کسی تکلیف نکرد که آقای ناطق باید از سیاست کنار باشد ایشان در یک مقطعی تصمیم بر این گرفتند که زیاد وارد مسائل مربوطه به اتفاقات سیاسی که در فضای آلوده جامعه سیاسی مطرح می‌شود، نشوند...

گمانه زنی ها از بازگشت ناطق نوری به عرصه سیاست/ چپ و راست چه نظری دارند؟

 

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دلایلی که آقای ناطق‌نوری به خاطر آنها از حوزه سیاسی کنار کشیدند همچنان بر جای خود باقی است و اتفاقی نیفتاده که بخواهد در سیاست پررنگتر ظاهر شود.

شرق پرس: محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره بازگشت ناطق نوری به عرصه سیاست اظهار کرد: شرایط سیاسی کشور شرایطی نیست که ایشان دلیلی داشته باشند که به صورت فعال و جدی بخواهند در عرصه سیاسی حضور پیدا کنند. او گفت: کسانی که آقای ناطق‌نوری در جریان سیاست‌ورزی از آنها انتقاد داشته همچنان در مدیریت کشور حضور دارند. تخریبی که نسبت به ایشان انجام شده و فاصله‌ای که با بخش‌هایی از نظام به وجود آمده، باعث شده تا قدرتی که بتواند محور جریانات مختلف باشد در ایشان وجود نداشته باشد تا بتواند در سیاست نقش پررنگی ایفا کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: تصور می‌کنم که راه به دست آوردن ظرفیت آقای ناطق‌نوری پالایش جریان اصولگراست. مشکل اصلی جریان اصولگرایی اول این بود که هیچ‌گاه محوریت قدرتمندی نداشته‌اند، دوم اینکه از زمانی که جریان اصولگرایی پشت سر آقای احمدی‌نژاد قرار گرفت و او هم آنها را پس زد، جریان اصولگرایی در کشور در خلأ باقی ماند.

او تأکید کرد: جریان اصولگرایی اصیل همان جریانی است که آقای ناطق‌نوری می‌تواند بر آن تأثیر جدی داشته باشد. اگر آن مجموعه خود را بازسازی کنند و آقای ناطق‌نوری به طور طبیعی محور آنها قرار گیرد می‌تواند یک مرکزیت و تعاملی باشد با جریان اصلاح‌طلب و فهم مشترکی درباره مسائل جامعه ایجاد شود و محوریت دو جریان اصیل اصولگرایی و اصلاح‌طلبی با دو شخصیت مانند آقای ناطق‌نوری و آقای خاتمی خیلی ظرفیت ثابت و سالمی به خود بگیرد.

او اظهار کرد: یکی از نقاط قوت سیاسی آقای ناطق‌نوری را در حمایت ایشان در دو انتخابات اخیر از آقای روحانی می دانم. چون آقای روحانی شخصیتی بود که قبل از اینکه اصلاح‌طلب باشد جزیی از جریان اصولگرای اصیل کشور و عضوی از جامعه روحانیت مبارز بود.ابطحی گفت: بنابراین اگر جریان اصولگرای اصیل مانند اصلاح‌طلبان و مانند آقای ناطق‌نوری پشت سر آقای روحانی قرار می‌گرفتند، ایشان می‌توانستند یک محور خوب برای ایجاد وحدت در جامعه و نجات کشور باشند. اینکه آقای ناطق‌نوری توانست پشت سر آقای روحانی قرار گیرد باز هم نشأت‌گرفته از همان ظرفیت بالقوه‌ای است که در وجود ایشان دیده می‌شود که می‌تواند محوریتی باشد که نتیجه آن اعتدال و دوری از افراطی‌گری باشد.

اصلاح طلبان دلشان برای آقای ناطق نسوخته

همچنین بنا بر این گزارش امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا درباره بازگشت ناطق‌نوری به سیاست گفت: برگشت ایشان به سیاست به خود ایشان بستگی دارد که چه تحلیلی داشته باشند. نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه ایشان چه در گذشته و چه در حال یک ظرفیت قابل ملاحظه‌ای در عرصه سیاسی دارند و حضور ایشان با توجه به ظرفیتی که دارند می‌تواند موفق و اثرگذار باشد.

واعظ آشتیانی ادامه داد: مهم این است که آقای ناطق وقتی می‌خواهند به عرصه سیاسی وارد شوند در کدام بخش از اردوگاه اصولگرایی می‌خواهند فعال باشند. مهم این است که اگر احیاناً ایشان به این نتیجه برسند که بخواهند به این عرصه برگردند که البته بیشتر تصورم این است که از ایشان در خواست باید شود که برگردند، باید دید در چه بخشی از خانواده بزرگ اصولگرایی می‌خواهند ایفای نقش کنند و بتوانند آن اثرگذاری که در گذشته داشتند بروز بدهند.

او افزود: آقای ناطق جزو آن دسته نیروهای سیاسی هستند که از هوش و ذکاوت خوبی برخوردارند. ایشان با توجه به تجربه‌ای که دارند متوجه هستند که اصلاح طلبان دلشان برای آقای ناطق نسوخته بلکه می‌خواهند به نوعی از ظرفیت آقای ناطق استفاده کنند. ضمن اینکه به هرجهت آقای ناطق همانطور که اشاره کردم یک نیروی اثرگذار در عرصه سیاسی کشور بودند و هستند و ذات ایشان ذات اصولگرایی با یک نگاه منصفانه است بنابراین می‌توانند نقش خوبی را در عرصه سیاست ایفا کنند.

واعظ آشتیانی اظهار کرد: به نظر من اگر بنا است که یک روزی آقای ناطق به عرصه سیاسی کشور برگردد قطعاً با یک تدبر و منطق باید وارد شوند. اینکه یکباره ایشان در یک فضایی وارد شوند که تکرار یکسری مسائل حاشیه‌ای شود قطعاً به وجهه و چهره ایشان صدمه وارد می‌کند. 

به گزارش اعتماد آنلاین او گفت: کسی تکلیف نکرد که آقای ناطق باید از سیاست کنار باشد ایشان در یک مقطعی تصمیم بر این گرفتند که زیاد وارد مسائل مربوطه به اتفاقات سیاسی که در فضای آلوده جامعه سیاسی مطرح می‌شود، نشوند. چون آقای ناطق جزو تئوریسین‌های موفقیت شورای دوم شهر تهران بودند. ایشان به همراه آقای باهنر و مرحوم عسگر اولادی نقش ارزنده‌ای در انتخابات شورای دوم داشتند و به تبع آن در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری موفقیت‌هایی بدست آمد. آن چیزی که باعث شد آقای ناطق پرهیز کند؛ اتفاقات و مناظرات سال ۸۸ بود و صحبت‌هایی که علیه ایشان شد دلخوری‌هایی را بوجود آورد. من این بحث را بر حق می دانم و در حق ایشان برخورد شایسته و خوبی صورت نگرفته است.