به گفته دیده بان حقوق بشر کردهای سوریه در این نشست نظام فدرالی در مناطق تحت سیطره خود در شمال سوریه اعلام کردند.

 

 

شرق پرس: دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که کردها در مناطق تحت سیطره خود در شمال این کشور نظام فدرالی اعلام کردند.

 

 ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نشست کردها با حضور ۲۰۰ شخصیت کرد در منطقه رمیلان در مرزهای سوریه، عراق و ترکیه برگزار شد.

 

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه کردها در این نشست نظام فدرالی در مناطق تحت سیطره خود در شمال سوریه اعلام کردند.

 

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه در واکنش به اعلام نظام فدرالی از سوی کردها اعلام کرد: ما به طرف‌هایی که بخواهند به وحدت و تمامیت ارضی سوریه لطمه بزنند هشدار می‌دهیم چراکه مطرح کردن موضوع نظام فدرالی به تمامیت ارضی لطمه می‌زند و این مسئله با قانون اساسی و قطعنامه‌های بین المللی در تضاد است.

 

این مسئول افزود: اعلام نظام فدرالی هیچ ارزش و اعتبار قانونی یا تأثیر اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی ندارد چراکه بیانگر اراده مردم سوریه نیست.

 

این مسئول تأکید کرد: مأموریت اصلی در مقابل مردم ما مبارزه با تروریسم و دور شدن از این هدف به منزله حمایت از تروریسم است.

 

ائتلاف مخالفان سوریه نیز در واکنش به اعلام نظام فدرالی از سوی کردها تأکید کرد: ما بر وحدت مردم و خاک سوریه و تمامیت ارضی کشور تأکید می‌کنیم.

 

در بیانیه ائتلاف مخالفان آمده است: مشخص کردن شکل و ظاهر حکومت سوریه جزو اختیارات یک گروه یا بخشی از مردم به تنهایی نیست.

 

یک مسئول ترکیه‌ای نیز در واکنش به این اقدام کردها گفت: ما هرگز ایجاد چنین نظام‌هایی را که براساس گرایش نژادی تشکیل می‌شوند، قبول نخواهیم کرد.