شرق پرس: جشن نوروز از دیرباز در میان اقوام مختلف ایران زمین و در مازندران با شکوه خاصی همراه با آداب و سنن تاریخی و فرهنگی برگزار می‌شود و نوروز در شرق مازندران نیز دارای آداب و رسوم خاصی است. نوروزخوانی سنت دیرینه مردم شرق مازندران حسین تقلیلی محقق و نویسنده بهشهری در گفت […]

 

شرق پرس: جشن نوروز از دیرباز در میان اقوام مختلف ایران زمین و در مازندران با شکوه خاصی همراه با آداب و سنن تاریخی و فرهنگی برگزار می‌شود و نوروز در شرق مازندران نیز دارای آداب و رسوم خاصی است.

نوروزخوانی سنت دیرینه مردم شرق مازندران

حسین تقلیلی محقق و نویسنده بهشهری در گفت و گو با ایسنامازندران اظهار کرد:مردم شرق مازندران در شهرهای بهشهر و گلوگاه، نکا، خلیل شهر و رستمکلا در نوروز به خانه‌تکانی، سبزه ریختن، خرید لباس نو، نوروز خوانی، پخت انواع شیرینی، عیدی دادن و دید و بازدید نوروزی پرداخته و با ایجاد فضایی شاد و مفرح برای خود و خانواده به سراغ سالی نو می‌روند و بر این عقیده‌اند که اگر سال نو را با شادی شروع کنند تا پایان سالی خوش خواهند داشت.

وی گفت:مردم این دیار و به خصوص بانوان شرق مازندران از یکی دو هفته پیش از نوروز به استقبال نوروز می‌روند و با خانه تکانی خبر از بهار و نو شدن زندگی می‌دهند.

تقلیلی خاطرنشان کرد: کم کم به بهار که نزدیک می‌شوی در منازل بانوان با گندم، جو، عدس و برخی از حبوبات دیگر سبزه ریخته و به نوعی این سبزه ریختن شگون دارد و این درست زمانی است که می‌توان بوی بهار را در کوچه پس کوچه‌های شرق مازندران استشمام کرد.

محقق و نویسنده بهشهری افزود: از جمله آداب و رسوم مرسوم در بهشهر و گلوگاه و نکا، نوروزخوانی است که بعد از نیمه اول اسفند ماه در شهر و روستای این دیار مرسوم شده است.

وی تصریح کرد: علی رغم برچیده شدن این سنت در سال‌های گذشته اکنون به همت و تلاش مسئولان فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوروزخوانی به عنوان سنت دیرینه این دیار دارای رونق خاصی است و گروه‌های مختلف نوروزخوانی در نیمه دوم سال با ساماندهی مناسب در سطح شهر و روستا پیام آوران نوروز لقب گرفته‌اند.

شب عرفه یا شب قبل عید در مناطق شرق مازندران

حمزه کاظمی محقق مازندرانی در این مورد می گوید:باورهای مردم شرق مازندران در قبل از آمدن نوروز و زمان فرا رسیدن نوروز بسیار فراوان است؛ با پایان خانه تکانی برای عید نوروز، شب قبل از عید نوروز که در بین مردم شرق مازندران به شب عرفه معروف است در برخی از مناطق شرق مازندران و روستاها متداول است که بر سر درب منازل و چهار گوشه منزل شمع روشن کرده و با این روشنایی به استقبال بهار و نوروز باستانی می‌روند.

وی افزود: خوردن سبزی پلو ماهی در شب عید از دیگر آداب و رسومی است که در شرق مازندران و در شهرهای بهشهر، نکا و گلوگاه متداول است و مردم این دیار درشب عید سعی دارند که سبزی پلو با ماهی میل کنند تا سبزی برنج که نشان از سبزی و طراوات است در کنار ماهی که نشان از روشنی و جنب و جوش است میل شده و اولین غذای سال نو را با نشانه های خوب خدا آغاز کرده و شکرگزار نعمت‌های بیکران خداوند باشند.

محقق مازندرانی تصریح کرد: هنگام تحویل سال همه لباس نو می پوشند و بر سر سفره‌ای که از قبل توسط مادر خانه تهیه شده و با شیرینی و نان‌های محلی، سبزه، ماهی و سفره هفت سین، رشته برشته و غیره تزیین شده است می‌نشینند و با تلاوت قرآن که معمولا در لای این قرآن پولی است که هم نشانه برکت است و هم به عنوان عیدی برای اهل خانه و مهمانان استفاده می شود به استقبال سال نو می‌روند.

رسم عیدی فرستادن برای نوعروسان در نوروز

کاظمی خاطرنشان کرد:عیدی دادن و عیدی گرفتن نزد مردم بهشهر و گلوگاه مرسوم است و مخصوصا جوانانی که نامزد دارند شب عید یا روز عید برای نامزد خود عیدی می‌فرستند.

وی گفت:بزرگان فامیل نیز در نوروز به فرزندان خردسال و نوجوانان عیدی می‌دهند و رسم است که کودکان و نوجوانان صبح روز عید به در منزل بزرگان فامیل مانند پدربزرگ، مادر بزرگ، خاله و عمه رفته و عیدی می‌گیرند و سال نو با حضور همه افراد خانواده با دید و بازدید از اقدام و آشنایان آغاز می‌شود.

کاظمی خاطرنشان کرد:مردم شرق مازندران در شهرهای بهشهر، نکا و گلوگاه همچون سایر شهرهای مازندارن در تمام طول سال پذیرای مهمان از اقصی نقاط کشور هستند اما ایام نوروز و پذیرایی از میهمانان نوروزی در سفره مردم بهشهر و شهرهای شرق مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد که با حضور در جمع گرم مردم این دیار می‌توانید نوروزی خوب، با نشاط و سرزنده با با طعم بهار و غذاهای محلی مازندرانی تجربه کنید.

به گزارش ایسنا مازندران،شهرستان گلوگاه نیز به عنوان آخرین شهرستان مازندران در شرق این استان با مردمی خون گرم و دارای دو لهجه ترکی و مازنی نیز از هم اکنون پذیرای مهمانان نوروزی است؛فضای بکر جنگلی در توسکا چشمه، و فضای دل انگیز در ساحل دریای آرام گلوگاه می تواند سفری دلنشین را در این شهر برای شما رقم بزند.