منطقه آزاد به عنوان محرکی در جهت تشویق صادرات صنعتی منطقه تلقی می شود مسئله مهمی که استان مازندران تا کنون از آن بی بهره بود.

منطقه آزاد نیاز اساسی برای مازندران

 

شرق پرس ( شرق مازندران) : ایجاد منطقه آزاد در هر استانی موجب بروز و ظهور پتانسیل ها و ظرفیت های توسعه محور شده و همچنین اقتصاد مناطق را شکوفا می کند.

استان مازندران با همه توانمندی و داشتن زیرساخت های لازم برای داشتن منطقه آزاد ، ولی همچنان این مهم از سوی دولت مسکوت مانده و پیگیری اساسی در این زمینه انجام نشده است.

ایده ایجاد مناطق آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می گردد که در آن کشورهای زیادی به استقلال رسیدند . این کشورها در صدد برآمدند تا آثار عقب ماندگی را از بین ببرند. در این راستا، رسیدن به استقلال اقتصادی – صنعتی را یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت دانسته و بدین جهت در پی یافتن نظریه ها و راهبردهایی بودند که هر چه سریع تر آثار عقب ماندگی را زدوده و صاحب صنعت شوند.

تعریفی که سازمان ملل متحد( یونیدو) از مناطق آزاد دارد این است که منطقه آزاد به عنوان محرکی در جهت تشویق صادرات صنعتی تلقی می گردد و همچنین در برداشت جدید از مناطق آزاد، به ناحیه صنعتی ویژه ای در خارج از مرز گمرکی که تولیداتش جهتگیری صادراتی دارند ، گفته می شود.

فلسفه این اصطلاح در واقع در تغییر استراتژی واردات به استراتژی توسعه صادرات است.

دیار سبز می نویسد؛ در کشور ایران استفاده از مناطق آزاد کشور جهت توسعه صادرات و بویژه صادرات مجدد به دلیل مهیا بودن مقررات تسهیل کننده و کاهش بروکراسی های اداری و خارج بودن از قلمرو گمرکی دارای اهمیت بسیار زیادی است که این امر با توجه به رسیدن به دوره پسا برجام و علاقه مندی بسیاری از هیات های خارجی برای شروع فعالیت با ایران از راه مناطق آزاد از اهمیت مضاعفی برخوردار خواهد بود.