شاید معرفی و بهره وری مناسب انجیر گلوگاه را بتوان یک رنسانس تاریخی در اقتصاد این شهرستان نامید. محصولی که ظرفیت های زیادی برای غلبه بر بیکاری و در مسیر سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار دارد...

گلوگاه در حسرت صنایع تبدیلی انجیر

 

به گزارش شرق مازندران تولید محصول ارگانیک و سالم ازجمله برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی است که با سوق دادن  کشاورزان به این سمت‌وسو تلاش شده تا ضمن ارائه محصولات سالم به مردم، در فتح و گرفتن بازارهای جهانی و گسترش صادرات این محصول موفق‌تر عمل شود.

 

شهرستان ۴۰ هزارنفری گلوگاه در شرق مازندران ازجمله شهرهای استان است که با تولید انجیر ارگانیک و سالم، شهرت فراوان یافته است و شناساندن محصول ارگانیک انجیر گلوگاه به کشور از مهم‌ترین اهدافی است که مسئولان در سال‌های اخیر به دنبال آن هستند.

 

این شهرستان با دارا بودن ۲۳ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارای حدود ۱۳۰ هکتار درخت انجیر ارگانیک است که این طلای سبز به‌عنوان برند شهرستانی و استانی نیازمند شناسانده شدن به کشور و توجه به صادرات است.

 

توسعه محصولات ارگانیک امروزه به‌عنوان یک نیاز مهم موردتوجه بسیاری از کشاورزان و خریداران است که لازمه تولید این محصولات سالم و ارگانیک و افزایش بهره‌وری در سطح نیازمند توجه ویژه مسئولان به کشاورزان و باغداران است.

 

انجیر گلوگاه ازجمله محصولات ارگانیک این شهرستان است که به‌صورت صدر در صد ارگانیک و بدون استفاده از هیچ نوع سم و کود، تولید می‌شود و دارای کمترین دورریز، مشکلات، معضلات و بیماری‌ها است و همین امر موجب شده است که شناساندن این محصول کاملاً ارگانیک به کشور بیش‌ازپیش احساس شود.

 

بر اساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی هم‌اکنون بیش از ۱۳۰ هکتار از اراضی باغی گلوگاه به کشت انجیر اختصاص‌یافته است که بیش از ۸۰ هکتار درخت بارور و مابقی به‌صورت نهال است.

 

در کنار توجه مسئولان و کشاورزان به افزایش کشت انجیر در گلوگاه، برخی مشکلات همچون نبود و کمبود صنایع تبدیلی، عدم اعتبارات و توجه به افزایش درآمد باغداران ازجمله مشکلات کشاورزان و باغداران در این بخش است.

 

 

انجیر منبع درآمد مکفی برای دو ماه کشاورزان

 

 

یکی از کشاورزان و فروشندگان انجیر گلوگاه در گفت‌وگو با  مهر، منبع درآمدی این میوه را بسیار مناسب و خوب دانست و گفت: در طول دو ماه برداشت این محصول از مردادماه تا شهریورماه همه جوانان گلوگاهی به برداشت و فروش این میوه مشغول هستند.

علی عظیمی با اشاره به اینکه شهرستان گلوگاه ازجمله شهرستان‌های محروم مازندران در بخش درآمدی است، افزود: دو ماه برداشت انجیر اوج کار و تلاش جوانان گلوگاهی است که بیانگر تلاش بی‌وقفه جوانان این خطه برای امرارمعاش وزندگی سالم است.

وی گفت: تلاش شبانه‌روزی جوانان گلوگاهی در این ایام بیانگر آن است که اگر شرایط و زمینه اشتغال در شهرستان فراهم باشد جوانان ما از کار و تلاش بازنمی‌ایستند و همچنان که برای تأمین معاش زندگی سخت‌ترین کار دکل بندی را به‌عنوان شغل اول خود انتخاب کردند در ادامه راه با فراهم شدن اشتغال مناسب در منطقه خواهند ماند و برای لقمه نانی حلال تلاش می‌کنند.

 

 

 ایجاد صنایع تبدیلی همچنان اولویت اول جوانان گلوگاهی

 

 

اصغر محمودجانلو از دیگر شهروندان گلوگاهی هم گفت: با توجه به اینکه انجیر گلوگاه شرایط خشک‌کردن را مثل برخی از شهرهای کشورمان ندارد و به‌صورت تازه خوری استفاده می‌شود، لذا فراهم کردن ایجاد کارخانه و کارگاه صنایع تبدیلی در شهرستان از نیازهای مهم منطقه است.

