یکی از نخستین موکب های ایرانی در مسیر پیاده روی اربعین را ستاد مردمی بیعت حسینی شهرستان ساری از اربعین سال 1393 راه اندازی کرد

به گزارش شرق پرس در تاریخ اسلام آمده است تشرف به بارگاه ائمه اطهار با پای پیاده، از صدر اسلام رایج بود و در سرزمین های اسلامی صورت می گرفت. ولی در زمان های گوناگون تاریخ اسلامی و به مقتضای حکومت‌های مختلف، مشکلات بسیاری به خود دید و همان گونه که زیارت ائمه اطهار در زمان‌ها و مکان‌های مختلف دچار مشکلاتی بود، این سنت نیز دارای فراز و نشیب های زیادی شد.

با روی کار آمدن حزب بعث در عراق، حکومت دیکتاتور و ضد تشیع عراق با سنت پیاده روی اربعین برخورد شدیدی کرد و حتی بسیاری از زائرین پیاده روی اربعین را اسیر و اعدام کرد تا اینکه مراسم پیاده روی را بطور کامل تعطیل کرد.

اما پس از سقوط صدام و پایان کار بعثی ها در عراق، عشق حسین دلباختگان شهدای کربلا را به سمت خود کشاند و باری دیگر این سنت ارزشمند آنهم با گستردگی و عزم بی نظیر برپا شد. شیعیان و عاشقان در اربعین حسینی، بسیار پرشورتر از قبل، از شهرها و کشورهای مختلف، به سمت کربلا روانه می شوند، قدم در مکان گام‌های اسیران کربلا قرار داده و مسیرهای منتهی به شهر کربلا را با پای پیاده می‌پیمایند.

میلیون‌ها عزادار حسینی، چنان نمادی برای شیعه معرفی کرده‌اند که همانند آن در هیچ آیین و مذهبی پیدا نمی‌شود و چنان تعظیم شعائری برپا کرده‌اند که جهانیان در عظمت آن مبهوت مانده‌اند.

اما در ایران نیز پیاده روی اربعین رفته رفته جایگاه خود را در میان علاقه مندان خاندان عصمت و طهارت پیدا کرد و گویا گرانی, مشکلات اقتصادی و اجتماعی, تهدیدات امنیتی و … هیچ تاثیری در اراده آهنین عاشقان حسین (ع) نخواهد داشت.

یکی از نخستین موکب های ایرانی در مسیر پیاده روی اربعین را ” ستاد مردمی بیعت حسینی شهرستان ساری” از اربعین سال ۱۳۹۳ راه اندازی کرد و شاید بتوان گفت پس از سالها کسب تجربه و خدمت رسانی به زائران حسین(ع), امروز یکی از بزرگترین و با تجربه ترین موکب های ایرانی در کربلا محسوب می شود.

اما سئوالی که پیش می آید اینست که چرا کاری اینچنین وسیع و فرهنگی تاکنون حداقل در شهر ساری و استان مازندران رسانه ای نشده بود؟

جمع آوری, سازمان دهی و ارسال این حجم نیرو و تجهیزات از ساری آنهم در سکوت خبری و در همه این سالها, خود نشان از بی نشانی نامداران کوی عشق دارد. گویا رسانه حسین(ع) خود سراغ دلهای عاشق می رود و خود انتخاب می کند…

ستاد مردمی بیعت حسینی ساری با 110 نیرو به موکب های کربلا اعزام می شود

 

مهران احمدی مدیر اجرایی ستاد مردمی بیعت حسینی شهرستان ساری, نخستین مجموعه فعال مازندرانی در زمینه ارائه خدمات به زائران پیاده روی اربعین حسینی است. دفتر این ستاد در مسجد علی بن موسی الرضا واقع در میدان هلال احمر ساری است و از سال ۹۳ خدمات رسانی به زائران پیاده اربعین را آغاز کردند.

وی می گوید؛ برپایی موکب‌ها یک حرکت مردمی است. هزینه های موکب ها از بودجه دولتی و حکومتی تامین نمی‌شود بلکه کمک های مردمی است, و ما با سازماندهی این کمک ها را به مکان اسکان موکب ها برای ارائه خدمات به زائران پیاده روی اربعین هدایت می کنیم.

احمدی افزود؛ استقرار نیرو و تجهیزات برپایی موکب های ستاد مردمی بیعت حسینی شهرستان ساری در ایام پیاده روی اربعین همه ساله در دو نقطه خاک عراق, یکی در میانه راه نجف کربلا و عمود ۷۷۷ و دیگری در شهر کربلا برپا می شود.

