طبق قوانین 2004 فرانسه، مقررات سکولار در مدارس اجرا می‌شود و داشتن هرگونه حجاب، کلاه کیپا متعلق به یهودیان و یا صلیب‌های بزرگ برای مسیحیان ممنوع است اما نشانه‌های مذهبی کوچک مجاز شمرده می‌شود.

hejab-faranse54

 
 

شرق پرس: پرونده دختر مسلمان فرانسوی ۱۵ ساله‌ای که به دلیل پوشیدن دامن بلند دو بار از حضور در کلاس درس منع شده ، انتقاداتی را برانگیخته است. اقدام این دختر مسلمان از نظر فرانسه سکولار، بسیار مذهبی بوده است.

 

 

ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: اویل ماه جاری دبیر ارشد مدرسه‌ای در شمال شرقی فرانسه این دختر مسلمان را به دلیل پوشیدن دامن بلند سیاه که معمولا مسلمان‌ها برای پوشاندن کل بدن خود استفاده می‌کنند، از ورود به کلاس درس منع کرده است چرا که از نظر وی‌ “کاملا واضح” بوده که این دختر به دلایل مذهبی آن را به تن کرده است! براساس قوانین سختگیرانه سکولار فرانسه، چنین اقدامی ممنوع است.

 

 

براساس گزارش دیده‌بان اسلام‌هراسی (CCIF)، سال گذشته حدود ۱۳۰ دانش‌آموز به دلیل پوشش ظاهریشان که به نظر بسیار مذهبی می‌آمده، اجازه حضور در کلاس درس را پیدا نکرده‌اند.

 

 

یکی از مقام‌های آموزشی در شهر “شارلوویل مزیر” واقع در شمال شرقی فرانسه مدعی شد: این دختر مستثنی نیست. از او خواسته شد تا لباسی خنثی به تن کند اما به نظر می‌رسد که پدرش نمی‌خواهد او به مدرسه برگردد. این دختر همواره پیش از ورود به مدرسه براساس قوانین حجاب خود را برمیداشت.

 

 

طبق قوانین ۲۰۰۴ فرانسه، مقررات سکولار در مدارس اجرا می‌شود و داشتن هرگونه حجاب، کلاه کیپا متعلق به یهودیان و یا صلیب‌های بزرگ برای مسیحیان ممنوع است اما نشانه‌های مذهبی کوچک مجاز شمرده می‌شود.

 

 

این دانش‌آموز مسلمان که به اسم “سارا” معرفی شده است، در مصاحبه با روزنامه محلی “لاردونه” (L’ Ardennais) گفت که دامن وی چیز مخصوصی نبوده بلکه یک دامن ساده بوده است که اصلا نمی‌توان به آن نشانه مذهبی گفت.

 

 

در پی انتشار گزارش دختر مسلمان ۱۵ ساله، گروهی به هواداری از وی هشتگ “هر طور بخواهم دامن می‌پوشم” در توئیتر به راه افتاد. یکی از کاربران نوشته است: اگر این دامن را یک سفیدپوست مسیحی می‌پوشید، می‌گفتند بسیار شیک است اما اگر یک مسلمان بپوشد، می‌شود نشانه مذهبی!

 

 

مقام‌های آموزشی منطقه در واکنش به این سخنان مدعی شده‌اند که دامن پوشیدن می‌تواند بخشی از “تحرکات پنهان” باشد و از این رو قوانین سکولار در مدارس باید با جدیت اجرا شود.