تبلیغات غیرواقعی معضلی است که جامعه معمولا در انتخابات از آن رنج می برد و هر چه به روز برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم تبلیغات و شعارهایی می بینیم که بسیاری از آنها اگر اغراق نباشد، شعور ملت را نادیده می گیرد؛ شعارها و تبلیغاتی که بیشتر مزاح به نظر می رسد

معضلی بنام تبلیغات غیرواقعی

 

 

شرق پرس: شعارها و تبلیغات با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات و روز اخذ رای رنگ و بوی غیرواقعی تر به خود می گیرد. طوری که از تعلق خاطر ریز مردم نیز به نوعی استفاده یا حتی سوء استفاده می شود.

 

هر چه به روز برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم تبلیغات و شعارهایی می بینیم که بسیاری از آنها اگر اغراق نباشد، شعور ملت را نادیده می گیرد؛ شعارها و تبلیغاتی که بیشتر مزاح به نظر می رسد تا بخواهد به عالم واقعیت نزدیک باشد.

 

به راستی این حرف ها و شعارها تبلیغه یا تب لیقه ! که مرکب اغراق از توصیف یک نامزد را در سطح شهر می گستراند.

 

نامزدها برای رسیدن به کرسی چرخدار مجلس از هر فرصت و روشی بهره می برند، گویی واقعا دوست دارند روی صندلی چرخ دار و سبز رنگ مجلس یک چرخی بخورند و ۱۸۰ درجه دور خود بگردند.

 

 تبلیغات از فشن شو تا صرف هزینه های گزاف

 

برخی نامزدها با قیافه خود بازی می کنند و عکس های آنان در سطح شهر طوری است که هر کس نداند او یک نامزد انتخابات مجلس است فکر می کند عکس شب دامادی خود را در قالب شب نامه در سطح شهر پخش کرده است.

 

با انواع تیپ و ژست و لباس؛ انواع مدل مو، فرم چهره ، گویی راحت چند آتلیه عکاسی را برای انجام این کار اجاره کرده و در اختیار گرفته است.

 

برخی نیز هوادرانشان در سطح شهر با لباس فرم خاص می روند و می آیند تا اینگونه شوی تبلیغاتی راه بیندازند.

 

از بعضی ستاد انتخاباتی در برخی شهرها که رد می شوی بیشتر فکر می کنی مراسم عروسی در حال برگزاری است و با توجه به ایام فاطمیه و مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) ، امیدواریم نامزدها تقویم را نیز بدانند و مراقب هواداران خود در سطح شهر باشند و حرمت این ایام ر نگه دارند.

 

باوجود اعلام ممنوعیت نصب پوسترها و تراکت های تبلیغاتی بر روی در و دیوار اماکن عمومی و خصوصی و آویزان کردن آنها روی درختان، در بسیاری شهرهای استان، پل ها، دیوارها و حتی روی تنه و شاخه های درختان نیز از تبلیغات نامزدهای مجلس مصون نمانده و پوسترها، پلاکاردها و تصاویر در این مکان ها مشاهده می شود.

 

البته، این تبلیغات بیشتر انفرادی است و لیست های انتخاباتی ائتلافها کمتر در میان آنها به چشم می خورد، اگرچه نامزدهای یادشده به برخی جناحها نیز تعلق دارند.

 

 هزینه های گزاف و فرامیلیاردی

 

برخی نامزدها تا می توانند هزینه می کنند، از تبلیغات سنگین در تلویزیون های شهری و روزنامه ها و هفته نامه ها و سایت های محلی گرفته تا دادن وعده های غذا به مراجعه کنندگان به ستاد آنان.

