اطلاعات با انتقاد از عملکرد برخی افراد و گروه‌ها در تضعیف تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال همدلی و همزبانی نامگذاری کرده‌اند و حمله کردن به تیم مذاکره کننده با شعار سال منافات دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، “سید محمود علوی” روز سه شنبه در همایش پیشگامان انقلاب اسلامی که به مناسبت گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد مردم دشت ورامین در مسجد امام صادق (ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا برگزار شد اظهار داشت: اتفاقات انقلاب اسلامی برای ما صفحاتی از درس‌های آموزنده را ثبت کرده که باید بر پایه تقوا از آن استفاده کنیم تا دچار لغزش نشویم؛ حادثه ۱۵ خرداد سال ۴۲ باید واکاوی شود و از منظرهای مختلف به درس‌های آموزنده آن به گونه‌ای پرداخته شود تا فرزندان ما بدانند که سرمایه انقلاب و عزت و استقلال کشور به چه قیمتی به دست آمده است.
وی با اشاره به وقایع اتفاق افتاده در تاریخ ایران گفت: در جریان جنگ جهانی دوم متفقین شامل آمریکا، انگلیس و شوروی سابق در برابر آلمان با هم متفق شدند و در ایران حضور یافتند و هر کدام بخشی از ایران را تحت سلطه خود در آوردند .
وی گفت: پس از جنگ جهانی دوم ، در سال ۱۳۲۴ آمریکا و انگلیس به لحاظ ظاهری، ایران را ترک کردند ولی شوروی با باقی ماندن در ایران، زمینه تجزیه آذربایجان را فراهم کرد .

وزیر اطلاعات افزود: باقی ماندن شوروی، منجر به شکایت ایران به سازمان ملل متحد و اعتراض آمریکا به حضور شوروی در ایران گردید و این امر سرآغاز جنگ سردی بین دو متفق جنگ جهانی دوم یعنی آمریکا و شوروی شد و همچنین مقدمه ای برای تبدیل جهان به دو بلوک شرق و غرب جهان را فراهم آورد و یک سری از کشورها به سمت شوروی و سری دیگر به سمت آمریکا گرایش پیدا کردند و هر کدام تلاش داشتند کشورهایی را تحت سلطه خود در آورند.

علوی افزود: آمریکا تلاش داشت تا با کودتای نظامی ، حکومت‌های مورد نظر خود را به وسیله نظامیان روی کار آورد که نمونه این امر را می توان در جریان ملی صنعت نفت ایران مشاهده کرد که حکومت قانونی سرنگون شد .

وزیر اطلاعات افزود: همسایگی ایران و شوروی از حساسیت بالایی برخوردار بود و این امر از یک طرف خطر نفوذ کمونیسم به ایران را در پی داشت و این موضوع، ایران را به خاکریز بلوک غرب در برابر بلوک شرق تبدیل کرده بود.

وی اظهار داشت: در زمان ریاست جمهوری جان اف کندی برآورد آمریکا این بود که باید به کشورهای حامی غرب به غیر از کمک نظامی ، کمک های تکنولوژیکی نیز ارائه کند و به این منظور طرح اصلاحات در ایران مطرح شد تا طی آن زمین ها به کشاورزان و سهام کارخانه ها به کارگران واگذار شود تا وقتی کمونیست ها دم از کشاورزان و کارگران می زنند بستری برای شعار آنان وجود نداشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در زمان حیات آیت الله بروجردی شاه احساس می کرد که اگر اصلاحات دیکته شده آمریکا در ایران انجام شود ، با واکنش شدید علما مواجه شود زیرا او قدرت بسیج مردم توسط علما را در جریان ملی شدن نفت دیده بود که چگونه آیت الله کاشانی با اعلامیه های خود مردم را به خیابان آورد و سیاست های دربار را مختل کرده و شرایط سیاسی را به نفع ملیون عوض کرد.

