یکی از اعضای شورای اسلامی زاغمرز از شروع برداشت انار ترش و ارگانیک منطقه حیات وحش میانکاله بهشهر خبر داد.

anar-miankaleee

 

به گزارش شرق پرس جمال ابوطالبی عبدالملکی در گفت و گو با ایرنا با اعلام این خبر گفت: برداشت انار از منطقه حیات وحش میانکاله، ساماندهی شده و با استفاده از شرکتهای تعاونی و شرکت های بهره بردار منطقه انجام می شود.

 

 

وی اظهار داشت: با برنامه ریزی انجام شده، برداشت انار از ۱۲ هزار هکتار درختچه های انار این منطقه توسط شرکت های بهره بردار از ۲۰ مهر ماه امسال آغاز شد.

 

عضو شورای اسلامی زاغمرز با اشاره به ساماندهی برداشت انار در میانکاله یادآور شد: حدود ۱۰ شرکت بهره بردار و تعاونی شامل کانون شکار میانکاله، صیادان، شرکت تعاونی دهیاران بخش مرکزی، بومیان منطقه، طبیعت سازان، دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز و… کار برداشت انار را با نظارت هیات امنای انار میانکاله بر عهده دارند.

 

ابوطالبی عبدالملکی گفت: در سال های گذشته نظارتی بر نحوه برداشت انار در این پناهگاه حیات وحش انجام نمی شد و حضور پرتعداد افرادی که برای برداشت انار وارد این منطقه می شدند ، آسیب های جدی متعددی به میانکاله به خصوص انارستان های آن وارد می کرد.

 

وی افزود: شکسته شدن شاخه های درختان و آتش سوزی های متعدد ناشی از بی توجهی برخ از افراد یکی از آسیب هایی بود که به درختان انار میانکاله در گذشته وارد می شد ، که در طرح جدید و ساماندهی، تمام افرادی که مسئولیت برداشت انار را بر عهده دارند ، با حضور در دوره های آموزشی ، نحوه صحیح برداشت انار را فرا می گیرند.

 

عضو شورای اسلامی زاغمرز ادامه داد: به رغم فراوانی محصول انار در میانکاله، شرکت های بهره بردار نمی توانند همه محصولات درختان را برداشت کنند و باید از کندن بخشی از انارها که به مصرف حیوانات و پرندگان می رسد، خودداری کنند.

 

ابوطالبی عبدالملکی گفت: با برنامه ریزی انجام شده حدود ۳۰ درصد از میوه ها برای مصرف حیوانات و پرندگان باید بر روی درختان باقی بماند تا از آن تغذیه کنند.

 

 از ۲۸ گونه انار ایران در مازندران ۱۶ گونه مختص بهشهر است.

 

بهشهر دارای بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ انار است که از این مقدار ۱۰ هزار هکتار گونه های مختلف انار ترش در میانکاله و حدود یک هزار هکتار انار به صورت باغ در سطح شهرستان پراکنده است.

 

عمده باغ های تولید انار در بهشهر سنتی است و در سالهای اخیر با توجه به استقبال کشاورزان منطقه، باغداری نوین انار نیز در دستور کار قرار گرفته و بطور متوسط سالانه در بهشهر در حدود ۱۱ هزار تن انار شیرین، ترش، ملس و… برداشت می شود.

 

 

 

 

 

ایرنا