رویترز در ابتدای گزارش خود نوشت: قدرت های جهانی درمورد برنامه ای برای "توقف خصومت ها" در سوریه به توافق رسیدند.

 

 

 

شرق پرس: خبرگزاری انگلیسی رویترز (Reuters) تیتر یک امروز خود را به خبری زیر عنوان “قدرت های جهانی درمورد برنامه آتش بس سوریه به توافق رسیدند” اختصاص و  از  دستیابی به توافقی برای آتش بس سراسری در سوریه طی مذاکرات صلح بین المللی خبر داد.

 

رویترز در ابتدای گزارش خود نوشت: قدرت های جهانی درمورد برنامه ای برای “توقف خصومت ها” در سوریه به توافق رسیدند.

 

براساس این گزارش، قدرت های جهانی روز جمعه توافق کردند که آتش بس موقتی به صورت سراسری در سوریه به مدت یک هفته انجام شود.

 

رویترز: قدرتهای جهانی درباره آتش بس سوریه به توافق رسیدند

 

 

رویترز تاکید کرده که هیچ نقطه ای از این توافق استثناء نخواهد شد بنابراین امدادگران می توانند کمک های انسان دوستانه خود را به سراسر سوریه و تمامی مردم آسیب دیده برسانند.

 

به نوشته خبرگزاری رویترز، در متن این توافق به جای کلمه “آتش بس” از عبارت “توقف خصومت ها” یاد شده است.

 

بر طبق این توافق، امکان دسترسی سریع به شهرهای تحت محاصره سوریه برای امدادرسانی و کمک های بشردوستانه فراهم می شود.

 

در ادامه گزارش رویترز آمده است: در عین حال مذاکرات صلح برای دستیابی به یک آتش بس دائمی یا پایان دادن به حملات هوایی روسیه در سوریه، شکست خورد.

 

جان کری طی سخنانی دولت سوریه را به “محاصره غذایی شهرها و نقض قوانین بین المللی” متهم کرده و مدعی شده این قدام به جای ضربه زدن به داعش، آن را تقویت خواهد کرد.

 

روزنامه گاردین (Guardian) نیز در مطلبی زیر عنوان “سوریه: توقف خصومت ها در طول یک هفته در مذاکرات مونیخ مورد توافق قرار گرفت” به این موضوع پرداخته است.

 

براساس این گزارش، “سرگئی لاروف” وزیر خارجه روسیه واکنش مثبتی به توافق آتش بس نشان داده و از اینکه طرف های مذاکره کننده توانسته اند در بعد انسانی به توافقی دست یابند ابراز خرسندی کرده است.

 

وی افزود:  قرار شده که دسترسی به تمامی منطقه های تحت محاصره در سوریه امکان پذیر باشد و استثنایی در این امر اتفاق نیفتد تا تبعیضی برای هیچ شخصی وجود نداشته باشد.

 

آقای لاوروف در عین حال تاکید کرد: نیروهای هوایی ما به فعالیت خود علیه سازمان های تروریستی در سوریه ادامه خواهند داد.

 

نشست مونیخ جهت یافتن راه حلی برای حران سوریه، پنجشنبه شب و با حضور وزرای خارجه ۱۵ کشور و همچنین نمایندگانی از سازمان های بین المللی و منطقه ای در هتل هیلتون شهر مونیخ آلمان انجام شد.

 

از سوی ایران، “محمد جواد ظریف” وزیر خارجه و “حسین امیر عبداللهیان” معاون عربی و آفریقای وی در این گفتگوها شرکت کرده بودند./جام نیوز