رئيس اطلاعات تجاري خاورميانه در موسسه مشاوره خطر (Risk Advisory Group) اظهار داشت: لغو تحریم و خروج احتمالي ايران از انزوا مي تواند مهمترين گشايش اقتصادي از زمان سقوط اتحاد جماهير شوروي و برقراري روابط حسنه آمريکا با چين باشد

eghtesad-tahrim98

 

 

 

شرق پرس-سرویس اقتصادی: شاید در حال حاضر دسترسی سرمایه گذاران خارجی به ایران، دشوار باشد اما اگر مذاکرات هسته ای در وین با هدف کاهش تحریم های اقتصادی تهران در ازای محدودیت های دائمی بر برنامه هسته ای این کشور موفقیت آمیز باشد،‌ این هفته ممکن است همه چیز تغییر کند.

 

 

 

خبرآنلاین نوشت: شاهین شمس آبادی، رئیس اطلاعات تجاری خاورمیانه (غرب آسیا) و شمال آفریقا در موسسه مشاوره خطر (Risk Advisory Group) گفت: «خروج احتمالی ایران از انزوا می تواند مهمترین گشایش اقتصادی از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی و برقراری روابط حسنه آمریکا با چین باشد.»

 

 

به گفته رادمن ربی Radman Rabii، معاون شرکت کارگزاری فیروزه آسیا مستقر در تهران گفت توجه سرمایه گذاران خارجی به بازار ایران جلب شده است. وی ادعا می کند از زمان توافق چارچوب مذاکرات در نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو، شرکت او میزبان هیئت هایی از بیش از صد گروه سرمایه گذاری بوده است. این فرایند از زمان صدور بیانیه لوزان در ماه آوریل سرعت گرفته است.

 

 

وی افزود ظرفیت ایران بسیار زیاد است. ایران به عنوان یکی از آخرین بازارهایی که به روی جهان گشوده می شود، فرصت های رشد بسیار زیادی دارد.

 

 

تحریم های نفتی ایران موجب شد تولید نفت این کشور از ۳/۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ به ۲/۸ میلیون بشکه در روز کاهش یابد و کاهش تحریم ها ظرف سه تا شش ماه آینده تولید نفت ایران را تا پانصد هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

 

 

دومینیک بوکور اینگرام (Dominic Bokor-Ingram)، مشاور شرکت کارگزاری بازارهای در حال ظهور Charlemagne Capital مستقر در لندن گفت ایران ظرفیت های سرمایه گذاری عظیمی دارد که کمتر بازاری با این خصوصیات در جهان یافت می شود.

 

 

شرکتهای کارگزاری فیروزه آسیا و Charlemagne توافق کرده اند به محض لغو تحریم ها برای جذب سرمایه گذاران خارجی در ایران اقدام کنند.

 

 

ربی ابراز اطمینان کرد سرمایه های خارجی به محض امضای توافقنامه هسته ای به ایران سرازیر خواهند شد و سیستم سوئیفت که بخشی از تحریم های ایران بود بار دیگر برقرار خواهد شد.

منبع/ فایننشنال تایمز