دولت کانادا در راستای مواضع خصمانه همیشگی خود در قبال ایران، علیه تفاهم هسته‌ای لوزان موضع گیری و اعلام کرده که همچون دولت آمریکا نسبت به این تفاهم خوشبین نیست. در این راستا، این دولت اعلام کرده تحریم‌های موجود خود علیه ایران را کاهش نخواهد داد.

nikson-vazir -canada4

 

شرق پرس: هرچند در روزهای اخیر بسیاری از کشور‌ها، حتی رقبای منطقه‌ای ایران از تفاهم هسته‌ای لوزان استقبال کرده و آن را گامی در جهت برقراری صلح و ثبات بین المللی دانسته‌اند، دولت کانادا همچنان به موضع تند خود در قبال ایران پایبند بوده و هم راستا با رژیم اسرائیل، در راستای زیر سؤال بردن تفاهم هسته‌ای حرکت می‌کند.
 
 
 
 

تابناک نوشت: دولت کانادا در راستای مواضع خصمانه همیشگی خود در قبال ایران، علیه تفاهم هسته‌ای لوزان موضع گیری و اعلام کرده که همچون دولت آمریکا نسبت به این تفاهم خوشبین نیست. در این راستا، این دولت اعلام کرده تحریم‌های موجود خود علیه ایران را کاهش نخواهد داد.

 

سایت خبری «آروتز شوا» ضمن انتشار این خبر می‌نویسد، راب نیکلسون، وزیر خارجه کانادا هشدار داده  با وجود حصول تفاهم هسته‌ای، همچنان این احتمال وجود دارد که ایران بتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

 

وی در این زمینه گفته: «ما باید هر گونه تلاش دیپلماتیکی را انجام دهیم تا اطمینان یابیم ایران هرگز به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت».

 

نیکلسون افزوده، چنین امری می‌تواند به رقابت تسلیحاتی در منطقه دامن بزند. وی در ادامه مدعی شده، سابقه ایران به گونه‌ای نیست که بتوان به این کشور اعتماد کرد.

 

در عین حال، وزیر خارجه کانادا اشاره کرد، کشورش سه میلیون دلار برای انجام بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران، در اختیار این نهاد گذارده است. وی همچنین گفته، کانادا بر اساس اقدامات ایران درباره این کشور قضاوت می‌کند، نه بنا بر گفته‌هایش.

 

از سوی دیگر، جیمز بِزان، معاون پارلمانی وزیر دفاع کانادا گفته، کشورش تنها در صورتی نسبت به برداشتن تحریم‌های ایران اقدام می‌کند که این کشور کامل و صادقانه نسبت به خنثی سازی آنچه وی جنبه‌های نظامی برنامه هسته ایش خوانده اقدام نماید. وی افزود: «تا آن زمان، ما نسبت به نتیجه تفاهم هسته‌ای هشیار و بدبین خواهیم بود».

 

گفتنی است، در سال‌های اخیر، دولت کانادا همواره مواضع خود در قبال ایران را با رژیم اسرائیل هماهنگ کرده و تلاش داشته حتی جلو‌تر از آمریکا، در راستای افزایش فشار بر ایران در عرصه بین المللی اقدام کند. موضع گیری مقامات ارشد کانادایی در قبال تفاهم هسته‌ای ایران را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد.