استفاده برخی داروها و مکمل‌ ها که در باشگاه‌های ورزشی ارائه می‌شوند، خطرات زیادی دارند و ممکن است آسیب‌ های جبران‌ناپذیری به بدن و سلامتی مصرف‌کنندگان وارد کند.

خطرات مکمل های ورزشی در باشگاهها

 

 

شرق پرس: ارائه مکمل ها و داروهای هورمونی به طور مطلق در باشگاه های ورزشی از جمله بدن سازی‌ها ممنوع است.

 

عوارض و خطرات مکمل‌های غیرمجاز در باشگاه‌های ورزشی

 

یک داروساز با اشاره به اعلام ممنوعیت عرضه داروها و مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی از سوی وزارت بهداشت، گفت: به هیچ وجه نمی‌توان به سلامت محصولات عرضه شده در باشگاه‌ها از جمله بدن‌سازی‌ها اعتماد کرد.

دکتر فرخ رامش اظهار کرد: استفاده برخی داروها و مکمل‌هایی که در باشگاه‌های ورزشی ارائه می‌شوند، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن مصرف‌کنندگان وارد کند. وی افزود: ارائه داروهای هورمونی به طور مطلق در باشگاه های ورزشی از جمله بدن سازی‌ها ممنوع است. برخی فراورده‌ها مانند داروهای هورمونی که تحت عنوان آنابولیک از آنها نام برده می‌شود، برای افزایش حجم عضله مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین فراورده‌هایی تحت عنوان مکمل‌ها در کنار فعالیت ورزشی و رژیم‌های غذایی برای افزایش حجم و قدرت ورزشکار مصرف می‌شوند. ارائه و استفاده از این داروها و مکمل‌ها به طور مطلق ممنوع است. به این دلیل که قسمت عمده‌ای از آنها به شکل غیرمجاز و غیرقانونی وارد کشور شده و به هیچ وجه نمی‌توان به سلامت آن اعتماد کرد.

 

وی با اشاره به برخی از انواع آثار مخرب مکمل‌ها و داروهای هورمونی گفت: از جمله عوارض داروهایی که تحت عنوان آنابولیک استفاده می‌شوند، بروز انواع اختلالات مانند ریزش مو، افزایش موهای زائد بدن، چرب شدن و جوش زدن پوست و همچنین عوارض مهم دیگری مانند عقیمی، آثار سوء بر چربی خون و افزایش خطر حوادث قلبی و عروقی، آسیب کبدی و کلیوی که گاه حتی تا حد سرطان هم پیشرفت می‌کند، برخی اختلالات روحی و روانی مانند پرخاشگری، ناپایداری عاطفی، افسردگی و امکان بروز دیابت است.

 

این داروساز عنوان کرد: ممنوعیت مصرف داروهای هورمونی (آنابولیک‌ها) در باشگاه‌ها مورد تایید وزارت بهداشت است. همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای که چندی پیش بین وزارت ورزش و جوانان با وزارت بهداشت منعقد شد، ارائه و عرضه هرگونه مکمل و داروهای هورمونی در محیط و باشگاه‌های ورزشی ممنوع اعلام شده است. وی افزود: با توجه به این که قسمت قابل توجهی از مکمل‌ها به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، مصرف‌کنندگان باید توجه کنند که این محصولات حتما دارای مهر و تاییدیه وزارت بهداشت باشند. البته ممکن است برخی از ورزشکاران، مکمل‌های غیرمجاز را بیشتر از مکمل‌های مورد تایید، قبول داشته باشند. دلیل تاثیر بیشتر مکمل‌های غیرمجاز آن است که این فرآورده‌ها عمدتا آلوده به داروهای هورمونی هستند که به صورت کاذب موجب افزایش اثر ظاهری این مکمل‌ها خواهد شد.

 

وی گفت: ورزشکارانی که از مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که این مکمل‌ها در برخی افراد به دلیل بیماری زمینه‌ای، قابلیت مصرف ندارند. همچنین انتخاب مکمل باید بر اساس سطح فعالیت صورت گرفته و به درستی و با روش صحیح مورد استفاده قرار گیرند. رعایت نکات فوق در مورد مکمل‌ها تنها با مشورت افرادی چون متخصصین تغذیه، پزشک و داروساز امکان‌پذیر است. این داروساز عنوان کرد: در هر دو زمینه داروها و مکمل‌ها، تعدادی از باشگاه‌های ورزشی علی‌رغم تمام تاکیدها باز هم به ارائه و عرضه این گونه محصولات می‌پردازند که حتما باید با این متخلفان برخورد جدی شود.

 

 

 

 

 

ایسنا