پس از تبلغیات گسترده دولت و خودروسازان برای آشتی دوباره مردم با خودروهای داخلی حال بنظر می رسد که نوبت بد عهدی های دوباره دولت و خودروسازان فرا رسید. سوال اساسی این است که آیا کلاهی بزرگتر و گشاد تر ازاین هم میشد بر سر مشتریان خودرو گذاشت؟ این سناریوی پیچیده و کاملا قدم به قدم که با همکاری خودروسازان و دولت طرح ریزی شده بار دیگر نشان داد که طلم و اجحاف در حق مشتریان خودرو در کشور تبدیل به موضوعی نهادینه و ساختاری شده است.

 

 

شرق پرس: در حالی که از روز گذشته بنا بر زمانبدی دولت و خودروسازان، پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو آغاز شده است، به ناگهان شاهد آن هستیم که در یک اقدام عجیب، شگفت انگیز و البته به نظر از پیش طراحی شده و با یک سناریوی پیچیده دولت و خودروسازان ماجرای پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو را به گونه ای تغییر داده اند که یاد آور بسیاری از اقدامات و حرکت های سابق آنها در راستای اغفال مشتریان و فروش محصولات آفتاب خورده شرکت های خودروسازی است.

 

 

 هرچند از همان ابتدا نیز مشخص بود که تلاش دولت و خودروسازان در راستای تبلیغات وسیع برای وام ۲۵ میلیونی خودرو، یک تلاش هماهنگ برای نجات خودروسازان از گرفتاری های خود بار آورده طی سالهای گذشته باشد، اما شاید هیچ گاه به ذهن مشتریان نیز نمیرسید که در آستانه پرداخت وام ۲۵ میلیونی به این شکل با «دبه کردن» از سوی دولت و خودروسازان مواجه شوند. نگاهی به این اقدام نشان از یک طراحی و سناریوی پیچیده دارد که گویا از مدتها پیش و از زمان مطرح شدن بحث وام خودرویی طرح ریزی شده بوده و برای اجتناب از هر گونه واکنش افکار عمومی اعلام آن به روز شروع پرداخت وام موکول شده است.

 

ماجرا از این قرار است که از ابتدای مطرح شدن بحث پرداخت وام خودرو برای خرید خودروهای داخلی بنا بر آن بود که این وام در اقساط ۷ ساله به مشتریان خودرو و با سود ۱۶ درصد پرداخت شود. مسئولان بانک مرکزی و شخص ولی الله سیف رئیس کل این بانک چندین بار طی مصاحبه های خود به این موضوع اذعان کردند و حتی مدیران عامل و مسئولان رده بالای شرکت های خودرو ساز تا پیش از این نیز این موضوع را تایید میکردند که برای بازپرداخت این وام دوره ای ۷ ساله در نظر گرفته شده است.

 

 

چند روز قبل به یکباره خبر از آن رسید که پرداخت اقساط وام خودرویی ۲۵ میلیونی از دوره های ۷ ساله تغییر کرده است و دامنه ای بین ۴ تا ۷ سال برای بازپرداخت در نظر گرفته شده است که میزان اقساط بر اساس این دوره ها برای وام ۲۵ میلیونی متفاوت خواهد بود. این موضوع محور اصلی سناریوی دولت و خودروسازان برای اغفال مشتریان بوده است که البته با کمال دقت از سوی خودروسازان و دولت این قدم برداشته شد تا آنکه امروز یعنی در آستانه پرداخت وام به شکل عملی مشتریان خودرو در منگنه گذاشته شوند.

 

 

بر این اساس که اکنون مشخص و اعلام شده است که خبری از بازپرداخت اقساط وام خودرویی در دوره های بیش از ۴ سال نیست و تمامی مشتریانی که قصد استفاده از این وام خودرویی را دارند مجبور هستند تا وام دریافتی خود را تنها ظرف مدت چهار سال با خودرو ساز و بانک عامل تسویه کنند.

 

 

به گفته معاون فروش ایران‌ خودرو، در فروش خودرو با وام بانکی، متقاضیان باید ۲۰ درصد مبلغ خودرو را به صورت نقدی به حساب شرکت خودروساز از طریق واریز اینترنتی در نمایندگی‌ها پرداخت کنند و ۸۰ درصد بقیه مبلغ خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان در دوره یک ساله، دو ساله، سه ساله یا چهار ساله قابل پرداخت است.

 

 

این در حالی است که دولت در ابتدا از دوره هفت ساله بازپرداخت وام خودرو خبر داد و چند روز پس از آن اعلام شد که بانک‌ها فقط تا چهار سال پرداخت وام را تضمین می‌کنند و خودروسازان می‌توانند این مدت را تا ۷ سال افزایش دهند، اما در نهایت شرکت ایران‌ خودرو این دوره را به همان چهار سال محدود کرده است.

 

 

شرکت ساپیا نیز محصولاتش را در دوره های یک، دو، سه و چهار ساله عرضه می‌کند. در خرید اقساطی خودرو مشتریان می‌توانند با انتخاب دوره سه ماهه، چهار ماهه یا شش ماهه برای پرداخت اقساط خود به نمایندگی‌های فروش خودرو چک بانکی ارائه کنند. کوتاه‌ترین زمان تحویل محصولات ایران‌ خودرو در این طرح با فروش فوری، ۳۰ روز پیش‌بینی شده است.

 

 

وقتی به شکلی دقیق به این ماجرا نگاه میشود، حکایت فروش خودرو از سوی نمایندگی های این دو خودرو ساز طی سالهای اخیر به یاد می آید. حکایت اجحاف ها در حق مشتریان و بد قولی های فراوان در زمان تحویل خودرو و مانند آن. کاملا مشخص است که اکنون خودروسازان با وام ۲۵ میلیونی خودرو هیچ تغییری در رویه سابق خود نداده اند و این وام دقیقا مشابه رویه فروش شرایطی و اقساطی خودرو است که پیش از این نیز مرسوم بوده و تنها تفاوت آن است که است که اکنون جقجقه وام ۲۵ میلیونی خودرو منجر به آن شده که مشتریان از همه جا بی خبر و به امید وارد شدن در یک رویه تازه برای خرید خودرو مجددا بعد از ماه ها رکود به نمایندگی های خودرو سازان مراجعه کرده و به بازار آنها رونق دهند.

 

 

این اقدام یک دروغ بزرگ و آشکار است که از سوی دولت و خودروسازان با هماهنگی کامل به مشتریان حقنه شده است. دروغی که البته سابقه دار است و اینبار دولت نیز به شکل اساسی و فعالانه در آن شرکت کرده است و دست خودروسازان این بار از آستین دولت بیرون آمده.

 

 

سوال اساسی در این است که آیا کلاهی بزرگتر و گشاد تر ازاین هم میشد بر سر مشتریان خودرو گذاشت؟ این سناریوی پیچیده و کاملا قدم به قدم که با همکاری خودروسازان و دولت طرح ریزی شده بار دیگر نشان داد که طلم و اجحاف در حق مشتریان خودرو در کشور تبدیل به موضوعی نهادینه و ساختاری شده است. موضوعی که دولت نیز در آن به شکل رسمی فعال و همراه است.

 

 

 

 

 

تابناک