وی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: ماندگاری انجیر گلوگاه به مدت یک یا دو شبانه‌روز است و بعدازآن این میوه بهشتی از شرایط تازه خوری خارج می‌شود و باید تبدیل به محصول دیگری برای استفاده مناسب شود که این تبدیل‌شدن با توجه به وسعت تولید، نیازمند کارخانه صنایع تبدیلی است.

محمودجانلو ادامه داد: مهم‌ترین مشکلات درراه‌اندازی صنایع تبدیلی درگیر شدن در ادارات و بروکراسی اداری و تأمین اعتبار لازم برای احداث است که در صورت همکاری مسئولان و دولت، می‌توان از این انجیر به‌صورت فرآورده‌هایی همچون شیره انجیر، مربای انجیر، مسقطی، شربت، ترشی و… استفاده کرد و منبع درآمد ثابت در طول سال ایجاد کرد.

 

 

شناساندن محصول ارگانیک انجیر گلوگاه به کشور یک نیاز مهم است

 

 

رییس جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برگزاری موفق چهار جشنواره انجیر در گلوگاه افزود: مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این جشنواره‌ها شناساندن این محصول ارگانیک به کشور است که باقوت در حال انجام است.

 

سید رضا پورفلاح گفت: در این بخش تلاش‌های ارزنده‌ای در طول سال‌های مختلف انجام‌شده است و موفقیت‌های مناسبی ایجادشده است که ازجمله مجوز احداث کارخانه فرآورده‌های انجیر ازجمله این موارد بوده است.

وی ادامه داد: در این بخش موفقیت‌های خوبی کسب‌شده است و ۳ مجوز احداث کارخانه فرآورده‌های انجیر برای شهرستان گلوگاه اخذشده است تا با احداث و راه‌اندازی این واحدها گامی مهم در بخش اشتغال برداشته شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه با اشاره به تولیدات انجیر در گلوگاه گفت: سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن تولیدات انجیر گلوگاه است که با توجه به اینکه انجیر گلوگاه به‌صورت تازه خوری استفاده می‌شود، نیاز به احداث صنایع تبدیلی و فرآوری این محصولات از نیازهای مهم منطقه بوده و هست.

 پورفلاح ادامه داد: باوجود اخذ ۳ مجوز برای احداث صنایع تبدیلی در این بخش، همچنان نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی و حمایت از تولید فرآورده‌های انجیر احساس می‌شود که امیدواریم با تزریق اعتبارات مناسب در این بخش، گامی مثبت برای احداث این صنایع برداشته شود.

وی گفت: ارتقا و بهره‌وری بیشتر بخش کشاورزی درگرو تلاش بهره‌برداران و کشاورزان و حمایت‌های مسئولان است که در سال‌های اخیر دولت توجه ویژه‌ای به بخش‌های مختلف کشاورزی، آب‌وخاک، مکانیزاسیون و… اعمال داشته است.

این مسئول بیان داشت: درزمینهٔ تولیدات باغی توسعه باغ‌های و افزایش سطح زیر کشت به‌خصوص در اراضی شیب‌دار از مسائل مهمی است که باقوت در حال انجام است.

پورفلاح گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی هم از دیگر برنامه‌های منسجم در دست انجام است که در کنار تبدیل اراضی شیب‌دار به باغ به‌عنوان اولویت اصلی، از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی افزود: دراین‌بین در شهرستان گلوگاه به‌عنوان مهد تولید انجیر به‌عنوان طلای سبز، توسعه باغ‌های انجیر و کشت این درخت باقوت در حال انجام است که بیش از ۸۰ هکتار باغات بارور و بیش از ۳۰ هکتار نهال یکتا سه سال انجیر در این شهرستان بیانگر توجه به افزایش کشت انجیر در این شهرستان است.

 

 

به گزارش مهر، در کنار همه تلاش مسئولان، مردم و باغداران برای توسعه باغات انجیر به‌عنوان یک برند بومی در گلوگاه، توجه به توسعه زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و فرآوری انجیر از نیازهای مهم است که انتظار است مسئولان برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و رفع مشکلات و معضلات ناشی از بیکاری، با جدیت و برنامه‌ریزی وارد عمل شده و مشکلات این بخش را برطرف کنند.