رحمانی فضلی همچنان از بررسی گزینه ها و شرایط انتخاب استاندار زن خبر داد و نظر قطعی برای رد این احتمال نداد تا کورسویی امیدی برای حضور زنان بر صندلی ریاست استانداری ها همچنان وجود داشته باشد...

چالشی بنام استاندار زن در دولت دوازدهم

 

شرق پرس: انتظار برای تعیین تکلیف استانداری ها درحالی ادامه دارد که نام هیچ زنی در بین گزینه های مطرح برای استانداری ها شنیده نمی شود. رحمانی فضلی بعد از جلسه اخیر هیات دولت و معرفی هفت استاندار در پاسخ به خبرنگاران گفت که در این خصوص نیز تلاش می کنند اما اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور آب پاکی را روی دست جامعه زنان ریخت تا شاید طی روزهای آینده وزیر کشور نیز مثل رئیس جمهور بگوید « می خواستیم اما نشد». 
 
 
واعظی در حاشیه همان جلسه هیات دولت و فقط کمی بعد از رحمانی فضلی گفت: « این موضوع در حال بررسی است و وزارت کشور تلاش بسیار زیادی کرده، انتخاب یک استاندار در یک استان کار بسیار سختی است و یک استاندار علاوه بر اینکه باید با مدیران کل همه وزارتخانه‌های مختلف هماهنگ باشد و آنها او را بپذیرند، باید با ۱۴ ارگان حکومتی به طور مرتب کارهای خود را تنظیم کند، در عین حال مسئول تامین امنیت استان است و ما در انتخاب مسئول خیلی تفاوت جنسیتی قائل نمی‌شویم، اما به هر حال توانایی‌هایی که یک شخص دارد، دارای اهمیت زیادی است».
 
 
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود:  «باید به گذشته بازگردیم ، آقایان این مراحل را طی کرده‌اند و در زمانی بخشدار و فرماندار و معاون استاندار بوده‌اند. ما این کار را اخیرا شروع کردیم و تعدادی فرماندار زن در دولت یازدهم گذاشتیم و بعضی معاونین استانداران نیز از خانم‌ها بوده‌اند، بنابراین این کار کمی زمان می‌برد، اما ما محدودیتی به آن معنا قائل نیستیم».
 
 
با این وجود رحمانی فضلی در گفتگویی که دیروز با ایسنا داشت همچنان از بررسی گزینه ها و شرایط خبر داد و نظر قطعی برای رد این احتمال نداد تا کورسویی امیدی برای حضور زنان بر صندلی ریاست استانداری ها همچنان وجود داشته باشد.
 
 
در همین راستا، زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران و اولین معاون فرماندار زن در ایران معتقد است که جامعه زنان ظرفیت قابل توجهی برای به عهده گرفتن سمت هایی نظیر استانداری را دارد. او در گفت و گو با نامه نیوز تاکید کرد: « تجربه حضور زنان در فرمانداری شهرهایی که اتفاقا شهرهای مهمی در استان به شمار می روند، وجود این ظرفیت را به اثبات رساند. ضمن اینکه در وزارت کشور زنان توانمندی در سطح مدیرکل فعال هستند که هر یک قابلیت اداره یک استان را دارند».
 
نژادبهرام با اشاره به اینکه باید عزم و اراده برای به کارگیری زنان وجود داشته باشد، گفت: «اگر عزم و اراده لازم را داشته باشند بدون شک در جستجو ناکام نمی مانند».
 
وی با اشاره به رویکرد برنامه ششم توسعه ، گفت: «رویکرد آقای رئیس جمهور نیز افزایش توان مدیریتی زنان است و به وزرای خود نیز توصیه کرده اند که از معاونان زن استفاده کنند. در همین راستا انتظار می رود که آقای رحمانی فضلی نیز در انتخاب استانداران از زنان استفاده کنند». 
 
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه با توجه به عدم طرح نام هیچ زنی در میان گزینه های استانداری، احتمال انتصاب یک زن چقدر است؟ گفت: « آقای رحمانی فضلی باید به این سوال پاسخ دهد. به هر حال او از مجلسی که بخشی از نمایندگان آن زن هستند و مطالبات خود را دارند ۲۵۰ رای موافق گرفت و اکنون زمان آن است به احترام این آرا به مطالبات جامعه زنان توجه کند».
 
نژاد بهرام در پایان تاکید کرد: « فقط استاندار ۷ استان مشخص شده است و با توجه به رویکرد دولت یازدهم منتظر معرفی استاندار زن هستیم».
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نامه نیوز