یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی از وضعیت روابط اقتصادی ایران و آمریکا پس از تحریم ها می نویسد: برای شرکت های آمریکایی، توافق هسته ای ایران با پسته، فرش و هواپیما آغاز می شود. برای مصرف کنندگان امریکایی، توافق ایران می تواند به معنای قیمت پایین نفت نیز باشد.

tejarat-iran-usa

 

 

 

 شرق پرس-سرویس اقتصادی:  برای شرکت های آمریکایی، توافق هسته ای ایران با پسته، فرش و هواپیما آغاز می شود. برای مصرف کنندگان امریکایی، توافق ایران می تواند به معنای قیمت پایین نفت باشد، اما این موضوع تا سال بعد که محدودیت های صادرات نفت خام ایران برداشته می شود محقق نمی شود.

 

 

واشنگتن پست در یک گزارش تحلیلی نوشت:  این توافق برای ایران- که بعد از چند ماه به طور کامل اجرا می شود- مزایای گسترده ای از جمله امکان دسترسی به سرمایه گذاری خارجی، تجارت با بازارهای تشنه نفت در اروپا و آسیا، و حساب های امانی که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میاپلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت ایرات را در اختیار دارند، دارد. 

 

این منافع می توانند به احیای اقتصاد ایران و رفع فشار روی بودجه دولتی کمک کنند که هر دو شدیداً وابسته به درآمدهای نفت هستند. اما محدودیت های نفتی صرفاً زمانی برداشته می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران به تعهدات خود پایبند است و این هم انتظار می رود که حداقل تا پایان امسال به طول بینجامد. 

 

اوباما نیز گفت که محدودیت های تجارت و سرمایه گذاری در آمریکا به استثنای واردات مواد غذایی و فرش و صادرات قطعات و کل هواپیما برای خطوط هوایی ایران به قوت خود باقی هستند، که به گفته مقامات، یکی از بدترین سوابق امنیتی جهان را داراست. 

 

استثنا شدن تجهیزات هوایی می تواند عامل مهمی برای تقویت بوئینگ باشد.

 

با این حال، احتمالاً محدودیت ها شرکت های آمریکایی را در حاشیه نگه دارد چرا که شرکت های اروپایی و آسایی برای سرمایه گزاری در زمینه اکتشاف در ایران که چهارمین ذخایر تأیید شده جهان را داراست، هجوم می برند. آن شرکت ها احتمالاً شامل غول نفتی ایتالیا ENI، استاتئیل نروژ و توتال فرانسه خواهند بود که قبل از اعمال تحریم ها در ایران فعالیت می کردند. 

 

روبرت مک نالی، مشاور امنیت ملی پیشین جورج بوش و رئیس گروه رپیدان، یک شرکت مشاوره ای، گفت: “همه شرکت های آمریکایی می دانند که به این زودی قرار نیست چیزی تغییر یابد. اگر اعتدال سیاسی در تهران نباشد، احتمال اینکه سیاست به اندازه ای بهبود یابد که شرکت های نفتی آمریکا دوباره به ایران برگردند وجود ندارد.”

 

بعد از اینکه بازارهای جهانی نفت هفته گذشته با پیش بینی توافق به شدت افت کرده بودند، روز سه شنبه نسبتاً ثابت بود. 

 

تأسیس بخش نفت تهران می تواند روابط ایران در منطقه خلیج فارس را بیشتر به چالش بکشد زیرا ایران به کشورهای سازمان تولیدکننده نفت فشار می آورد تا برای ایجاد فرصت صادرات بیشتر برای ایران، تولید خود را کاهش دهند. عربستان سعودی به عنوان تولیدکننده اصلی کارتل، ماه گذشته حجم بالایی نفت خام تولید کرده و هیچ نشانی از کاهش نداشته است.

 

روابط بین ایران و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس عضو اوپک به دلیل حمایت ایران از شیعیان یمن، عراق و سوریه تیره شده است. کشورهای سنی خصوصاً عربستان از گروه های همتای خود در این کشورها حمایت می کنند. 

 

مک نالی گفت: “سعودی ها هیچ نشانی از کاهش برای هماهنگی با ایران نشان نمی دهند.” وزیر نفت ایران گفته است که ایران می تواند در طول یک ماه، روزانه یک میلیون بشکه دیگر تولید داشته باشد. سایر منابع این صنعت می گویند که ایران سال بعد می تواند حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز وارد بازارهای جهانی کند که این میزان در سالهای بعدی افزایش می یابد. اگرچه این میزان نفت اضافی در مقایسه با مصرف نفت جهانی که بیش از ۹۳ میلیون بشکه در روز است، ناچیز می باشد اما می تواند به کاهش فشار بر قیمت های جهانی کمک کند. 

 

اگرچه ۸۰ درصد درآمدهای صادراتی ایران را نفت تشکیل می دهد، اما فرش نیز یکی از سودمندترین صادرات آن است. اشاره به درآمد دقیق کشور از این صنایع دستی سخت است، اما مرکز ملی فرش ایران براورد می کند که این میزان در سال ۲۰۱۲ حدود ۵۶۰ میلیون دلار بوده است. 

 

زمانی آمریکا بزرگترین بازار مصرف محصولات قالیبافان ایران بود. در دهه اول قرن حاضر، معافیتی در قوانین آمریکا بود که واردات فرش و بعضی اقلام محصولات غذایی از ایران را مجاز می کرد. با این حال، در سال ۲۰۱۰ تحریم های جدیدی اعمال شد که این معافیت را باطل کرد. 

 

صنعت فرش ایران از زمانی که بازار ایالات متحده را از دست داد، با چالش های فراوانی روبرو گشته است و بنابراین احتمال وجود خواهد داشت که قالیبافان ایران فرصتی دوباره برای به دست اورن این بازار بزرگ پیدا کنند.

 

در سال ۲۰۱۴، آمریکا ۷۸۰ میلیون دلار کف پوش پشمی وارد کرده است که نیمی از آن از کشور هند بوده و چین، پاکستان و ترکیه در رتبه های بعدی قرار دارند.  

 

 

 

 

 

 

شفاف