بر اساس مصوبه دولت ، این سازمان ها در مازندران باید ضمن هماهنگی با کارخانه های آب میوه گیری در غرب این استان ، این نوع محصولات خسارت دیده را از باغداران منطقه با نرخ هرکیلو حدود پنج هزار و 500 ریال خریداری و آن را برای تبدیل به آبگیری به کارخانه های آب میوه گیری رامسر و تنکابن تحویل دهند.

آن روی خرید مرکبات خسارت دیده در مازندران

 

به گزارش شرق پرس( شرق مازندران) صف های طویل وانت های حامل مرکبات و تعلل در دریافت مرکبات باغداران خسارت دیده بر اثر برف اخیر از سوی شرکت های آب میوه گیری ، افزایش هزینه و نارضایتی برخی باغداران مازندران را به همراه داشته است.

 دولت تدبیر و امید اخیرا طرحی با عنوان خرید تضمینی پرتقال های درجه ۳ صنعتی خسارت دیده ناشی از برف اخیرا به منظور جبران بخشی از ضرر باغداران مازندران و تعادل بخشی به عرضه بازار و تقاضا مصوب نمود که درپی آن مسئولان سازمان های جهادکشاورزی و تعاون روستایی را ملزم کرد تا در این حوزه با باغداران همکاری لازم را داشته باشند.
بر اساس مصوبه دولت ، این سازمان ها در مازندران باید ضمن هماهنگی با کارخانه های آب میوه گیری در غرب این استان ، این نوع محصولات خسارت دیده را از باغداران منطقه با نرخ هرکیلو حدود پنج هزار و ۵۰۰ ریال خریداری و آن را برای تبدیل به آبگیری به کارخانه های آب میوه گیری رامسر و تنکابن تحویل دهند.
این کارخانه ها بنا به گفته مسئولان دست اندرکار ، ظرفیت پذیرش روزانه حدود ۶۰۰ تن پرتقال های آسیب دیده براثر برف و سرما از باغداران دراین منطقه را دارد.
اگرچه با تصویب این طرح از سوی دولت ، موجی از شادمانی در دل کشاورزانی که براثر بارش سنگین برف اخیر دچار خسارت های زیادی شدند ، به وجود آمد اما از سویی به علت بی برنامگی مسئولان دست اندرکار و ضعف نظارت آن ها دراجرای صحیح و هدفمند این مصوبه شادمانی باغداران را به نگرانی تبدیل کرده است.
برف و یخبندانی که از اول تا چهارم آذرماه سال جاری در مازندران رخ داد به بخشی از باغ های مرکبات استان خسارت زد و طبق ارزیابی کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران ، برف به حدود ۳۰ درصد از باغ های این استان خسارت وارد کرده است.

مازندران ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که پیش بینی شده بود امسال بیش از ۲ و نیم میلیون تن محصول از آنها برداشت شود.
رئیس‌ کارخانجات کشت و صنعت کوثر رامسر نیز پیش از این به خبرنگاران گفته بود که ظرفیت تولید این کارخانه آب میوه گیری حدود ۴۰۰ تن در روز است و با توجه به بسته بودن بیشتر شرکت های تولید کننده آب میوه در سطح استان ، این کارخانه امادگی برای تحویل حجم انبوهی از پرتقال های صنعتی درجه ۳ را ندارد.
محمود حلاجیان افزود : درحالی که هم اکنون روزی ۷۰۰ تن پرتقال از جای جای شهرستان های مازندران به این کارخانه آورده می شود که در پی چنین اتفاقی جز ایجاد ترافیک شدید ، درگیری میان فروشندگان و تحویل گیرندگان محصول در این کارخانه شاهد نخواهیم بود.
وی با اشاره به استقرار حدود چهار واحد تولیدی آب میوه گیری در شهرهای رامسر ، نشتارود ، کترا و سلیمان آباد تنکابن افزود : این واحدهای تولیدی هم اکنون غیرفعال شده اند و درصورتی اگر مسئولان قبل از اجرای مصوبه دولت درفراهم کردن زیرساخت ها و بعد نظارتی به درستی برنامه ریزی و اقدام می کردند امروز شاهد چنین مشکلاتی در این شهرستان نبودیم .
سرپرست اداره تعاون روستایی شهرستان های عباس آباد و تنکابن نیز گفت : تعداد زیاد خودروهای حامل پرتقال به کارخانه آب میوه گیری منطقه خشکه داران تنکابن سبب شده تا مسئولان این کارخانه در تحویل این نوع محصول با مشکل مواجه شوند .
تورج امیرارشدی درگفت و گو با ایرنا افزود : ظرفیت این کارخانه در روز حدود ۱۴۰ تن است درحالی که به طورمیانگین حدود ۲۰۰ تن پرتقال برای تبدیل آن به آبگیری برای تحویل به این کارخانه آورده می شود.
وی ادامه داد : با اجرای این طرح برخی از باغداران حتی از بیم آنکه مبادا دیگر ارقام محصول مرکبات آنان با ریزش احتمالی برف در آینده دچار یخ زدگی شود ، پرتقال تامسون نیز برای تبدیل به آبگیری به این کارخانه می آورند و همین عامل سبب تراکم شدید تحویل این محصول در این کارخانه شده است.
سرپرست اداره تعاون روستایی شهرستان های تنکابن و عباس آباد گفت : مساله مهم تر آن است که مسیر دسترسی به این کارخانه ها به گونه ای تعبیه شده که توان پذیرش خودروهایی مانند وانت نیسان و خاور را دارد درحالی که هم اکنون اغلب خودروهایی که برای تحویل بار مرکبات از شرق استان به این کارخانه مراجعه می کنند شامل تریلی و کامیون های ۱۰ تن است.
به گزارش ایرنا, امیرارشدی ابراز امیدواری کرد که با رایزنی های صورت گرفته با مسئولان دیگر کارخانه های آب میوه گیری شهرستان های چابکسر ورحیم آباد استان گیلان و منطقه کترا در تنکابن بتوانیم مشکلات باغداران را دراین حوزه برطرف کنیم.