اگر در سال جاری تنها 2 میلیون تن برنج از هند وارد کشور شود، بخشنامه وزارت جهاد 6 میلیارد دلار از منابع کشور را در اختیار هندی ها قرار خواهد داد، از سوی دیگر قیمت این محصول که گمان می رفت با آزاد شدن واردات کاهش داشته باشد، روند افزایشی به خود گرفته است به طوری که هر کیلوبرنج هندی حدود250 تا 300 تومان افزایش قیمت داشته است.

berenj-hendi

 

 

به گزارش شرق پرس, بخشنامه جدید وزارت جهاد کشاورزی در باره آزاد سازی واردات برنج به داخل کشور بیش از آنکه مورد توجه واردکنندگان داخلی باشد با استقبال کم نظیر هندی ها مواجه شده است، به طوری که طبق گفته عضو هیات رئیسه بنکداران کشور، هندی ها پس از شنیدن این خبر قیمت محصولات خود را ۴۵ درصد افزایش داده اند.

 

 

وبه گفته وی، تا قبل از بخشنامه وزارت جهاد قیمت هر تن برنج هندی ۶۵۰ دلار بود اما به محض اینکه از موضوع مطلع شدند و همچنین با اشتیاق وارد کننده های برنج داخلی مواجه شدند قیمت های خود را افزایش دادند به طوری که در هر تن ۳۰۰ دلار بر ارزش کلای خود اضافه کردند.

 

 

با این حساب اگر در سال جاری تنها ۲ میلیون تن برنج از هند وارد کشور شود، بخشنامه وزارت جهاد ۶ میلیارد دلار از منابع کشور را در اختیار هندی ها قرار خواهد داد، از سوی دیگر قیمت این محصول که گمان می رفت با آزاد شدن واردات کاهش داشته باشد، روند افزایشی به خود گرفته است به طوری که هر کیلوبرنج هندی حدود۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

 

 

این در حالی است که ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان برنج دنیا به شمار می رود و در صورت ساماندهی تولید این محصول در کشور می توان کشور را از ورادات برنج بی نیاز کرد. این اقدام وزارت جهاد کشاورزی باعث ناراحتی تولید کنندگان داخلی شده است.

 

یکی از نمایندگان شمال کشور در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: محصول کشاورزی برخی از کشورهای دنیا به دو دلیل بسیار ارزان تر از محصولات دیگر کشورها است، اولین دلیل آن پایین بودن قیمت تمام شده محصوات به خاطر مکانیزاسیون و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و همچنین موقعیت استراتژیک محلی که محصول در آن تولید می شود است.

 

وی گفت: اما نکته بعدی که باعث پایین بودن یک محصول در کشور های دیگر شده، سوبسید و حمایت هایی است که دولت ها از تولید کنندگان خود دارند است، و زمینه را فراهم می کند تا در عرصه های مختلف بین المللی از دیگر کشور ها جلو بزنند. یکی از این کشور ها که نمی تواند با آنها مقابله کند ایران است.

 

 

جعفر زاده ایمن آبادی درباره دلایل بی رقیب بودن این محصولات در ایران گفت: ایران کشوری است که تا کنون نه، توانسته در زمینه مکانیزاسیون محصولات قدم های مفیدی بردارد، و نه سطح زیر کشت را افزایش داده است، و حتی نتوانسته است، سوبسید لازم را به کشاوزان بدهد.

 

 

وی گفت: ایران تنها کاری که می کند این است که خرید تضمینی کند، که آن هم گاهی ماهها پول آن دست کشاورز را نمی گیرد، بنابراین محصول ما نمی تواند با برنج هند رقابت داشته باشد.

 

 

وی گفت: هنوز عدم مسمومیت این برنج برای ما مشخص نشده است ولی با کمال تاسف اخبار آزادسازی واردات آن به گوش می رسد، که باعث نگرانی بسیار زیادی در بین کشاورزان شده است، هنوز استفاده از این برنج در کشور با حرف و حدیث های زیادی همراه است، معلوم نیست این دستور العمل به چه منظوری صادر شده است.

 

 

این نماینده مجلس گفت: این اقدام وزارت جهاد باعث سو استفاده هندی ها شده و باعث شده دندان طمع خود را تیز کنند، این اقدام وزارتخانه تحت هیچ شرایطی مورد قبول نمایندگان مجلس نیست، و بعد از بازگشایی مجلس قطعا با این موضوع برخورد خواهیم کرد، چرا که این کار یک دشمنی آشکار با کشاورزان ایرانی است.

 

وی گفت: کشاورزان شمال کشور که برنجشان مرغوب ترین برنج کشور است هنوز نتوانسته اند به دلیل عدم توان خرید بازار محصولات خود را به فروش برسانند و برنج ها در انبار مانده است، کشاورزان امید داشتند در پایان سال، دولت فکری برای آنها بکند اما این اقدام وزارت جهاد موجی از یاس و نا امیدی را در بین انها ایجاد کرده است.

 

 

وی در پایان یادآورد شد: به طور متوسط هر سال بیش از ۱۰ درصد از زمین های کشاورزی شمال کشت نمی شود و برخی از آنها نیز مجبور به تغییر کاربری می شوند اگر این روند ادامه داشته باشد در سالهای آینده این معضل بیشتر شده ودر نهایت تبدیل به یک فاجعه زیست محیطی خواهد گردید.

 

 

 

 

 

تابناک