اخیراً مردم و مسئولین گلوگاه به این باور رسیده اند که یکی از راههای غلبه بر مشکلات بیکاری و معضلات اجتماعی ناشی از آن شناسایی و معرفی استعدادها و قابلیت ها ی این شهرستان است تا بعنوان یکی از دروازه های این استان نقش مناسبی در جذب توریست و درآمد داشته باشد.

 

kolbadinejad5

 

به گزارش شرق پرس, امروزه هر شهر و کشوری با نشان و محصولی  شناخته می شود. کسی نیست که باشنیدن نام اصفهان به یاد گز معروف آن شهر نیافتد. مسلماً زیره با کرمان, گلاب با قمصر کاشان, انار با ساوه و … شناخته می شوند.

 

 

برند سازی در شهر به معرفی چهره آن شهر در زمینه ورود و خروج گردشگر کمک شایانی می کند. و اصولاً هر شهری که می خواهد در مسیر توسعه گام بردارد باید ابتدا قابلیت ها و محصولات منحصر به فرد خود را نیز به جامعه معرفی کند.

اما اخیراً  مردم و مسئولین گلوگاه به این باور رسیده اند که یکی از راههای  غلبه بر مشکلات بیکاری و معضلات اجتماعی ناشی از آن شناسایی و معرفی استعدادها و قابلیت ها ی این شهرستان است تا بعنوان یکی از دروازه های این استان نقش مناسبی در جذب توریست و درآمد داشته باشد.

 

در این راستا عبدالحسین کلبادی نژاد عضو شورای شهر گلوگاه, کارشناس زراعت و اصلاح نباتات و همچنین نائب رئیس کمیسیون کشاورزی شورای عالی استان با ارائه طرحی خواستار معرفی انجیر, این میوه بهشتی بعنوان یک برند و محصول منحصر به فرد برای این شهرستان شد که البته  مورد استقبال مسئولین و مردم گلوگاه قرار گرفت. طوری که روزهای گذشته گلوگاه شاهد برپایی اولین جشنواره انجیر در کشور برای برند سازی این محصول به نام این شهرستان بود. البته در کنار معرفی این میوه بنام گلوگاه باید از وجود جاده توریستی گلوگاه- دامغان, دریای آرام,  اکبر جوجه و … نیز در راستای این هدف بهره لازم را ببریم.

 

 

کلبادی نژاد همزمان با برپایی این جشنواره جزوه ای با نام ” انجیر میوه بهشتی” نیز تهیه و آنرا انتشار دارد که در این جزوه اطلاعات کامل و جالبی در مورد انجیر ارائه شده است. این جزوه  در اختیار سایت شرق پرس قرار گرفت که در ادامه بخشهایی از آن را ملاحظه می کنید:

 

 

انجیر ستایش شده ترین میوه در تاریخ صدر اسلام و فرهنگ های مختلف است. رسول خدا (ص) فرموده اند:

اگر روزی آرزوی میوه ای از باغ بهشت را داشته باشم به طور قطع آن میوه انجیر است.

 

” والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم.

سوگند به انجیر و زیتون , سوگند به طور مبارک سوگند به این شهر ایمن که ما آدمی را در نیکوتر اعتدالی بیافریدیم.

 

 

مشخصات گیاه شناسی انجیر :

انجیر از خانواده موراسه (moracee) است با نام علمی (ficus) فیکوس نام عربی (تین) ونام انگلیسی (FIG) نام یونانی آتیک (ATTIC) (600) گونه انواع فراوانی دارد آنچه در باغبانی از نظر مصرف میوه اش کشت می شود (ficus caria ) و ( F-Psodocarica) و (F-Palata) می باشد که نوع اول همان انجیر خوراکی است و دو نوع بعدی همان کاپری فیگ Capri-Fig می باشد که برای تلقیح کشت می شود دارای برگ پنجه ای با ۳ تا ۵ لوپ (lope) می باشد قسمتی که به اسم این میوه می شناسند و خوراکی است در حقیقت میوه نیست بلکه زائده مجوفی است که گل های انجیر به مقدار زیادی در داخل آن قرار گرفته و مواد قندی در این زائده یا نهنج جمع می شوند درخت انجیر یک پایه است بعضی گل های نر و ماده روی یک درخت تشکیل می شود اگر میوه انجیر را باز کنیم و به شکل یک سطح در آوریم گل های نر که حامل گرده هستند در کنار و به طرف خارج صفحه قرار گرفته اند و گل های ماده که دارای تخمدان هستند در وسط صفحه قرار گرفته اند .

 

 

خاک مطلوب انجیر:

در انواع خاک شنی تا رسی سخت می توان کاشت در اراضی شنی حمله بسیار زیاد است بهترین خاک برای کاشت اراضی لیمونی است .

