مسئولان کاهش نرخ تورم را مهم‌ترین دستاورد دولت عنوان کرده‌اند و همواره به آن بالیده‌اند در حالی که کارشناسان اعتقاد دارند همین رکود حاکم بر بازار عامل اصلی کاهش نرخ تورم شده نه عملکرد مسئولان.

fagr-tavaromm

 

 

شرق پرس-سرویس اقتصادی: آمارهای تورمی ماه به ماه بهبود میابند اما وضعیت معیشتی مردم به روایت کوچه و بازار، روز به روز بدتر می شود و فریادهای گلایه مردم از گرانی های گاه و بیگاه و نخواندن دخل و خرج ها بلند است.

در واقع می توان گفت، ” رکود تورمی به جای مانده”، “عدم استقلال بانک مرکزی” و همچنین “بیکاری روز افزون” سه ضلع مثلثی بود که توانست در دو سال آخر دولت محمود احمدی نژاد، اقتصاد کشور را نیمه جان کند . سه ضلعی که هنوز هم با وجود وعده های دولت روحانی بر قوت خود باقی هستند.

 

در این میان روز به روز شکاف طبقاتی میان اقشار ضعیف و ثروتمند بیشتر می شود و هنوز دولتی ها راهکار اقتصادی مناسبی برای این مساله ارائه نداده اند و تنها از هر از گاهی از آمار امید بخش اقتصادی  رونمایی می کنند و از رفع تحریم ها و گلستان شدن اقتصاد ایران می گویند.

 

هنوز از یادها نرفته است که اردیبهشت ماه سال گذشته  با وجود اینکه نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت حسن روحانی می گذشت و او بسیار وعده داده بود که ریشه فقر و بیکاری را بخشکاند، مرکز آمار گزارشی را منتشر کرد که خط بطلانی بود بر شعار از بین رفتن فقر و فاصله فقیر و غنی.

 

بر اساس این گزارش این مرکز،  شکاف قیمتی هر مترمربع آپارتمان و حتی اجاره‌بهای این متراژ در مناطق گران و ارزان شهر تهران حدود ۴۱برابر اعلام شد.

 

یعنی  هر متر آپارتمان افراد ساکن در منطقه۲ تهران که گران ترین منطقه تهران اعلام شده، ۴۱برابر گران‌تر از آپارتمان های  منطقه۱۵ تهران است که ارزان ترین منطقه مسکنی پایتخت محسوب می شود!

 

حالا هم بنا بر آمار جدید، قیمت حداکثر فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی در پاییز امسال در منطقه یک تهران حدود ۲۴ میلیون تومان و در منطقه ۲۱ تهران فقط یک میلیون تومان بوده است که نشان دهنده ادامه این وضعیت است.

 

 
گزارش بانک مرکزی از تورم مهر ماه ١٣٩۴ نشان می‌دهد در این ماه قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته ۶/٠درصد افزایش یافته است. نرخ تورم مهر امسال نسبت به مهر گذشته یا به عبارتی تورم نقطه‌به نقطه مهر ماه نیز به ٨/١٠درصد رسید که لب‌مرز تک‌رقمی شدن ایستاده است. طی هفت ماه اول سال جاری این شاخص نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ١۴درصد افزایش داشته و میزان تورم ١٢ماه منتهی به مهر ١٣٩۴ نسبت به ١٢ ماه منتهی به مهر ١٣٩٣معادل ٨/١۴درصد است.

 

نرخ تورم به تک رقمی شدن نزدیک شد اما…

از سوی دیگر،گزارش بانک مرکزی از تورم مهر ماه ١٣٩۴ نشان می‌دهد در این ماه قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته ۶/٠درصد افزایش یافته است. نرخ تورم مهر امسال نسبت به مهر گذشته یا به عبارتی تورم نقطه‌به نقطه مهر ماه نیز به ٨/١٠درصد رسید که لب‌مرز تک‌رقمی شدن ایستاده است. طی هفت ماه اول سال جاری این شاخص نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ١۴درصد افزایش داشته و میزان تورم ١٢ماه منتهی به مهر ١٣٩۴ نسبت به ١٢ ماه منتهی به مهر ١٣٩٣معادل ٨/١۴درصد است.

 

 گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهر ماه ١٣٩۴ در تمام استان‌های کشور به جز استان هرمزگان که معادل٩/٠درصد کاهش داشت؛ با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان خراسان شمالی معادل ٢/١درصد و کم‌ترین آن مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری و کرمان هر یک معادل ١/٠درصد بود. این شاخص در تهران نیز معادل ۵/٠درصد افزایش داشته است.

 

از سوی دیگر،تورم تولیدکننده هم در مهر کاهش یافته و روی نقطه ۵/٨درصد ایستاده است. کاهش شاخص قیمت تولیدکننده به مفهوم کاهش هزینه تولید است. این افت در صورت استمرار می‌تواند با یک وقفه زمانی بر قیمت مصرف‌کننده نیز تاثیر بگذارد و نهایتا موجب کاهش تورم کل شود. به عبارت ساده‌تر کاهش هزینه تولید می‌تواند منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات شود و نهایتا بر میانگین قیمت‌های کل در کشور نیز اثرگذار باشد.

 

برای محاسبه نرخ تورم سه شاخص اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. شاخص تولیدکننده (ppi)، شاخص مصرف‌کننده (cpi) و تورم کل. شاخص تولیدکننده به معنی هزینه تمام شده تولید است که ارتباط مستقیم با کاهش نرخ محصولات تولیدی و ارزانی دارد اما هنوز هم همه جا خبر گرانی است نه ارزانی!

 

شفاف در پایان می نویسد: به این ترتیب است که تشدید رکود موجب شده بسیاری از حوزه‌های اقتصادی در وضعیت قرمز قرار بگیرند و دولت به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد موفق نشده در مواجهه با این چالش به موفقیتی دست یابد. در این بین مسؤولان کاهش نرخ تورم را مهم‌ترین دستاورد دولت عنوان کرده‌اند و همواره به آن بالیده‌اند در حالی که کارشناسان اعتقاد دارند همین رکود عامل اصلی کاهش نرخ تورم شده نه عملکرد مسئولان.