مسئول ستاد بیعت حسینی ساری گفت: امسال حدود ۱۱۰ نفر برای خدمت رسانی به زائران اباعبدالله در زمینه های اسکان ؛ تغذیه ؛ بهداشت و درمان و فعالیت های فرهنگی از طریق این ستاد اعزام خواهند شد.

احمدی مسئول موکب ستاد مردمی بیعت حسینی ساری

احمدی در ادامه اظهار داشت؛ گروه نخست برای انتقال تجهیزات (شامل حدود ۵ تریلی و ۵ کامیون و تعدادی نیرو) ۲۰ روز زودتر از حرکت اعضای ستاد به کربلا اعزام می شوند تا کارهای مقدماتی را انجام دهند که امسال تاریخ اعزام این گروه  ۱۴ مهر خواهد بود.

وی گفت: خدام نیز پس از ۱۰ روز و در تاریخ ۲۳ مهر به عراق اعزام می شوند و تا ۱۰ آبان و دو روز پس از پایان مراسم نیز به زائران پیاده اربعین خدمات رسانی خواهند کرد که مدت زمان ارائه خدمات در موکب های بیعت حسینی ساری حدود ۱۴ روز خواهد بود.

احمدی در ادامه و با اشاره به میزان کالاهای مصرفی در این مدت تاکید می کند؛ کالاها و خدمات از سوی مردم تامین می شود و کاملاً مردمی است و این از تاکیدات حضرت آقا هم است که مراسم اباعبدالله را باید مردمی برگزار کنیم.

مسئول ستاد مردمی بیعت حسینی ساری در این نشست اظهار داشت : سازمان و نهادها تنها برای برنامه ریزی و ارائه خدماتی نظیر تامین اتوبوس و سازماندهی ها و ارزشیابی و  … دخالت دارند و امور دیگر را به خود مردم واگذار کردند و اعتقاد دارم این از برکت نذورات خالصانه  مردمی است که پیاده روی اربعین را هر سال باشکوه تر و پر شورتر و الحمدالله بدون مشکل خاصی برگزار می شود. البته در کشور عراق هم به همین شکل است و دولت دخالتی در برپایی این مراسم ندارد.

احمدی در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره خاطراتش در خدمت رسانی به زائران اربعین, با تبسمی که ناشی از آرامش درونی است می گوید؛ به تبع حجم عظیم کارها, خوب مشکلاتی هم در این سالها وجود داشت. ازجمله اینکه یک سال بدلیل عدم هماهنگی در سفارت, ناچار شدیم ۱۲ شبانه روز در مرز منتظر ورود بمانیم اما ناامید نشدیم و بالاخره از مرز عبور کردیم و موکب ها را در محل های مشخص شده راه اندازی کردیم. و یا در سال اول اعزام در مرز بدلیل مشکلاتی ناچار شدیم همه تجهیزات و کالاهای این موکب را بدون خودرو و بروی شانه های خود حمل کنیم که همه اینها بدلیل عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) است.

 

ستاد مردمی بیعت حسینی ساری با 110 نیرو به موکب های کربلا اعزام می شود

 

وی می افزاید؛ یک سال تهدیدات امنیتی و داعش, یک سال مشکلات روادید و مرز, یک سال گرانی ارز و دلار و … اما با وجود همه این مشکلات هیچ تاثیر منفی در شور مردم برای پیاده روی اربعین بوجود نمی آید و این مراسم جهانی هر سال پرشورتر از قبل برگزار می شود.

احمدی در تشریح فعالیت موکب های بیعت حسینی گفت : موکب عمود ۷۷۷ نجف به کربلا در هر ۲۴ ساعت ظرفیت ۱۵۰۰ اسکان و در هر وعده ۱۵۰۰ پرس غذا آماده و توزیع می کند. و موکب داخل شهر کربلا نیز ظرفیت ۳۵۰۰ پرس غذا در هر وعده غذایی را دارد.

دکتر امین پور مسئول بهداشت و درمان ستاد مردمی بیعت حسینی نیز درباره خدمات تیم بهداشت و درمانی در این دو موکب گفت: کادر بهداشتی و پزشکی ستاد مردمی بیعت حسینی متشکل از ۸ پزشک و چند پرستار و … است و هر ۲۴ ساعت تا ۵۰۰ نفر در موکب ها خدمات بهداشتی و پزشکی دریافت می کنند و این نشان می دهد حجم کار بسیار بالاست.

ستاد مردمی بیعت حسینی ساری با 110 نیرو به موکب های کربلا اعزام می شود

 

وی در بخش دیگر از توضیحاتش درباره تهیه امکانات و تجهیزات پزشکی گفت: داروهای مورد نیاز نیز از طریق فراخوان توسط مردم اهدا و جمع آوری می شود و با نظارت دقیق پزشک داروساز تیم, بسته بندی و به موکب ها ارسال می شود.