مزغداران مازندرانی در خصوص ضرردهی در تولید گوشت مرغ می گویند: دربرای فروش هر مرغ با قیمت تمام شده شامل دارو، غذای مکمل، ذرت و دانه و کرایه حمل بار هزارو۵۰۰ تومان ضرر می دهیم و به شرطی که جوجه خریداری شده ۶۰۰ تومان باشد، قیمت تمام شده مرغ ۴ هزارو ۷۰۰ تومان تمام می شود.

خطر تعطیلی برخی از مرغداری های مازندران / سایه سنگین دلالان و واسطه ها در بازار تولید مرغ

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از مهر  وجود مشکلات فراوان شامل پایین بودن قیمت خرید، افزایش قیمت نهاده ها، بدهی های بانکی، حمایت نکردن و غیره سبب شده تا مرغداریهای مازندران حال و روز خوبی نداشته باشند.

 

 

 

مازندران ۱۱ درصد مرغ کشور را تولید می کند و با داشتن ۲۰۸۴ واحد مرغداری گوشتی و تولید بیش از ۱۱ درصد گوشت مرغ رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است

 

.

محمد تیموری یکی از تولیدکنندگان مرغ مازندران در گفتگو با مهر، اظهار داشت: قیمت مرغ در دوشنبه شب سه هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد در حالی که قیمت مرغ برای مصرف کننده ۶ هزارو ۵۰۰ تومان تمام می شود.

 

 

تیموری یکی از مرغداران بخش سوادکوه گفت: دو هزارو ۵۰۰ مرغ دار در مازندران فعال هستند که هرکدام  به دلیل مشکلات اقتصادی، قسط های عقب افتاده بانکی و بدهیهای بالا به دلالان دارند.

 

 

یکی دیگر از مرغداران بخش جویبار نیز اظهار داشت: تاکنون به فرمانداری، جهاد کشاورزی، استانداری نامه های زیادی زده ایم اما کسی پاسخگوی مشکلات ما نیست.

 

 

قیمت بالای تمام شده تولید مرغ

این مرغدار که خواست نامش ذکر نشود، به مهر گفت: برای فروش هر مرغ با قیمت تمام شده شامل دارو، غذای مکمل، ذرت و دانه و کرایه حمل بار هزارو۵۰۰ تومان ضرر می دهیم و به شرطی که جوجه خریداری شده ۶۰۰ تومان باشد،  قیمت تمام شده مرغ ۴ هزارو ۷۰۰ تومان تمام می شود.

 

 

وی در ادامه ابراز داشت: از ۴ هزارو ۷۰۰ تومان دلال به شرطی مرغ را از من می خرد که سه هزار و ۵۰۰ یا ۳ هزارو ۲۰۰ تومان بفروشم در صورتی هم که نفروشم مرغ مدت زمان بازدهی گوشتی خودش را از دست می دهد.

 

 

حسین جعفری یکی دیگر از مرغداران اظهار داشت: دولت هیچ سوبسیدی به مرغداران نداده است و سالهای قبل نیز گازوئییل را سه لیتر حساب می کردند که امسال زیر یک لیتر حساب می کنند.

 

 

وی تصریح کرد: وقتی مرغ گران می شود همه اعتراض می کنند که چرا مرغ گران شد اما وقتی مرغ ارزان می شود کسی واکنشی نشان نمی دهد.

 

 

این مرغ دار با نشان دادن نامه های مبنی برفروش مرغ به ادارات و سازمانها گفت: هیچ کس برای خرید مرغ به ما مراجعه نکرد و مرغهای پوسیده و از تاریخ گذشته را کیلویی دوهزارو ۸۰۰ از مرغدار خریداری کردند و کیلویی ۶ هزارتومان به مردم فروختند.

 

 

یکی دیگر از مرغداران گفت: ما پول دارو مکمل غذایی، کارگر، سوخت، گازوئیل را پرداخت می کنیم و باید بهترین دانه و غذا را هم به خورد مرغها بدهیم تا ضرر نکنیم.

 

 

وی اظهار داشت: هر یک از مرغداران، تاسیسات مرغداری به ارزش یک میلیارد به بالا دارند که اگر این پولها را بانک بگذارند سودی بیشتر از مرغداری در می آورند.

 

 

وی تاکید کرد: هیچ کدام از این مرغداراها آدرس اتحادیه مرغداران را بلد نیستند چراکه اتحادیه به مشکلات ما رسیدگی نکرده است.

 

 

وی با بیان اینکه برنج، چای و همه اقلام مصرفی قیمت تضمین شده دارد در حالی که مرغ قیمت تضمین شده ندارد و ما خودمان نمی توانیم روی مرغ قیمت بگذاریم.

 

 

این مرغدار قائمشهری ادامه داد: تمام مرغدارها  دو برابر حقوق اداره کار به کارگرها حقوق می دهند تا راضی باشند و ما تنها تولید کنندگانی هستیم که نمی توانیم در تولید دزدی کینم چرا که به خود مان ضرر وارد می کنیم.

 

 

به گفته برخی دیگر از فعالان صنعت مرغدری، مرغداران به بانکها، دلالان و  داروخانه های دامپزشکی و جاهای دیگر بدهیهای بالایی دارند و خیلی از مرغدارها هم در ورطه ورشکستگی و یا درتعطیل شده اند.

 

 

 

تولید ۱۱ درصد مرغ کشور در مازندران

دلاور حیدرپور  رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه ۱۱ درصد مرغ کشور در مازندران تولید می شود، گفت : دو سوم از تولیدات استان به سایر استانها از جمله تهران عرضه می شود.