رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: قیمت نان به نرخ دولتی تغییر نخواهد کرد و نانوایی های آزاد پز نیز می توانند افزایش قیمت داشته باشند و نرخ گذاری نان آزاد به نانوا مربوط می شود و هیچ نهاد صنفی و دولتی حق قیمت گذاری نان های آزاد را ندارد.

وقتی نان دولتی هر روز کوچکتر می شود

 

 

به گزارش شرق پرس خبر افزایش قیمت آرد موجب شد تا از چند مجتمع نانوایی آزاد پز قضیه را جویا شوم.

 

 

نوری مدیر نان فانتزی نانک در میدان خزر ساری افزایش قیمت آرد را تایید کرد و بیان داشت: در خرید قبلی مربوط به پانزدهم تیرماه، هر کیسه آرد نول را به قیمت ۵۳ هزار تومان می خریدم اما الان این قیمت به بالای ۶۲ هزار تومان رسیده است. از او خواستم تا با توزیع کننده تماس بگیرد و علت این افزایش را جویا شود.

 

توزیع کننده که آرد را از کارخانه های تهران تامین می کرد دلیل این افزایش را در گران شدن گندم دانست که کل کشور درگیر آن هستند. به سراغ واحد دیگری در بلوار پاسداران رفتم. ولی زاده مدیر مجتمع نان آوا نیز با بیان اینکه قیمت آرد مصرفی وی در هر کیسه ۶ هزار تومان افزایش داشته در ادامه افزود: چند روزی توزیع آرد قطع شده بود که در توزیع مجدد با افزایش ۷هزارتومانی هر کیسه آرد مواجه شدیم.زمانیکه علت را از او جویا شدم وی پاسخ داد: در جلسه اتحادیه خبازان دلیل افزایش قیمت آرد را افزایش ۱۵۰ تومانی قیمت گندم وارداتی اعلام کردند.

 

این سئوال در ذهنم متواتر شد که حجم گندم وارداتی به چه میزان است که در قیمت کلی گندم مصرفی کشور تاثیر گذار شده است؟ البته پیشتر اطلاع داشتم که دولت مصوبه ای را مبنی بر افزایش قیمت گندم وارداتی در راستای حمایت از تولید داخل در دستور کار دارد اما تا به حال اجرایی نشده بود.

 

به همین خاطر تصمیم گرفتم موضوع را با یکی از تولیدکنندگان آرد استان در جریان بگذارم. این تولید کننده آرد با بیان اینکه قیمت گندم افزایش نیافته بلکه قیمت گندم واراداتی با قیمت گندم داخلی همطراز شده است، گفت: دولت گندم داخلی را به قیمت کیلویی ۱۱۷۰ تومان می خرد و تاجران، گندم وارداتی را به قیمت کیلویی ۱۱۲۰ تومان وارد می کنند.

 

وی افزود: این مابه التفاوت موجب شد تا دولت به سمت تک نرخی کردن قیمت گندم برود لذا دولت از سال قبل مصوب کرد که تاجران باید ۱۵۰ تومان مابه التفاوت قیمت گندم وارداتی را نسبت به قیمت گندم داخلی پرداخت کنند.

 

این تولیدکننده تصریح کرد: این مصوبه در نیمه دوم تیرماه امسال رسما اجرایی شد و تاجران وارد کننده گندم باید به ازای هر کیلو گندمی که وارد کشور می کنند ۱۵۰ تومان به حساب دولت واریز کنند جالب آنکه این قانون شامل مقدار گندم هایی که از قبل وارد کشور شده نیز می شود.

 

وی در ادامه افزود: دولت برای هر استانی سهیمه ی گندم و آرد یارانه ای در نظر گرفته است و از سال قبل بحث آزاد سازی ۲۰ درصدی سهمیه هر استان را تصویب کرد که امسال اجرایی شد لذا این مقدار از آرد که یارانه آن برداشته شد و افزایش قیمت گندم وارداتی موجب شد تا هر کیسه ی آرد ۶ تا ۷ افزایش داشته باشد.وی گفت: دولت ابتدا گندم یارانه ای را کیلویی ۴۶۵ تومان به کارخانه های آرد می فروخت که الان به ۶۶۵ تومان رسیده است.

