مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی مازندران درباره سطح زیر کشت گندم در مازندران و گلوگاه، گفت: به طور میانگین حدود 60 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم و آبی در مازندران داریم که از این میزان حدود 7 هزار و 500 هکتار در مناطق کوهستانی و دشت گلوگاه است.

 

gandomm

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی مازندران از آغاز طرح استانی ترویج و آموزش گندم خبر داد که پایلوت این طرح از شهرستان گلوگاه آغاز شده است.

 

به گزارش شرق پرس, مجید بهادری در گفت‌وگو با فارس گفت: در راستای استفاده بهینه از امکانات و بالابردن سطح تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی، برای هر یک از شهرستان‌های استان مازندران بر اساس استعدادهای کشاورزی، پروژه شاخص ترویجی به منظور برپایی کارگاه آموزشی در نظر گرفته شده است.

 

وی تصریح کرد: انجام این آموزش‌ها به صورت میدانی، مزرعه‌ای و مشارکتی است که در هر شهرستان نیز یک پایلوت آموزشی داریم.

 

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: این سازمان با همکاری اداره ترویج و مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران، امسال ۶۹ پایلوت استانی در بخش ترویج و آموزش بخش‌های مختلف کشاورزی را بر عهده دارد.

 

بهادری با بیان اینکه ترویج و آموزش مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت برنج در ماه‌های گذشته انجام شده و این آموزش‌ها برای باغداران نیز در حال انجام است، افزود: پایلوت آغاز طرح ترویج و آموزش گندم را از روستای «تیله‌نو» شهرستان گلوگاه در شرق مازندران آغاز کردیم و پس از آن در شهرهای بهشهر، نکا، ساری، میاندورود، جویبار، بابلسر، قائمشهر و سیمرغ برگزار می‌شود.

 

وی بیان داشت: در شهرستان گلوگاه، علاوه بر آموزش مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم، آموزش و ترویج سبزی و صیفی‌جات نیز انجام می‌شود.

 

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی مازندران، تصریح کرد: کارگاه آموزشی ترویج در مزارع، باغات، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و همچنین در محل پرورش آبزیان و زنبور عسل نیز برای آشنایی بهتر جامعه هدف با مراحل مختلف تولید محصول، برگزار می‌شود.

 

بهادری بیان داشت: کلاس‌های ترویج با هدف آموزش جدیدترین نکات علمی به کشاورزان، باغداران و دامداران انجام می‌شود و هر کلاس نیز حداقل با حضور ۳۰ نفر، تشکیل می‌شود.

 

این مسئول درباره سطح زیر کشت گندم در مازندران و گلوگاه، گفت: به طور میانگین حدود ۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم و آبی در مازندران داریم که از این میزان حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار در مناطق کوهستانی و دشت گلوگاه است.