خزانه‎گیری در شالیزارهای گلوگاه در شرق مازندران از چند روز پیش آغاز شد و کشاورزان با وجود بارش ها و نزولات آسمانی اخیر امیدوار به سالی خوب و پر رونق در برداشت محصول هستند.

 

 

به گزارش شرق پرس گرچه بارش باران روزهای اخیر سبب آب‎گرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه‎های فصلی و خسارت‎های اندکی در بخش‎هایی از گلوگاه شد، اما ۱۴ آب‌بندان این شهرستان را پُرآب و باغات را سیراب کرد.

 

 

کشاورزان گلوگاهی از اینکه سال زراعی پُربارانی آغاز شده است، شادمان بوده و امیدوارند از شالیزارها و باغات خود، محصولات باکیفیت و فراوانی را برداشت کنند.

 

 

 

وسعت آب‌بندان‎های گلوگاه، ۴۰۰ هکتار و میزان اراضی شالیزاری در این منطقه نیز ۳ هزار هکتار است که ارقام محلی و پُرمحصول در آن کشت می‎شود.

 

 

خزانه‎گیری برنج از چند روز پیش در گلوگاه آغاز شده و کشاورزان باید برای هر هکتار از زمین کشاورزی خود، ۴۰ کیلوگرم بذر اصلاح‌شده استفاده کنند، جهاد کشاورزی نیز از نیمه دوم اسفندماه نسبت به توزیع بذر اقدام کرده است.

 

 

پس از مرحله خزانه‎گیری، نوبت نشاکاری است، نشای مکانیزه توسط شالی‌کاران گلوگاهی هنوز به‎خوبی جا نیفتاده است و بسیاری از آنها، نشای سنتی را راه حل مناسبت‎تر و به‎صرفه‎تری دانسته و معتقدند با این کار، افراد بیکار را نیز به‎سمت مزارع کشانده و منبع درآمدی برای آنها فراهم می‎شود.

 

 

سال گذشته، از ۳ هزار هکتار اراضی شالیزاری گلوگاه، تنها در ۳۰۰ هکتار از آن نشای مکانیزه انجام شد، اما برداشت شالی در قریب به‎اتفاق اراضی شالیزاری، به‎صورت مکانیزه بوده است.

 

 

از آنجا که سازمان جهاد کشاورزی برای هر شهرستان مازندران براساس قابلیت‎های آن منطقه، یک یا چند محصول را معرفی کرده است، در گلوگاه نیز بیشتر بر کشت گندم تأکید شده است که ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را شامل می‎شود، علاوه بر آن، کشت صیفی و سبزی‎جات نیز برای مزارع کشاورزی یا باغات گلوگاه پیشنهاد شده است. 

 

 

گلوگاه تولید‌کننده سالانه بیش از ۱۳۰ تن محصول کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی در بیش از ۶۰ نوع است.

 

 

تصاویر آغاز روزهای تلاش و کار در شرق مازندران را ملاحظه می فرمائید:

 

 

 

فارس