قنبری گفت: یکی از دلایل صادر نشدن این محصول به خارج از کشور، استقبال فراوان مردم استان های همجوار است که به همین دلیل بخش عمده ای از انار بهشهر به شهرهای دیگر مازندران یا استان های مجاور فرستاده می شود.

 

anarr65

رئیس جهاد کشاورزی بهشهر گفت : همه هشت هزار تن انار برداشت شده باغات شهرستانهای به مصرف داخلی رسیده و به همین دلیل در شرایط فعلی هیچ برنامه ای برای صادرات این محصولات به خارج از کشور وجود ندارد.

 

به گزارش شرق پرس, غلامرضا قنبری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد : یکی از دلایل صادر نشدن این محصول به خارج از کشور، استقبال فراوان مردم استان های همجوار است که به همین دلیل بخش عمده ای از انار بهشهر به شهرهای دیگر مازندران یا استان های مجاور فرستاده می شود.

 

وی بر ضرورت راه اندازی صنایع تبدیلی مرتبط با انار در منطقه تاکید کرد و افزود: ساخت کارخانه های صنایع تبدیلی می تواند دغدغه های باغداران مبنی بر فروش نرفتن احتمالی این محصول را از بین برده و زمینه تشویق زمینداران برای کاشت بیشتر انار را فراهم کند.

 

وی به سطح زیر کشت انار بهشهر اشاره کرد و گفت: در بهشهر بیش از ۸۸۰ هکتار باغ انار وجود دارد که حدود ۸۰۰ هکتار از این مجموعه بارده و بقیه به دلیل کوچک بودن، قابلیت محصول دهی ندارند.

 

قنبری ادامه داد : علاوه بر درختان انار منطقه ، بیش از ۱۲ هزار هکتار انار ترش خودرو یا وحشی در منطقه میانکاله بهشهر وجود دارد که بخشی از این انارها به مصرف حیوانات می رسد و بخش دیگر نیز از سوی گردشگران یا شرکت های تعاونی محلی برداشت می شود.

 

وی گفت : درختان انار میانکاله به مراتب محصولی بیشتر از انارهای شهرستان دارد و بر اساس پیش بینی های انجام شده از هر هکتار درختچه های انار میانکاله امسال بیش از ۵ تن محصول برداشت می شود.

 

رئیس جهاد کشاورزی بهشهر با اشاره به پیش بینی حجم انار برداشت شده در شهرستان گفت:بر اساس نظرات کارشناسان این اداره، پیش بینی می شود باغداران امسال در هر هکتار، بیش از ۱۰ تن انار برداشت کنند.

 

بهشهر تولید کننده ۱۶ نوع انار است و انار زیر کشت باغ های این شهرستان شامل انواع انار ملس، ترش، شیرین و شکر در خلیل شهر و کوهستان از مرغوبیت بیشتری برخوردار است.

 

وی به افزایش غرس انار در بهشهر اشاره کرد و افزود: سرما و یخبندان سال گذشته موجب خشک شدن برخی از درختان مرکبات شد و همین عامل حدود ۱۰ درصد از باغداران شهرستان را ترغیب به کشت انار کرد.

 

قنبری گفت: انار به دلیل آسانی در فروش، ضرر نکردن باغداران و بی نیازی از سم و کود، در حال تبدیل شدن به انتخاب اول باغداران و کشاورزان است و با توجه به سطح زیر کشت انار، پیش بینی می شود باغداران بهشهری امسال از فروش انار بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال درآمد کسب کنند.

 

رئیس جهاد کشاورزی بهشهر افزود: سالانه برای اصلاح و احیای باغ های میوه تسهیلات و نهال یارانه دار پرداخت شده و آموزش های لازم برای مبارزه با آفات و بیماری های درخت انار توسط کارشناسان ارائه می شود.

 

قنبری بر لزوم تاسیس مرکز تحقیقات انار بهشهر تاکید کرد و گفت: راه اندازی این مرکز به مدیران جهاد کشاورزی استان ارائه شد، اما به دلیل نرسیدن سطح زیر کشت انار به میزان استاندارد، با راه اندازی این مرکز در بهشهر موافقت نشد.

 

وی با اشاره به مزایای غرس نهال درخت انار برای محیط زیست منطقه و تأثیر آن در جلوگیری از فرسایش خاک اظهار کرد: ریشه های درخت انار مانعی در برابر فرسایش خاک است و کاشت این درخت، یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از فرسایش خاک به ویژه در دامنه هاست.