علوی تصریح کرد: آمریکا اعلام کرده بود زمانی ایران می تواند از کمک ۳۵ میلیون دلاری آمریکا برخوردار شود که اصلاحات در این کشور اجرا شود و برای این منظور اعلام کرده بود که نخست وزیر ایران باید با پیشنهاد آمریکا تعیین شود .

وی افزود: پس از رحلت آیت الله بروجردی ، شاه که احساس می کرد این سد مستحکم از میان رفته ، خود در سفری یک ماهه به آمریکا و رفع کدورت‌های کندی ، متعهد شد که اصلاحات دیکته شده آمریکا را ، خود در ایران اجرا کند .

وی تصریح کرد: آمریکا اسلام را سدی پولادین در مقابل مارکسیسم و کمونیسم می دانست؛ در حرکت اصلاحی خود اسلام را نشانه گرفت و در قانون انجمن های ایالتی و ولایتی ، شرط مسلمان بودن افراد را حذف و اعلام کرد که همه افراد می توانند در انتخابات شرکت کرده و به جای قسم خوردن به قرآن ، می توانند به هر یک از کتب آسمانی قسم یاد کنند.

وی افزود : علما در برابر این تغییر قانون بی تفاوت نبودند و با صدور اعلامیه های متعدد و با تشکیل انجمنی ۹ نفره ، اعلامیه ها را به تمامی مردم می رساندند .

وزیر اطلاعات گفت: در این میان، امام راحل اعلام کردند که ما برای اسلام احساس خطر می کنیم و در مقام ادای تکلیف بر آمده و نمی توانیم به امید نتیجه بنشینیم؛ باید از اسلام دفاع کنیم و نتیجه آن با خدا است که نتیجه این روشنگریها باعث شد تا این لایحه لغو شود.

وی تصرح کرد: رژیم شاه با برگزاری رفراندومی صوری ، در صدد اجرای لوایح شش گانه اصلاحات برآمد و در ششم بهمن ماه سال ۴۱ این رفراندوم برگزار شد ، ولی با اعلام حضرت امام مبنی بر تحریم رفراندوم ، مردم در هفتم بهمن به خیابان ها آمده و با عوامل رژیم شاه درگیر شدند .

وزیر اطلاعات افزود: با آغاز ماه مبارک رمضان ، ساواک به روحانیونی که قصد عزیمت به مناطق مختلف کشور داشتند اخطار داد که در سخنرانی های خود حق بیان ارتباط شاه با رژیم اسرائیل را ندارند و هرکس وارد این مسائل شود بازداشت خواهد شد .

علوی گفت: امام راحل علما و مردم را به حضور در مساجد و اقامه نماز جماعت تشویق کردند و علما در مساجد به سیاست های نادرست شاه اعتراض کرده و و اعلام کردند که خاستگاه لوایح شش گانه منافع ملت ایران نیست و با تفکر آمریکا و برنامه ای که در آمریکا طراحی شده به ایران دیکته شده است .

وی تصریح کرد: شاه برای اجرای این رفراندوم ، دو مجلس کشور را تعطیل کرد که این نشان از استبداد شاه دارد .

علوی با اشاره به این که امام راحل از مردم خواست نوروز سال ۴۲ را عید نگیرند اظهار داشت : این ایام مصادف با روزهای شهادت امام صادق (ع) بود و علما ضمن بیان مصائب امام صادق (ع) از ظلم و جنایات شاه مطالبی را برای مردم اظهار می کردند که نیروهای ساواک در روز دوم فروردین سال ۴۲ با حمله به فیضیه و مدرسه حجتیه عده ای از مردم و طلاب را شهید و مجروح کردند .

نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: در چهلمین روز از شهادت شهدای فیضیه قم ، امام راحل در سخنرانی معروف خود خطر اسرائیل را برای استقلال کشور بیان کرده و رفراندوم را غیر قانونی اعلام کردند که این سخنرانی منجر به دستگیری امام شد .

