عنایتی گفت: با توجه به کاهش نزولات و کم آبی، زراعت برنج به‌ویژه در قسمت مرکزی و شرق مازندران که مشکل منابع آبی دارند، مطلوب نیست و علاوه بر نبود امکان آب تخت و انتقال نشاء به زمین اصلی، بسیاری از سطوح کشت‌شده نیز دچار استرس کم‌آبی شده اند.

shalizar-khoshk2

 

 

به گزارش شرق پرس حسن عنایتی در گفت‌وگو با  فارس در ساری درباره آخرین گزارش زراعت برنج در سطح استان، گفت: با توجه به شرایط جوی و کاهش نزولات و خشکی، زراعت برنج در برخی از مناطق به‌ویژه در قسمت مرکزی و شرق استان که مشکل منابع آبی دارند، مطلوب نیست و علاوه بر نبود امکان آب تخت و انتقال نشاء به زمین اصلی، بسیاری از سطوح کشت‌شده نیز دچار استرس کم‌آبی شده و تا مرحله خطر پیش رفته است.

 

 

وی با بیان اینکه اگر اقدامی برای تامین آب صورت نگیرد، مزارع در شرایط رها شدن و از بین رفتن قرار می‌گیرند، افزود: سطوحی از زمین‌های کشت‌شده نیز که در مرحله پنجه‌زنی و مرحله زایشی قرار داشتند، به‌دلیل کم‌آبی شدید و سله بستن خاک، رها شده و در معرض نابودی قرار دارند.

 

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: تاکنون ۲۰۸ هزار و ۶۱۶ هکتار از شالیزارهای استان به کشت برنج اختصاص یافته که ۴۸ هزار و ۹۷۵ هکتار معادل ۲۳.۵ درصد آن به‌ صورت مکانیزه و ۱۵۹ هزار و ۶۴۱ هکتار به روش سنتی کشت شده است.

 

 

این مقام مسئول یادآور شد: از کل سطوح نشاشده ۱۶۱ هزار و ۳۳۴ هکتار مربوط به ارقام محلی و ۴۷ هزار و ۵۸۲ هکتار مربوط به ارقام پرمحصول بوده است.

 

 

عنایتی با بیان اینکه سطح شالیزارهای کشت‌نشده به‌دلیل تامین نشدن آب، یک ‎هزار و ۵۴۱ هکتار است، گفت: ۲۶ هزار و ۱۹۴ هکتار سطح شالیزارهای کشت‎شده تحت استرس و ۴۹۵ هکتار سطح کشت‎شده و رها شده که در صورت تأمین آب، احتمال برگشت و انتفاع آن کم است.

 

 

وی ادامه داد: تاکنون ۲۷ هزار و ۲۵ هکتار معادل ۱۲.۹ درصد از شالیزارهای استان زیرپوشش بیمه کشاورزی قرار گرفتند و ۳۸۵ نمونه خاک از مزارع به آزمایشگاه‎های خاک‎شناسی ارسال شد.

 

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جوی، در حال حاضر درصد خوشه‌دهی شالیزارهای استان حدود ۱۵ درصد ارقام محلی است.

 

 

این مقام مسئول با اشاره به ثابت بودن قیمت انواع برنج تولیدی استان در هفته‌های اخیر، گفت: قیمت انواع طارم محلی هر کیلو ۶۸ هزار تا ۷۱ هزار ریال، ارقام پرمحصول خزر ۵۸ تا ۶۳ هزار ریال، رقم فجر ۵۷ هزار تا ۶۰ هزار ریال، رقم شیرودی ۵۴ تا ۵۶ هزار و ۵۰۰ ریال و رقم ندا ۵۲ و ۵۰۰ تا ۵۵ هزار ریال خرید و فروش می‌شود.