کری گفت: من چیزی که بیانگر قصد آن ها برای این کار (نابودی اسرائیل) باشد، ندیده ام. آن ها 80 هزار موشک در اختیار حزب الله گذاشته اند که به سمت اسرائیل نشانه گیری شده و هر تصمیمی در این رابطه می توانست گرفته شود. آن زمانی که مواد لازم برای ساخت 10 تا 12 بمب را داشتند، اقدام به ساخت بمب نکردند

وزیر خارجه آمریکا: اگر ایران می خواست تا کنون اسرائیل را نابود می کرد

 

 

 

شرق پرس: در شرایطی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، تلاش های خود را برای جلوگیری از تأیید توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا به حداکثر رسانده، مقامات دولت اوباما سعی دارند به هر نحو ممکن از رسیدن وی به هدفش جلوگیری کنند. در همین راستا، وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه ضمن رد ادعای نتانیاهو مبنی بر تلاش ایران برای نابودی رژیم اسرائیل، نکاتی را در این زمینه مطرح کرده است.
 

 

 

 جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفت و گویی با نشریه «آتلانتیک» ضمن دفاع از توافق هسته ای ایران، ادعاهای نتانیاهو درباره اینکه این توافق راه را برای دستیابی به سلاح هسته ای و در نهایت، نابودی رژیم اسرائیل هموار می کند، رد کرده است.

 
 
کری در این مصاحبه اظهار داشته، هرچند برخی از نگرانی های رژیم اسرائیل را قبول دارد، با این حال، با این ادعاها که رهبران ایران واقعاً در پای نابودی این رژیم هستند، موافق نیست. وی در این زمینه می گوید: رهبران ایران، در یک تقابل ایدئولوژیک با اسرائیل هستند، اما اینکه این موضوع به اقداماتی عملی در راستای «محو اسرائیل از روی نقشه» منجر شده باشد، بحث دیگری است.
 
 
وی در این زمینه می گوید: «من چیزی که بیانگر قصد آن ها برای این کار (نابودی اسرائیل) باشد، ندیده ام. آن ها ۸۰ هزار موشک در اختیار حزب الله گذاشته اند که به سمت اسرائیل نشانه گیری شده و هر تصمیمی در این رابطه می توانست گرفته شود. آن زمانی که مواد لازم برای ساخت ۱۰ تا ۱۲ بمب را داشتند، اقدام به ساخت بمب نکردند. آن ها توافقی را امضا کردند که بیان می کند، هیچ گاه برای ساخت بمب تلاش نخواهند کرد و بمب نخواهند ساخت و ما مکانیزمی داریم که می توان این امر را اثبات کند».
 
 
وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه گفته، اختلافات آمریکا با نخست وزیر رژیم اسرائیل بر سر این نیست که ایران بد است یا خیر و یا اینکه اقدامات بدی انجام می دهد و رژیم اسرائیل را تهدید می کند. این اختلافات بر سر این موضوع است که آیا توافق هسته ای در عمل به نفع رژیم اسرائیل است و این رژیم را در جایگاه بهتری به منظور دفاع از خود قرار خواهد داد یا خیر. وی افزوده: «من فکر می کنم نگرش نتانیاهو به این موضوع اشتباه است».
 
 
 
گفتنی است، کری در بخش های دیگر این مصاحبه مفصل، به بیان مکانیزم های پیش بینی شده برای تضمین پایبندی ایران به تعهدات خود پرداخته و همچنین به مشکلاتی که در مسیر دستیابی به توافق وجود داشته و دشواری رسیدن به وضعیت کنونی اشاره کرده است. وی به ویژه با اشاره به بدبینی ایران نسبت به آمریکا، تأکید کرده در صورتی که کنگره توافق هسته ای را رد کند، این بدبینی اثبات خواهد شد و دیگر هیچ راهی برای بازگشت ایران به میز مذاکره وجود نخواهد داشت. /تابناک