وی افزود: با منتشر شدن خبر دستگیری امام ، مردم تهران ، شیراز ، مشهد ، کاشان ، ورامین و پیشوا با سردادن شعار یا مرگ یا خمینی به خیابان ها آمدند. مردم ورامین و پیشوا نیز در روز ۱۵ خرداد سال ۴۲ کفن بر تن کرده و به سمت تهران به راه افتادند و در پل باقرآباد به دست عوامل رژیم ستم شاهی به شهادت رسیدند .

وزیر اطلاعات تصریح کرد: شاه فکر کرد با شهادت هزاران نفر در ۱۵ خرداد سال ۴۲ مهر پایان برحرکت حماسی مردم در دفاع از دین ، غیرت دینی و همیت دینی می زند ولی با آغاز قیام ، مردم ایران بار دیگر حرکت خود را از ۱۹ دی ۵۷ از قم آغاز کردند و طومار رژیم شاه را در هم پیچیده و آن را به زباله دان تاریخ انداختند .

وی تأکید کرد: این نظام الهی به به قیمت خون شهدای ۱۹ دی ، ۲۹ بهمن و شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی به دست آمده است، امروز انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی با اقتدار درصحنه بین المللی حضور دارد ؛ ایرانی که در گذشته به حساب نمی‌آمد، امروز در برابر شش قدرت جهانی نشسته و آنان را وادار به مذاکره می کند .علوی گفت : مقام معظم رهبری اعلام کرده اند که نیاز ، ایران را به پای میز مذاکره نکشانده بلکه آنان بیش از ما به توافق با ایران نیاز دارند.

وی افزود: همچنین مقتضای دست یابی به اقتصادی پویا مبتنی بر اقتصاد مقاومتی این است که با سایر کشورهای جهان تعامل داشته باشیم ، روابط اقتصادی و علمی داشته باشیم و با آنها تبادل تکنولوژی داشته باشیم .

وزیر اطلاعات تأکید کرد : باید موانع برداشته شود تا ایران از موضع اقتدار و استقلال با دیگر کشورها ارتباط داشته باشد. در این مسیر نباید درهای کشور را به روی دیگر کشورهای بست و باید با سایر کشورها نیز تعامل داشت.

وی تأکید کرد : اقتصاد مقاومتی با شعار محقق نمی‌شود بلکه برای این امر باید برنامه ریزی کرد ، با جهان روابط بین المللی داشت و ضمن حمایت از بخش خصوصی با مفاسد اقتصادی که مانع تولید است مبارزه کرد .

وی با انتقاد از عملکرد برخی در تضعیف تیم مذاکره کننده هسته ای گفت : در این شرایط حساس ، نقش منفی بازی کردن خوب نیست؛ این که عده ای وحدت ملی را خدشه دار می کنند درست نیست .

وی گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص حکیمانه ترین موضع را اتخاذ کردند که ما مذاکره می کنیم تا بگوییم اهل منطق هستیم و ایشان همواره اعلام کرده اند که به مذاکره کنندگان اعتماد دارم.

علوی گفت: مقام معظم رهبری اعلام می کنند که از تیم مذاکره کننده حمایت می کنم ولی به طرف مقابل اعتماد نداریم و این مهم را تیم مذاکره کننده استفاده کرده و به طرف مقابل می گوید که فصل الخطاب ما مقام معظم رهبری است و آنها هستند که باید اعتماد ملت ایران را جلب کنند .

وزیر اطلاعات تأکید کر : شرط موفقیت ، حفظ وحدت است و این مهمترین اصلی است که نباید آسیب ببیند؛ دشمن هر وقت احساس کرده وحدت ما کم شده ، به ما چنگ و دندان نشان داده است.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده توسط دولت حرکت کارهای عمرانی شتاب بیشتری گرفته ولی باید با برنامه ریزی مناسب فعالیت ها را به گونه ای پیش برد که گره های کشور باز شود.