رئیس انجمن صنفی و رئیس کمیته تخصصی آجر ماشینی مازندران گفت: به همین دلیل سه واحد آجر ماشینی استان تاکنون تعطیل شده و بقیه همگی زیر 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و امید چندانی به ادامه حیات خود ندارند.

ajor mashini2

 

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران، جلسه انجمن صنفی کارخانجات آجر ماشینی مازندران در محل فرمانداری نکا برگزار شد.

 

 

 

فرماندار شهرستان نکا در این نشست با اشاره به اینکه دولت سعی داشت کنترل قیمت‌ها صورت گیرد و حتی قیمت‌ها به سمت کاهش سوق یابد که در این زمینه موفق شد، گفت: در آینده با لغو تحریم‌ها هر روز از مشکلات کاسته می‌شود و گشایش‌های خوبی صورت می‌گیرد.

 

 

جعفر احمدی اظهار کرد: با اقتصاد درون‌زا و مقاومتی می‌توان امید داشت که شرایط اقتصادی بهتر شود بنابراین باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

 

 

وی با اعلام اینکه قبول دارم که وضعیت سخت و معضلات و موانع به‌ویژه برای واحدهای آجر ماشینی زیاد است، افزود: نیاز است که همگان در جهت اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری به کار و فعالیت خود ادامه دهند.

 

 

احمدی با اشاره به اینکه شهرستان نکا قطب صنعت ساختمان استان به‌حساب می‌آید، از مسئولان ذی‌ربط شهرستانی و استانی خواست که در حل مشکلات مدیران کارخانجات آجر را همراهی کنند.

 

 

رئیس انجمن صنفی و رئیس کمیته تخصصی آجر ماشینی مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه حالت رکود تورمی بر کشور حاکم بود و تورم مهار شد اما رکودی که مشکل اصلی کارخانجات صنعت ساختمان به‌ویژه آجر ماشینی است همچنان پابرجاست، گفت: به همین دلیل سه واحد آجر ماشینی استان تاکنون تعطیل شده و بقیه همگی زیر ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و امید چندانی به ادامه حیات خود ندارند.

 

 

عسگری رسولی با اشاره به اینکه آجر سفال جزء کالاهای رقابت کامل بوده و در نتیجه عرضه و تقاضا قیمت آن را تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: به همین خاطر قیمت فعلی تیغه‌های آجر به حدود نصف قیمت واقعی به‌فروش می‌رسد که جوابگوی هزینه‌ها نیست.

 

 

رئیس انجمن صنفی کارخانجات آجر ماشینی مازندران ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی، تشویق، ترغیب، مشارکت و حضور بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی به‌ویژه در حوزه ساختمان و مسکن، خروج از رکود و کسادی بازار صنعت ساختمان را شاهد باشیم.

 

 

وی با اشاره به شروع اجرای قانون الگوی مصرف انرژی (ماده ۲۶) و جرائم ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی آن، ادامه داد: در چنین شرایط بحرانی پیاده‌سازی چنین طرحی به‌کمک شرکت‌های خصوصی چندان توجیهی ندارد و منطقی به‌نظر نمی‌رسد، چراکه امکان پیاده‌سازی استانداردهای مصرف سوخت هم‌اکنون در بیشتر کارخانجات غیرممکن است.

 

 

این مسئول افزود: به‌عنوان مثال ایجاد کوره تونلی به‌جای هوفمن در واحدهای آجر سفال حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که به‌هیچ وجه صاحبان این شرکت‌ها توان هزینه کرد آن را ندارند.

 

 

در این نشست مدیران واحدهای آجر ماشینی سطح شهرستان نکا به میزان بالای اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم و سایر موانع و مشکلات از جمله اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، میزان بالای نرخ سود بانکی، وضعیت فعلی استانداردهای مختلف در کشور اشاره کردند و خواستار توجه بیشتر مدیران نسبت به چالش‌های پیش روی تولید شدند.

 

 

در پایان مقرر شد مشکلات این واحدها در کارگروه رفع موانع تولید و ستاد تسهیل و پشتیبانی امور تولیدی شهرستان طرح و مورد بررسی قرار گیرد.