ظاهرا ماجرای وعده های توخالی و مضحک برخی کاندیدا تمامی ندارد. همزمان گرم شدن تنور انتخابات برخی داوطلبان با دادن وعده، وعیدهای دور از انتظار و گاهی با سیاه نمایی‌های عجیب و غریب، به فکر پر کردن سبد رأی خود هستند.

entekhabat20541

 

 

شرق پرس-سیاسی:  هر روز که به انتخابات نزدیک می‌شویم، بازار آن داغ‌تر شده و افراد از هر دری وارد می‌شوند تا بتوانند برگ رأی روز هفتم به نام آن‌ها نوشته شود؛ آرزومندان رسیدن به کرسی‌های سبز در این روزهای داغ، وعده های عجیبی به مردم می‌دهند.

 

با اینکه هنوز زمان رسمی تبلیغات آغاز نشده و داوطلبان غیرقانونی در حال انجام آن هستند، دیده شده برخی از آنان وعده‌هایی به مردم می‌دهند که اساسا در حیطه وظایف نمایندگان نیست؛ مثلا یکی از نامزهای انتخاباتی، وعده حق طلاق به زنان داده یا نماینده دیگری با سیاه نمایی‌های عجیب در یکی از استان‌های نیمه شمالی کشور، اعلام کرده که استان آن‌ها ۱۸ میلیون حاشیه نشین دارد، حال آنکه ۱۸ میلیون حاشیه نشین مربوط به کل کشور است و گویا این نماینده، استان خود را مرکز حساب کرده و بقیه استان‌ها را حاشیه نشین!

 

اما وعده‌های پهلوانانه برخی نامزدهای انتخاباتی به همین جا ختم نمی‌شود و گویا این وعده‌ها تمامی ندارد. جدید‌ترین این وعده‌ها، مربوط به نماینده‌ای از یکی از استان های غربی کشور است که اگر عملی شود، هر نامزد دیگری بعد از شنیدن آن باید کنار رود؛ نکته جالب اینکه این نامزد اکنون یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز هستند و قبل از این نیز وعده‌هایی از این دست را داده بودند.

 

این نماینده مجلس می‌گوید: اگر بار دیگر نماینده شود، کارخانه با برندهای معروف ایتالیا و آلمان را به منطقه خواهد آورد و تمام جوانان تحصیل کرده منطقه را در نهاد‌های اطلاعاتی استخدام می کند. در استان فارس نیز تقریبا وضعیت به همین شکل است، یکی از نمایندگان مجلس به جانبازان قول داده که درصد جانبازی این افراد را بالا خواهد برد.

 

البته به غیر از وعده‌های خوش آب و رنگ، بازار شام و ناهار‌ انتخاباتی نیز در این استان گرم است، به گونه ای که یکی از این نمایندگان به ذائقه مردم هم اهمیت می‌دهد و برای اینکه طرفدارانش هر روز غذای تکراری نخورند، حق انتخاب را به آن‌ها داده و گفته است، هر غذایی دوست دارید، بگویید تا برایتان تهیه کنم.

 

اما بخشی از وعده‌های انتخاباتی، به طرح‌های عمرانی و طرح‌های نیمه کاره مربوط می‌شود. در استان مازندران، کمربندی نیمه کاره‌ای، سوژه انتخاباتی برخی کاندیدا‌ها شده است؛ کمربندی که سال‌ها تنها صحبت آن بوده و هر نامزدی که تا کنون آمده، وعده پایان رساندن آن را داه است!

 

البته این تنها وعده عمرانی نیست. یکی از نامزدهای انتخاباتی در یکی دیگر از مناطق کشور، وعده پل کابلی یک کیلومتری به مردم داده است!

 

یکی از نامزدهای اتخاباتی وعده داده است، در صورتی رأی لازم را برای ورود به مجلس بیاورد کاری خواهد کرد که مردم سه روز در هفته تعطیل باشند، نماینده احتمالی دیگری در استان خراسان رضوی برروی تقسیمات کشوری دست گذاشته و به مردم منطقه قول داده است، در صورت نماینده شدن شهر را به استان دیگری منتقل خواهد کرد.

 

دیگر نماینده احتمالی مجوز ساخت و ساز خارج از حریم را می‌دهد و فرد دیگری در استان‌های جنوبی کشور وعده افزایش قیمت نفت را به مردم داده است و قول داده درآمد حاصل از آن را در همان منطقه صرف کند. نامزد انتخاباتی دیگری به مردم وعده داده، کاری خواهد کرد که برای سفر به اروپا حتی نیاز به پاسپورت هم نداشته باشند.

 

خلاصه آنکه نگاه به وعده‌های انتخاباتی نشان می‌دهد، در گوشه و کنار کشور مشکلاتی بسیاری هست که هر چند سال یک بار و در زمان انتخابات از زیر خاک سر بر می‌ آورند و دستمایه استفاده برخی‌ برای ورود به یکی از مهم‌ترین نهاد‌های تصمیم گیری کشور ـ که از قضا هیچ نقشی در کارهای اجرایی ندارند ـ می‌شود.

 

مجلس جایگاهی برای تصمیم گیری‌های کلان کشور است و وظیفه نظارت بر کار سایر قوا و همچنین انتخاب وزرا برای کارهای اجرایی کشور را دارد؛ بنابراین، نمایندگان وظیفه شناخت کامل از تمام ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را دارند تا بتوانند قوانینی تصویب کنند که کشور را در راستای رسیدن به اهداف متعالی کمک کند.

 

تابناک در پایان می نویسد: با توجه به این کارها، به نظر می‌رسد افرادی که قصد ورود به مجلس را دارند، از هم اکنون منطقی به مردم وعده دهند. به هر حال حافظه مردم در یادآوری وعده‌ها، قوی است؛ آنان از کسانی که به آن‌ها اعتماد کرده‌اند انتظار دارند.