پاييز براي بهشهر فصل انار سرخ است اما ياقوتهاي سرخ بدون هدفمندي و توجه به وجود صنايع تبديلي از بين رفته و هدر مي رود و باغداران نااميد از توليدات خود تنها به سود اندك قانع مي شوند تا دلالان با رابطه بازي ها به سودآوري برسند و روزگارشان سكه شود.

 

anar24

صد دانه های سرخرنگ یاقوت به دلیل نبود صنایع تبدیلی هدر می روند و سود ناچیزی عاید باغداران بهشهری می شود.

 

به گزارش شرق پرس، پاییز برای بهشهر فصل انار سرخ است اما یاقوتهای سرخ  بدون هدفمندی و توجه به وجود صنایع تبدیلی از بین رفته و هدر می رود و باغداران ناامید از تولیدات خود تنها به سود اندک قانع می شوند تا دلالان با رابطه بازی ها به سودآوری برسند و روزگارشان سکه شود.

 

بهشهر بعنوان رویشگاه و معدن انار ارگانیک دارای بیش از ۱۱ هزار هکتار باغات انار است که از این مقدار ۱۰ هزار هکتار گونه های مختلف انار ترش در میانکاله و حدود یک هزار هکتار انار به صورت باغات پراکنده در سطح شهرستان وجود دارد که بطور متوسط سالانه در حدود ۱۱ هزار تن انار شیرین، ترش، ملس و… برداشت می شود.

 

عدم وجود صنایع تبدیلی درد چندین ساله کشاورزان و باغداران منطقه است که متاسفانه در پس کم توجهی مسئولان رنگ باخته و هرساله با تولید محصول به دغدغه تبدیل شده و با به پایان رسیدن محصول به فراموشی سپرده می شود.

 

محمد حیدری یکی از باغداران منطقه گفت: انار بهشهر از جمله انارهای معروف کشور است که در تمام بازارهای کشور و خارج از کشور بازار فروش داشته و به فروش می رسد اما متاسفانه سود اندکی از این یاقوت سرخ دسترنج باغدار به او و خانواده اش می رسد.

 

وی اظهار داشت: عدم وجود صنایع تبدیلی از دغدغه های امروز و دیروز ما نیست و این مسئله  در رابطه با بسیاری از تولیدات کشاورزی و باغی در بهشهر صادق است که ما به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی محصولات خود را به دلالان و میدان داران می فروشیم.

 

 

 

anar23

 

چوب حراج بر انار در حاشیه جاده ها

حیدری با اشاره به وجود تنها یک صنایع تبدیلی در مهدیرجه بهشهر یادآور شد: تنها وجود یک کارخانه تولید رب انار در منطقه جوابگوی شهرستان و شهرهای همجوار نیست که متاسفانه  به دلیل عدم وجود مکان های مناسب برای نگهداری این محصولات، دلالان چوب حراج بر محصول می زنند و باغدار بیچاره از ترس ماندن محصول روی دستش آن را به بهای ناچیزی می فروشد.

 

وی ادامه داد: سالانه با شروع فصل پاییز که فصل فروش محصولات اناربهشهر است ما شاهد فروش این محصول بصورت دستفروشی در کنار جاده ها و کنار باغات هستیم که با قیمت نازلی به افراد فروخته می شود در حالیکه اگر این محصولات با برنامه ریزی توسط یک تعاونی خریداری شود باغدار چوب حراج به محصول خود نمی زند و به دستفروشی در کنار جاده در سرما و گرما و خطرات مختلف روی نمی آورد.

 

عدم وجود صنایع تبدیلی مهمترین دغدغه باغداران شرق مازندران

حبیب حسینی از دیگر باغداران منطقه نیز بیان داشت: در برخی از موارد محصول انار ما با بهای اندک از سوی دلالان دیگر استان های همجوار خریداری و در سردخانه ذخیره می شود و بعد از پایان فصل برداشت با قیمت های چندین برابری  فروخته و یا بصورت کنسانتره به فروش می رسد.

 

وی ادامه داد: اکنون قیمت انار در بازار منطقه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است در حالیکه همین محصول با قیمت بسیار بالایی در استانهای دیگر با نام تجاری انار بهشهر بفروش می رسد.

