ین روزنامه نگار ایرانی اعتقاد دارد رفتارهای سیاسی اخیر احمدی نژاد و رفتارهای گذشته او نشان می دهند که او نمی تواند تا انتخابات سال 2021 صبر کند و احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری بعدی وارد عمل خواهد شد.

آیا احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آماده می شود؟

 

 

 شرق پرس-سرویس سیاسی:  “سعید جعفری پویا” روزنامه نگار که با نشریاتی چون “صدا” و سایت هایی چون “خبرآنلاین” همکاری داشته با انتشار مقاله ای تحلیلی در سایت “المانیتور” به گمانه زنی درباره بازگشت احتمال “احمدی نژاد” به عرصه سیاست پرداخته است.

 

این روزنامه نگار اشاره می کند که با وجود آن که تنها ۱۵ ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بعدی ایارن باقی مانده است احتمال آن وجود دارد که “محمود احمدی نژاد” رییس جمهوری ایران خود را برای رویارویی با “حسن روحانی” رییس جمهوری ایران آماده سازد. او می نویسد:”هنگامی که “احمدی نژاد” در سال ۲۰۱۳ میلادی دوره ریاست جمهوری اش تمام شد روشن بود که قصد دارد برای اینده برنامه ریزی کند. او در مصاحبه تلویزیونی یک سال قبل از ترک مقامش این موضوع را مطرح کرده بود و گفت که ممکن است رییس جمهوری بعدی ایران باشد. رد صلاحیت “اسفندیار رحیم مشایی” معاون او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ میلادی مانع از تبدیل شدن رویای او به واقعیت داشت. با این حال، علیرغم رد صلاحیت رحیم مشایی احمدی نژاد نشان داد که قصد ترک صحنه را ندارد.

 

“عبدالرضا داوری” یکی از مشاوران او گفته بود که یک کادر قوی پنج هزار نفری در طول زمان احمدی نژاد در دفتر او اموزش دیده بودند. او هم چنین اشاره کرد که احمدی نژاد با وزرا و مشاوران پیشین خود در ساختمانی در ولنجک در شمال تهران جلسات هفتگی داشته است. یکی از مشاوران سیاست خارجی او که به شرط ناشناس ماندن به المانیتور می گوید:”من در جلسات یکشنبه حضور داشتم. جلسات اغلب درباره مسائل سیاست خارجی برگزار می شدند. افرادی که در دایره درونی حلقه احمدی نژاد قرار داشتند جلسات مشابه را درباره مسائل دیگر نیز برگزار می کردند. البته احمدی نژاد هیچ برنامه جدی ای برای انتخابات مجلس نداشت اما تمام تمرکز خود را معطوف انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ کرده است”.

 

این منبع در ادامه افزوده است:”هنگامی که از او خواستم تا به طور مستقیم با برنامه وارد رقابت های انتخابات مجلس شود پاسخ او منفی بوده است. احمدی نژاد گفته است که من یک نفر هستم و آنان برایم مشکلات زیادی ایجاد می کنند. من در مقابل ۲۸۹ نماینده دیگر قرار می گیرم و به طور طبیعی این کار را برایم مشکل تر خواهد کرد”.

 

المانیتور اشاره می کند که قبل از انتخابات پارلمانی ۲۶ فوریه گذشته احمدی نژاد پیش بینی کرده بود که اصولگرایان شکست سنگینی را حتی از چهره های درجه سوم اصلاح طلبان به زعم او متحمل خواهند شد و اشاره او به فهرست ضعیف اصولگرایان بود پیش بینی ای که درست از آب درآمد.

 

سعید جعفری پویا باور دارد که نگاهی به عملکرد گروه های نزدیک به احمدی نژاد در انتخابات اخیر نشان می دهد که آنان فاقد برنامه نیستند و توانسته اند نامزدهای خود را از طریق شهرهای کوچک به مجلس راهی کنند و در این باره می نویسد:”در واقع، یازده نفر از وزرای سابق، مشاروان، معاونان و مدیران عالی رتبه برای مجلس بعدی موفق عمل کرده اند”. او پیش بینی می کند بزودی و پس از اعلام نتایج انتخابات به احتمال زیاد طرفدران احمدی نژاد خرسند خواهند بود. آنان معتقدند که اصولگرایان بدون احمدی نژاد هیچ هستند. از همین رو تحلیلگران سیاس گمانه زنی درباره بازگشت احتمالی احمدی نژاد را آغاز کرده اند. “صادق زیباکلام” استاد دانشگاه معتقد است که اصولگرایان بدون احمدی نژاد قدرت بازگشت به عرصه سیاسی را ندارند. با این حال، اصولگرایان به نظر نمی رسد از این ایده حمایت کنند چرا که بسیاری از آنان در سرمقاله ها و مطالب خود باور دارند که ریشه شکست اخیر جریان اصولگرا را باید در انتخابات سال ۲۰۰۵ میلادی و هزینه های تحمیل شده از سوی احمدی نژاد بر این جریان جست و جو کرد.

 

این سایت در ادامه به نقل از مشاور احمدی نژاد که خواسته نامش فاش نشود می گوید:”ممکن است بخواهد وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود من به او یکبار گفتم که این موضوع را فراموش کند چون رای نمی آورد او ناراحت شد و به من گفت که تنها تهران و شهرهای بزرگ را می بیند در حالی که خودش از محبوبیت بالایش در شهرهای کوچک لذت می برد”.

 

این روزنامه نگار ایرانی اشاره می کند که رفتارهای سیاسی اخیر احمدی نژاد و رفتارهای گذشته او از جمله قهر۱۱ روزه  یا واکنش های سریع و منفی نسبت به عزل وزرایش و هم چنین انتقاد از روحانیون به دلیل حملات آنان به مشایی نشان می دهند که او نمی تواند تا انتخابات سال ۲۰۲۱ صبر کند و احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری بعدی وارد عمل خواهد شد.

 

 

 

 

 

خرداد