دلاور حیدرپور در زرندین نکا هدف از اجرایی کردن نهضت کشت مکانیزه کلزا در مازندران را خودکفایی کشور در تامین روغن مورد نیاز اعلام کرد.

 

به گزارش شرق پرس( شرق مازندران) نهضت کشت مکانیزه کلزا در مازندران  طی مراسمی با زیر کشت بردن زمین های روستای زرندین شهرستان نکا آغاز شد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این مراسم گفت که برای فراگیر کردن کشت مکانیزه دانه روغنی کلزا حدود ۵۰ دستگاه ماشین آلات مورد نیاز تهیه شده است تا مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد.

 

دلاور حیدرپور هدف از اجرایی کردن نهضت کشت مکانیزه کلزا را خودکفایی کشور در تامین روغن مورد نیاز اعلام کرد.

وی خودکفائی در زمینه های مختلف را از سیاست های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت که بر این اساس دولت با پرداخت حق السهم کشاورزان ، تمامی مزارع کلزا را تحت پوشش بیمه رایگان قرار می دهد.

حیدرپور پرداخت ۲۵ میلیون ریال تسهیلات بابت هر هکتار کشت کلزا را از دیگر برنامه های دولت برای گسترش تولید این محصول دانست و افزود : ۶ درصدی سود این تسهیلات را دولت پرداخت می کند.
افزایش تولید ، صرفه جوئی در مصرف آب ، کاهش هزینه های تولید ، مدیریت مصرف بذر و کود و سهولت درانجام کار از مهم ترین مزیت های کشت مکانیزه محصولات کشاروزی ار جمله کلزاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال تاکنون حدود ۱۳ هزار هکتار از اراضی مازندران زیر کشت کلزا رفته است ، ابراز امیدواری کرد که تا پایان فصل کشت این سطح به ۱۵ هزار افزایش یابد.

کلزاکاری در مازندران که از دهه ۷۰ به صورت رسمی آغاز و در کمتر از یک دهه به ۴۰ هزار هکتار رسیده بود ، از سال ۸۵ رو به افول رفت تا این که در اواخر عمر دولت گذشته به کمتر از چهار هزار هکتار رسید .

از ۲ سال پیش تلاش برای برگرداندن قطار کشت دانه های روغنی از جمله کلزا به ریل اصلی در مازندران آغاز شد و امسال با تعیین پنج بسته حمایتی ،توسعه کشت این محصول راهبردی محقق شده است.

از آنجایی که حدود ۸۵ درصد دانه روغنی کلزا وارداتی است ، وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید به تولید و بازرگانی این محصولات اهمیت خاصی قائل شده است.

کلزا ازجمله گیاهان روغنی است که دارای ۴۸درصد روغن است و کنجاله آن قریب به ۴۰درصد پروتئین دارد.

فصل کشت کلزا از اواخر مهر آغاز می شود و تا پایان آبان ماه ادامه دارد. برداشت محصول کلزا در مازندران هم از اردیبهشت شروع می شود و تا انتهای خرداد ماه ادامه می یابد.

سال گذشته پنج هزار و ۵۰ هکتار از زمین های مازندرن زیر کشت کلزا قرار داشت که از آن حدود پنج هزار تن کلزا برداشت شد.

به گزارش ایرنا, طرح الگویی ترویجی کلزا در شهرستان نکا در سطح ۴۰۴ هکتار از سایت مورد نظر در زرندین شامل روستاهای زرندین، اومال و قلعه سر انجام شد که براساس تعهدات ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان در سال جاری به زیر کشت کلزا می رود.