 

حسینی گفت: اگر صنایع تبدیلی انار  در شهرستان وجود داشته باشد این محصول با سودآوری بیشتری همراه بوده و می توانیم از این محصول و فرآوری های انجام شده به سود بیشتری دست یافته و بازار فروش بیشتری ایجاد کنیم.

 

ایجاد بازارچه فصلی برای فروش انار و فرآوری آن

فاطمه مشکواتی نیز در این رابطه گفت: هم اکنون تولید رب انار، انار خشک شده، و تولید غذاهای مختلفی همچون اسبه آش انار او، مرغ ترش، انار بیج، ماهی سیر انار دون و… از جمله محصولاتی است که از انار بدست می آید و تولید می شود که اگر حمایت مسئولین و ایجاد بازارچه محلی برای فروش انار و فرآوری های آن در منطقه بطور فصلی ایجاد شود بازار فروش خوبی خواهیم داشت.

 

وی افزود: شهیدآباد یکی از روستاهایی است که بعنوان مهد انار بهشهر معروف است و بسیاری از بانوان ما در فصل پاییز با پخت رب انار شیرین و ترش و ملس منبع درآمدی مناسبی برای خانواده فراهم کرده اند که با حمایت مسئولین و توسعه این تولیدات می توانیم در اشتغالزایی در منطقه تاثیر گذار باشیم.

 

علی قاسمی یکی از کارشناسان تغذیه نیز در این رابطه به مهر گفت: انار دارای خواص فراوانی است که به عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می نشیند که فصل پاییز فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه های انار بسیار مفید بوده و موجب شادابی می شود.

 

وی گفت: کسانی که کم خون هستند یا احساس خستگی زیاد می کنند از دم کرده یا جوشانده برگ انار به عنوان چای استفاده کنند و همچنین دم کرده برگ انار میگرن را برطرف می کند.

 

قاسمی بیان داشت: همچنین در طب طبیعی و سنتی آمده است که کسانی که مزاج گرم دارند انار ترش برای آنها مفید است و انار شیرین تقویت کننده معده و کبد بوده و کسانی که لاغر هستند خوردن انار شیرین برای آنها مفید است؛ همچنین انار شیرین سرفه را تسکین داده و  خارشهای بدن را تسکین می دهد و برای کسانی که یرقان دارند مفید است، یک ساعت قبل یا بعد از غذا میل شود.

 

برگزاری جشنواره انار در شهر یاقوت سرخ بهشهر دغدغه ای است که مسئولین شهرستانی همه ساله با آغاز مهر ماه و در آستانه آن با آن روبرو هستند تا با برگزاری این همایش علاوه بر معرفی انار اشرف به استان و کشور، به  دغدغه های کشاورزان در عدم وجود صنایع تبدیلی هم توجه شود که متاسفانه این مهم در بین دغدغه های دیگر مسئولین به فراموشی سپرده شده و نادیده گرفته می شود.

 

امسال نیز بهشهر در ۱۸ مهرماه میزبان برگزاری سومین جشنواره انار اشرف در مجتمع گردشگری هوتو شهید آباد بهشهراست که تا ۲۲ مهر ماه ادامه دارد و به گفته دبیر این جشنواره با استقبال تولید کنندگان و مسئولان همراه بوده است.

 

علی اصغر باباکوهی اشرفی گفت: خوشبختانه با برگزاری مناسب این جشنواره در دو سال گذشته این جشنواره در حال ملی شدن است تا بعنوان جشنواره ملی در این شهرستان بعنوان مهد انار ایران در سالهای آینده برگزار شود.

 

وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده ۲۰ غرفه شامل تولیدات، صنایع غذایی، بسته بندی و صنایع تبدیلی در این جشنواره بر پا شده است که از ۱۸ مهر ماه در بهشهر دایر است.

 

به گزارش مهر، ایجاد صنایع تبدیلی بعنوان اصلی ترین نیاز باغداران منطقه، ایجاد و توسعه تعاونی های خرید و همچنین ایجاد بازارچه فروش انار و محصولات تهیه شده از انار، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا با اولویت قرار دادن این دغدغه های باغدارن، علاوه بر کوتاه کردن دست دلالان از باغات انا  بهشهرو شرق مازندران ، در جهت سودآوری و ایجاد اشتغال بیشتر برای باغداران و خانواده های شهرستان تلاش شود.

گزارش از مریم نظری