 

 

تکثیر و ازدیاد درخت انجیر :

هم به طریق جنسی و هم به طریق غیر جنسی می شود تکثیر کرد ازدیاد تکثیر از طریق جنسی یا بذر فقط برای تحقیقات علمی معمول است . آنچه برای تکثیر و ازدیاد می باشد به طریق غیر جنسی است که عبارتند از قلمه – خوابانیدن شاخه – و پا جوش – پیوند

در ازدیاد بوسیله قلمه از شاخه قوی رسیده و درخت سالم انتخاب و تهیه شود موقع تهیه قلم وقتی که درخت خزان کرده شود ولی هنوز سرمای زمستان شروع نشده باشد اندازه قلم ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر = که ۳/۲ آن زیر خاک می باشد .

 

 

فرآورده های انجیر :

انجیر تازه – انجیر خشک – مربا – سرکه – شربت انجیر – شیره انجیر(دو شاب) – سوپ انجیر – کنسرو انجیر پوره – انجیر برشتی – الکل – کنسانتره

 

 

انواع انجیر ایرانی :

انواع انجیر تولیدی ایران شامل دانه سفید ، پوز دنبالی ، کوهکی ، تومسجدی ، زرد پوست پیازی ، ویل وحشی ، خرمایی ، شاه انجیری ، انجیر منجیقی کرمانشاه ، سیاه لرستان و گلوگاه مازندران است که علاوه بر تازه خوری و خشک از آندر تولیدات جانبی از جمله : مربا ، شربت ، مسقطی ، بیسکویت ، کیک ، کلوچه و پودر انجیر نیز استفاده می شود .

 

 

خواص دارویی انجیر

بر اساس تحقیقات انجام شده برگهای درخت انجیر بدلیل داشتن خصوصیات مدر بودن ، تسکین دهندگی و دافع کرم روده مورد استفاده قرار گرفته و دم کرده برگ درختان انجیر مسکن بوده و برای معالجه سرفه تجویز شده است .

میوه انجیر برای نرم کردن سینه و روده و دارای خاصیت ویژه ای می باشد . انجیر تازه منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین ث است که در جلوگیری از ابتلا به سرطان کاربرد دارد .

جوشانده انجیر در التهاب دستگاه تنفسی و غرغره کردن آن برای گلو درد و سرماخوردگی مفید بوده و عفونت های لثه را نیز درمان می کند .

خوردن انجیر تازه خشک سبب لینت مزاج و یبوست مزمن را درمان می کند و در طب جدید شربتی برای رفع بیماری های یبوست کودکان تهیه شده است .

درباره خواص دارویی انجیر همین بس که سرشار از ویتامین A ،B و C آهن ، منگنز ، کلسیم ، سدیم ، پروتئین ، مواد ازته ، چربی و قند است .

انجیرهمچنین ضدسرطان ، برطرف کننده بیماری های پوستی ،رفع بی اشتهایی کودکان ، رفع کم خونی کودکان ، درمان ناباروری ، تقویت کننده شیر مادران ، تمیز کننده روده بزرگ و درمان کننده ناراحتی های سینه بوده و جوشانده آن در درمان سرما خوردگی ، گلودرد ، سرخک ، مخملک ، آبله ، التهابات مجاری تنفسی ، ذات الریه ، سیاه سرفه ، آرتروز و درد مفاصل موثر است.

 

 

انجیر در طب قدیم

از نظر طب قدیم ایران ، گرم و تر است .

–          تعرق بدن ادرار را زیاد می کند .

–          حرارت بدن را کاهش می دهد و میوه ای چاق کننده است .

–          جوشانده انجیر خشک درمان کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی ، کلیه ، ذات الریه ، سرخک ، مخملک و آبله می باشد .

–          جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرما خوردگی بسیار مفید است و غرغره کردن آن گلو درد را بر طرف می کند .

–          انجیر برای درمان سوء هاضمه مفید است .

–          یکی از دارو های بسیار مؤثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل ، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می باشد . این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می برد .

–          انجیر برای آنهایی که قند خونشان پایین می آید و یک دفعه احساس ضعف می کنند مناسب است ، زیرا قند آن به سرعت در روده کوچک جذب می شود .

–          اگر در اثر کهولت سن با کاهش تمایلات جنسی مواجه شده باشید خوردن در این مورد هم به کمک شما می آید .

–          انجیر برای بهبود مشکلاتی نظیر تب ، گوش درد و ورو چرکی کاربرد دارد و برای کمک به کبد هم عالی است .

–          موجب از بین رفتن بوی بد دهان نیز می شود .

–          مخلوط انجیر با عسل در تسکین زخم معده بسیار مفید است .

–          ضد سرطان است .

–          تازه منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین ث است.این دو آنتی اکسیدان درپیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی را ایفا می کند.