 

با یک حساب سر انگشتی از سخنان این تولید کننده می توان دریافت که تاجر واردکننده گندم می توانست گندم وارداتی را به نرخ داخلی به دولت بفروشد و کسی هم نمی توانست متوجه شود که گندم وارداتی به خورد دولت داده شده است! اینگونه دولت باید هزینه ۱۵۰ تومانی واردات را متقبل و در ازای آن ۱۵۰ تومان دیگر در خرید گندم به تاجر پرداخت می کرد، یعنی دولت به ازای هر کیلو۳۰۰ تومان و به ازای هر هزار تن گندم وارداتی، ۳۰۰ میلیون تومان متضرر می شد!!

 

این سوال به وجود می آید که این قضایا موجب افزایش قیمت نان خواهد شد؟

 

موضوع را از اصغرزاده رئیس اداره نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران پیگیری کردم و موارد فوق الذکر را برای وی تشریح کردم که او در توضیح افزایش قیمت آرد بیان داشت: از آذرماه سال قبل دولت تصمیم گرفت قیمت آرد و نان را اصلاح کند و مصوبه ای را مبنی بر آزاد سازی ۲۰ درصد از سهمیه هر استان صادر کرد.

 

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود: برای آزاد سازی ۲۰ درصدی سهمیه آرد استان می بایست به صورت پلکانی ۲۰ درصد از ۴۴۰۰ واحد نانوایی استان را به سمت آزاد پزی می بردیم که این مهم امسال به تحقق پیوست. وی در توضیح افزایش قیمت گندم واراداتی بیان داشت: از پانزدهم تیرماه، دولت مصوبه افزایش ۱۵۰ تومانی قیمت گندم وارداتی را جهت حمایت از تولید داخل صادر کرد که اجرای آن در نیمه تیرماه موجب تاثیرگذاری آن در بازار شد.

 

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت گندم وارادتی و آزاد سازی ۲۰درصدی سهمیه آرد، طبیعی است که قیمت آرد آزاد با افزایش روبرو شود.

 

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: قیمت نان به نرخ دولتی تغییر نخواهد کرد و نانوایی های آزاد پز نیز می توانند افزایش قیمت داشته باشند و نرخ گذاری نان آزاد به نانوا مربوط می شود و هیچ نهاد صنفی و دولتی حق قیمت گذاری نان های آزاد را ندارد.

 

حسین اصغرزاده افزود: طبق قانون فقط برای نان دولتی، مقدار چانه و قیمت تعیین می شود و نان آزاد مستثنی از این قانون است.

 

وی با بیان اینکه آزادپزها نمی توانند نان بی کیفیت یا گران ارائه کنند در این خصوص افزود: فضای رقابتی به صورتی است که نانوایی های آزاد پز ناچارند که به سمت کیفیت بهتر بروند تا مرم را به خود ترغیب کنند.

 

وی آزاد سازی قیمت آرد را امری پسندیده دانست و افزود: اگر این مهم به طور کامل رقم بخورد دیگر شاهد اتلاف نان، رانت و حواشی مربط به آرد نخواهیم بود.

 

وی گفت: بسته به شرایط بازار و رقابت بالای نانوایی ها، امکان افزایش قیمت نان از آزاد پزها سلب شده چون برای جلوگیری از ضرر بیشتر نمی توانند به افزایش قیمت دست بزنند.

 

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: دولت به دنبال آزاد سازی کامل و مرحله ای آرد و نان است.

 

اصغرزاده گفت: آزاد سازی قیمت آرد و نان به این معنا نیست که دولت از قشر کم درآمد و آسیب پذیر جامعه غافل شده باشد بلکه در صورت تحقق این مهم حمایت های دولتی در این بخش به صورت دیگر اعمال می شود. وی افزود: با توجه به جایگاه ویژه نان در سبدغذایی مردم به خصوص قشر آسیب پذیر جامعه، دولت در صورت آزاد سازی قیمت آرد و نان تمهیدات لازم را برای حمایت از آن ها اتخاذ خواهد کرد.

حسین زحمتکش

 

 

 

 

 

 

 حرف آنلاین