اید منتظر باشیم و ببینیم نتیجه این مزایده به کجا خواهد رسید و در صورت خرید سرخابی‌ها توسط ایران خودرو و سایپا، هزینه این کار باز هم بر روی قیمت خودرو لحاظ می‌شود و مردم باید هزینه آن را پرداخت کنند یا خیر؟

حضور دو قطب خودروسازی در مزایده فروش دو قطب اصلی فوتبال کشور

 

 

شرق پرس: عصر امروز در حالی شرکت سرمایه‌گذاری سمند که ۳۰ درصد سهم آن به ایران خودرو تعلق دارد، به عنوان یک متقاضی خرید تیم فوتبال استقلال اعلام شد که تأمین نقدینگی همواره به عنوان مهمترین مشکل خودروسازان طی سال‌های اخیر مطرح شده و گواه اصلی خودروسازان برای این مشکل، بدهی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی آنها به قطعه سازان بوده است.

 

 

فارس نوشت: شرکت سرمایه‌گذاری سمند (سهامی خاص) در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۸۳ تأسیس و در همان تاریخ رسماً  فعالیت خود را آغاز کرد که فهرست خدمات آن به شرح زیر است:

 

– خرید و فروش سهام، اوراق مشارکت، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار

 

– بازارسازی و بازارگردانی سهام شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو و سایر شرکت‌ها و موسسات پذیرفته شده در بورس

 

– تأسیس، تشکیل و مشارکت در سرمایه انواع شرکت‌ها، موسسات، طرح‌ها و پروژه‌ها

 

– تأمین سرمایه شرکت‌ها از طریق پذیره نویسی و عرضه عمومی و خصوصی سهام و اوراق مشارکت به اشخاص حقیقی و حقوقی معتبر داخلی و خارجی

 

آخرین وضعیت ترکیب سهامداری، ۳۰ درصد سهام شرکت متعلق به شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو است.

 

هاشم یکه زارع، رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سمند است که به عنوان عضو غیر موظف و به نمایندگی از طرف شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در این شرکت سرمایه‌گذاری حضور دارد.

 

محمد نیکفر عضو غیرموظف و به نمایندگی از ساپکو، نایب رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سمند و علی شیخی مدیر عامل شرکت سمند و نماینده ایران خودرو دیزل هستند.

 

رقم پیشنهادی شرکت سرمایه‌گذاری سمند برای خرید استقلال ۲۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

 

به این ترتیب تقاضای خرید استقلال در حالی از سوی ایران خودرو مطرح شده که این شرکت اخیراً درخواست افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولاتش را به شورای رقابت ارائه کرده است تا از این طریق بتواند بخشی از هزینه تولیدش را جبران کند، هزینه‌ای که از بخش‌های مختلف اعم از دستمزد، قیمت انرژی و سود تسهیلات بانکی ناشی می‌شود، سود تسهیلاتی که به دلیل کمبود نقدینگی، از سیستم بانکی اخذ شده است.

 

از سویی دیگر، شرکت توسعه و صنعتی نیوان ابتکار نیز به عنوان شرکت زیرمجموعه سایپا تقاضای خود را برای خرید سهام پرسپولیس ارائه کرده و در مزایده واگذاری این تیم شرکت کرده است.

 

سایپا در سال ۱۳۸۶ سهام شرکت توسعه و صنعتی نیوان ابتکار را خریداری کرد و در حال حاضر نیز از طریق همین شرکت، متقاضی خرید تیم پرسپولیس شده است.

 

تمایل خودروسازان به خرج کردن منابع مالی خود در امور غیر تولید در گذشته نیز دیده شده است، زمانی که سایپا برای خرید سهام خود اقدام کرد و بخشی از نقدینگی این شرکت به خرید سهامش اختصاص یافت.

 

این موضوع باعث شد، تا سایپا با کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در تولید روبرو شود و در نهایت مجبور به دریافت وام‌های بانکی با سود بالا شد و اثر سود این تسهیلات در قیمت تمام شده تولید عاملی برای افزایش قیمت خودرو و در نتیجه کاهش خرید مردم و رکود در بازار این شرکت خودروساز شد.

 

به این ترتیب مشخص نیست، ورود خودروسازان به موضوع خرید سهام تیم‌های فوتبال چه توجیهی دارد و چرا خودروسازان بیشتر از آنکه به فکر تولید خودرو باشند، به دنبال سرمایه‌گذاری در امور غیر تولیدی هستند؟

 

قرار است سازمان خصوصی‌سازی تا روز چهارشنبه (فردا) و نهایتاً هفته آینده شرکت برنده در مزایده را معرفی کند. باید منتظر باشیم و ببینیم نتیجه این مزایده به کجا خواهد رسید و در صورت خرید سرخابی‌ها توسط ایران خودرو و سایپا، هزینه این کار باز هم بر روی قیمت خودرو لحاظ می‌شود و مردم باید هزینه آن را پرداخت کنند یا خیر؟