کشاورزان شرق مازندران محصولات باغی و مرکبات را با کم‎ترین سود، به دلال عرضه می‎کنند که در مجموع سود کلانی نصیب افراد سودجو می‎شود و در نهایت محصولات با قیمت چندبرابر بیشتر از خرید اولیه به‎دست مصرف‎کننده می‎رسد.

bagh-portegal51

 

 

شرق پرس-اقتصادی: مازندران باتوجه به اینکه از موقعیت اقلیمی مناسبی برخوردار است، به‎عنوان محور اصلی کشاورزی در تأمین مواد غذایی جامعه نقش مهمی ایفا می‎کند.

 

 

امروزه تولید محصولات داخلی، اهمیت و جایگاه ویژه‎ای دارد و از این رو درمی‎یابیم که نیاز به تولیدات داخلی و افزایش سطح کیفیت محصولات باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

کشاورزی یکی از ارکان مهم اقتصادی در روستاها به‎شمار می‎رود و در شهرستان میاندورود نیز بسیاری از افراد به آن اشتغال دارند که هم‎اکنون در فصل برداشت مرکبات نیز روزانه بیش از ۱۰۰ تن مرکبات برداشت می‎شود.

 

 

زنان نیز در تأمین مایحتاج زندگی، به این کار اشتغال دارند تا بتوانند گامی در اقتصاد خانواده بردارند، زیرا نیمی از اهالی میاندورود باغ‌دار هستند و این امر موجب همکاری بانوان این شهرستان در کشاورزی است.

 

 

وجود دلالان موجب ضرر اقتصادی به کشاورزان

 

کشاورز در تولید محصولات، با هزینه‎های زیاد در طول کاشت و برداشت محصول مواجه است که در صورت وجود بازار مناسب و کیفیت مطلوب، می‎توان ضرر و زیان را کاهش داد تا کشاورز با رضایت‎مندی بیشتری به تولید محصول اقدام کند.

 

 

 

یکی از باغ‌داران شهرستان میاندورود در شرق مازندران که در تولید مرکبات فعالیت دارد، مهم‎ترین مشکلات پیش‎روی کشاورزان را عدم دسترسی به بازار مناسب برای فروش دانست و اظهار کرد: نبود بازار مناسب و عدم نظارت دقیق بر محصولات کشاورزی از جمله مرکبات، یکی از ضعف‎های اساسی به‎شمار می‎رود.

 

 

ابراهیم ذبیحی بیان کرد: قیمت‎های تضمینی دولت برای خرید برخی از محصولات کشاورزی بسیار پایین است، در صورتی که هزینه کاشت و برداشت محصولات چندبرابر فروش آن است.

 

 

وی مشکل کم‎آبی را یکی از معضلات دانست که کشاورزان با آن روبه‌رو هستند و یادآور شد: وجود آب برای توسعه باغات و زمین‌های کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما گاهی با کمبود شدید آب و گاهی با پرآبی مواجه هستیم که در این صورت تعادل برقرار نیست.

 

 

 

این باغ‌د‌ار خاطرنشان کرد: وجود واسطه‎ها در بازار فروش و عدم بازار مناسب، موجب بروز مشکلاتی برای کشاورزان و باغ‌داران می‎شود، از طرفی نیز بالا بودن قیمت محصولات موجب می‎شود تا مصرف‌کننده توان خرید آن را نداشته باشد.

 

 

 وضعیت نامناسب توزیع محصولات کشاورزی

 

کشاورزان با کم‎ترین سود، محصولات را به دلال عرضه می‎کنند که در مجموع سود کلانی نصیب افراد سودجو می‎شود و در نهایت محصولات با قیمت چندبرابر بیشتر از خرید اولیه به‎دست مصرف‎کننده می‎رسد. 

 

 

عیسی خوزان کشاورز دیگر در گفت‎وگو با فارس با اشاره به مشکلات کشاورزی، گفت: از لحظه کاشت تا برداشت محصولات و هم‎چنین در مواقع فروش با دغدغه و نگرانی‌های زیادی مواجه هستیم.

 

 

 

وی بیان کرد: ارزان بودن برخی از محصولات کشاورزی موجب بروز مشکلات معیشتی کشاورزان می‎شود که گاهی هزینه فروش محصول صرف قیمت بذر، سم و کود می‎شود که در نتیجه عفت قیمت محصولات کشاورزی را در پی دارد.

 

 

خوزان با اشاره به حضور دلالان و نبود بازار مناسب، خاطرنشان کرد: حضور دلالان و نبود بازار مناسب را هرگز نمی‎توان انکار کرد، زیرا بیشترین ضرر را به کشاورزان وارد می‎کنند که همین امر موجب مشکلاتی برای کشاورزان می‎شود.

 

 

وی ادامه داد: قیمت نامناسب بذر، کود و سم یکی از دغدغه‌های آشکار به شمار می‌رود که از نصف قیمت فروش محصولات کم می‎شود.

 

 

خوزان تصریح کرد: تسهیلات گسترده‎ای برای کشاورزان فراهم نیست تا با استفاده از آن جلوی ضرر و زیان گرفته شود.

 

 

وی حمایت نکردن مردم از تولیدات داخلی را یکی از مشکلات کشاورزی دانست و اضافه کرد: همیشه شعار استفاده از محصولات داخلی بر سر زبان‎ها است، اما در این میان افرادی وجود دارند که به استفاده از محصولات داخلی اعتقادی ندارند، به‌طور مثال واردات برنج به ایران یکی از معضلات کشاورزی ایران به‌شمار می‎رود، با وجود اینکه مازندران در تولید برنج حرف اول را می‎زند.

 

 

 

رسیدگی به مشکلات کشاورزانی که چرخه تولیدات داخلی به پشتوانه آنها تأمین می‎شود، گام موثری در هموار کردن معضلات این قشر زحمت‌کش است که مسئولان باید به آن توجه کنند تا کشاورزان با آسودگی خاطر به بحث تولید محصول بپردازند.

 

به گزارش فارس،  در حالی که نظارت موثری بر بازار عرضه محصولات انجام نشود، قطع بر یقین تولید محصولات کشاورزی با کاهش چشم‎گیری روبه‎رو می‎شود.