اخیراً شایعه ای در برخی رسانه ها درگرفته که با انصراف یک یا دو نماینده از فهرست 16 نفری خبرگان آیت الله یزدی و مصباح می توانند به خبرگان راه یابند.

آیا با انصراف نمایندگان منتخب, آیت الله مصباح و یزدی جایگزین در خبرگان خواهند شد؟

 

 

شرق پرس: در پی راه نیافتن آقایان محمد یزدی و مصباح یزدی به مجلس خبرگان رهبری زمزمه یا شایعه ای در برخی رسانه ها و در سطح غیر رسمی درگرفته که با انصراف یک یا دو نماینده از فهرست ۱۶ نفری این دو می توانند به خبرگان راه یابند.

 

این تصور احتمالا به خاطر ساز و کار انتخابات شوراها شکل گرفته زیرا در آنجا رای دهندگان هم اعضای اصلی را برمی گزینند و هم اعضای علی البدل را.

 

به این ترتیب که در شوراهای شهر و روستا چنانچه عضوی استعفا کند یا از ادامه ایفای مسئولیت بازبماند یا فوت کند به صورت خودکار نفر بعدی جای او را می گیرد.

 

درباره خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اما هرگزاین ساز و کار برقرار نیست کما این که همواره در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان یا به دولت راه یافته یا درگذشته اند اما جای خالی آنان تنها با انتخابات میان دوره ای پُر شده  و نه با جایگزینی نفر بعدی.

 

زیرا اگر قرار بر این بود با درگذشت آیت الله علی مشکینی هم نفر بعدی لیست به صورت خودکار به خبرگان راه می یافت نه این که انتخابات میان دوره ای برگزار شود که در آن آیت الله محمد رضا مهدوی کنی برای نخستین و آخرین بار کاندیدای خبرگان شد و به ریاست آن هم رسید.

 

اگر قرار بود نفر بعد به جای مرحوم مشکینی وارد مجلس خبرگان شود مرحوم مهدوی کنی هیچ گاه نه نماینده این مجلس می شد و نه رییس آن.

 

این بحث البته در شهریور ۱۳۵۸ و پس از درگذشت آیت الله سید محمود طالقانی نیز درگرفت و برخی این شایعه را درانداختند که نفر بعدی – علی اصغر حاج سید جوادی – می تواند به مجلس خبرگان قانون اساسی ( بررسی نهایی پیش نویس قانون اساسی) راه یابد.

 

سهمیه استان تهران در انتخابات خبرگان قانون اساسی که در مرداد  ۵۸ برگزار شد ۱۰ نفر بود. ائتلاف حزب جمهوری اسلامی و نیروهای خط امام و ملی مذهبی ها در مقابل مجاهدین وروشنفکران سکولار ۱۰ نفر را لیست داد و برنده شدند.

 

آیت الله طالقانی با ۲ میلیون و ۱۶ هزار و ۸۵۱ رای نفر اول شد. ابوالحسن بنی صدر با یک میلیون و ۷۶۳ هزار و ۱۲۶ رای دوم و آیت الله حسینعلی منتظری با یک میلیون ۶۷۲ هزار و ۸۵۱ رای در جایگاه سوم قرار گرفت. نفر دهم یا آخر چهره ناشناخته ای بود که به عنوان نماینده کارگران در لیست جای گرفت ( علی محمد عرب) که یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۱۳۶ رای آورد.

 

پس از فوت آقای طالقانی این شایعه درگرفت که نفر یازدهم (علی اصغرحاج سید جوادی) می تواند به خبرگان قانون اساسی راه یابد اما این اتفاق نیفتاد و هیچ نماینده ای جای طالقانی را نگرفت. جالب این که نفر یازدهم حاج سید جوادی بود و ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ این افراد بودند:

 

مسعود رجوی با ۲۹۷ هزار و ۷۰۷ رای، فخرالدین حجازی ۱۸۹ هزار و ۱۷ رای، عبدالکریم لاهیجی با ۱۷۹ هزار و ۷۹۸ رای و حبیب الله پیمان با ۱۶۴ هزار و ۶۴۴ رای.

 

بنابراین شایعه جایگزینی آیت الله محمد یزدی نمی توانست درست باشد. چرا که اولا چرا باید آقای محسن قمی یا دیگری انصراف دهد؟

 

 وقتی از مردم رای گرفته و در وضعیت عادی تنها دو بار در سال باید در جلسات شرکت کند و در وضعیت فوق العاده نیز طبعا حاضر می شود چرا باید انصراف دهد؟ ثانیا قاعدتا چهره هایی چون آقای مصباح یا محمد یزدی این گونه راه یابی را دور از شأن خود می دانند. ثالثا با این انصراف در انتخابات بعدی نیز جایی نخواهند یافت.

 

مهم‌تر از همه این که خبرگان و مجلس، شورای شهر نیست که نفرات بعدی به صورت خودکار راه‌ یابند.

 

بنا بر این می توان گفت احتمال راه یابی آقایان مصباح یزدی و محمد یزدی به خبرگان منتفی است مگر آن که به استناد اختیار خبرگان برای تصویب قوانین مربوط به خود اتفاق خاصی بیفتد که آن هم قطعا نه به مصلحت است و نه متناسب با شأن این دو و آن نماینده یا نمایندگانی که قرار است انصراف دهند.

 

اگر کسانی شک دارند یادآوری موضوع فوت آیت الله طالقانی و وارد نشدن علی اصغر حاج سید جوادی مناسبت دارد.

 

 

 

 

 

 

عصرایران