 

راستی این همه هزینه را یک فرد عادی که نهایت سمت او شاید همین نمایندگی مجلس بوده، چگونه می تواند بدون وجود حامیان مالی بپردازد و آیا این حامیان بدون هیچ چشمداشتی و چون عاشق چشم و ابروی آن نامزد هستند این کار را انجام می دهند؟

 

در این میان تبلیغات انتخابات خبرگان رهبری بسیار بسیار کمرنگ تر است و پوسترها و بنرهای تبلیغاتی نامزدهای مجلس، تبلیغات نامزدهای خبرگان رهبری را تحت الشعاع قرار داده و گاهی مشاهده می شود پوسترهای تبلیغات مجلس روی پوسترهای تبلیغات خبرگان قرار گرفته و برخی پوسترها را که خوب دقت می کنی متوجه می شوی چند لایه است یعنی پوستر روی پوستر و تراکت روی تراکت.

 

همچنین این نامزدهای انتخاباتی تلاش خود را به این مساله متمرکز کرده اند که در بروشور و کارت های تبلیغاتی خود از رنگ های منتخب خود بطور گسترده ای استفاده بکنند.

 

حتی گاهی دیده شده در گروه های تلگرامی هواداران هر یک از این نامزدهای انتخاباتی برای ثبت رنگ مورد نظرشان با یکدیگربحث و جدل دارند تا رنگ خاصی را به نام خود ثبت بکنند.

 

از دیگر شیوه های تبلیغی استفاده گسترده از پیامک و عضو کردن شهروندان در کانال تلگرامی است.

 

 شعارها از تجزیه استان تا قومیت طلبی

 

شعارهایی که در این ایام انتخابات توسط نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران اعلام می شود به نوع خود درخور توجه است؛ در برخی از این شعارها مردم استان، هر شهرستان و حتی قبیله و قوم منفک از یکدیگر دیده می شوند و حتی چند دوره ای است که در غرب مازندران شعار مجزا شدن غرب استان همچنان پررنگ است.

 

بسیاری از این نامزدها با نادیده انگاشتن دغدغه اصلی مردم این خطه سرسبز یعنی بیکاری و کشاورزی، بیشتر گویی سعی دارند حس خودبرتر بینی را رواج داده و مردم را از هم دور و دورتر سازند.

 

به عنوان مثال نامزدی در دیدار با ورزشکاران شهر، می گوید بعد از انقلاب استانداری از مرکز استان نداشته ایم و در نظر داریم بزودی این موضوع محقق شود و در این مورد کسی شایسته تر از فلانی نیست.

 

وقتی خوب می اندیشی می بینی آیا وقعا یک نماینده مجلس استاندار تعیین می کند و آیا طرح این موضوع در تبلیغات انتخاباتی چیزی جز ایجاد اختلاف بین شهرهای یک استان که باید یکپارچه و مسنجم در کنار هم باشند و چیزی جز سوء استفاده از حس عرق و تعصب مردم این دیار می تواند باشد؟

 

دیگری می گوید من امامزاده هاشم را از تهران پس گرفتم و به مردم شهر بازگرداندم یا اینکه صدای غرش هواپیما را مردم این شهرستان برفراز این شهر خواهند شنید.

 

راستی آیا وظیفه یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی چیزی جز قانونگذاری، اجرای قانون و نظارت بر اجرای قانون است؛ پس این همه شعار توخالی برای چیست؟

 

به گزارش ایرنا، اکنون ۱۵۸ نامزد برای ۱۲ کرسی استان مازندران در مجلس شورای اسلامی رقابت می کنند.

 

اگر چه در نخستین روز تبلیغات انتخاباتی هشت نامزد از ادامه راه انصراف دادند ولی در روز دوم سه نفر با تایید شورای نگهبان جواز ورود به عرصه انتخاباتی راه یافتند.

 

در این استان سه هزار و ۴۵ شعبه اخذ رای با شش هزار و ۹۰ صندوق برای دو میلیون و ۲۳۵ هزار واجد شرایط رای پیش بینی شد.

 

۶۰ هزار نفر نیز در مازندران کار برگزاری انتخابات را با احتساب نیروهای امنیتی، نظارتی و بازرسی و اجرایی بر عهده دارند.
 لیلا اسماعیل نژاد-ایرنا