رضا پورفلاح با اشاره به آغاز نشای مکانیزه در 10 هکتار از اراضی شالیزاری گلوگاه، افزود: براساس شواهد موجود، تا 23 اردیبهشت‌ ماه، میزان نشای مکانیزه برنج به 100 هکتار می‌رسد و در مجموع نیز در 300 هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان، نشای مکانیزه انجام می‌شود.

nesha-shalizar-mekanize

 

به گزارش شرق پرس به نقل از فارس همزمان با آغاز فعالیت شالیکاران در اراضی شالیزاری مازندران، صبح چهارشنبه نخستین نشای مکانیزه در ۱۰ هکتار از اراضی شالیزاری مزرعه «اَوان» این شهرستان آغاز شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه در حاشیه این فعالیت کشاورزی، به  فارس گفت: با توجه به وضعیت جوی مناسب و بارش‌های فصلی همچنین آمادگی کشاورزان برای مقابله با خشک‌سالی احتمالی، پیش‌بینی می‌شود ۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گلوگاه به زیر کشت ارقام محلی و پرمحصول برود که ۱۰۰ درصد اراضی را شامل می‌شود.

 

رضا پورفلاح با اشاره به آغاز نشای مکانیزه در ۱۰ هکتار از اراضی شالیزاری گلوگاه، افزود: براساس شواهد موجود، تا ۲۳ اردیبهشت‌ ماه، میزان نشای مکانیزه برنج به ۱۰۰ هکتار می‌رسد و در مجموع نیز در ۳۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان، نشای مکانیزه انجام می‌شود.

 

وی درباره نقش آموزش‌های ترویجی در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی به‌ویژه برنج، به فارس گفت: آموزش‌های ترویجی که شامل آموزش‌های تئوری و عملی بوده است، به طور ۱۰۰ درصدی در تولید محصول سالم و باکیفیت همچنین با بازدهی بیشتر، تاثیر داشته است، زیرا کشاورزان نیز از برگزاری آموزش‌های ترویجی رضایت دارند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه با اشاره به وجود بانک نشا در گلوگاه افزود: این بانک در تیپ ۵۰ هکتاری و شامل گلخانه‌های دو هکتاری است.

 

بهترین نوع خاک را در شمال کشور داریم

ناظر مراحل مختلف تولید برنج در مزرعه اوان گلوگاه نیز در گفت‌وگو با فارس در گلوگاه، اظهار کرد: بنا به درخواست مالک مزرعه اوان، نظارت‌های مربوطه از مرحله کاشت بذر، نشا و خزانه‌گیری تا برداشت برنج را به عهده گرفتم و در این مدت، پاسخگوی سئوالات و مشکلات بهره‌بردار هستم.

 

عبدالطیف قلی‌زاده درباره مزایای استفاده از مکانیزاسیون در کشاورزی به‌ویژه برای محصول برنج، بیان کرد: بدون تردید، شاخص‌هایی چون هزینه کمتر، پرت کمتر در مرحله نشاکاری و برداشت محصول همچنین بازدهی و تولید بیشتر، حاصل استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی است.

 

وی درباره اینکه اما با این حال، هنوز بسیاری از کشاورزان استفاده از روش سنتی را بهتر و به‌صرفه‌تر می‌دانند، تصریح کرد: البته در کشورهایی که با تعداد بیکاران بیشتری مواجه هستند، اگر روش‌های مکانیزه کمتر باشد بهتر است، زیرا ماشین برای مزرعه‌داران به‌صرفه است اما جای انسان‌های بیکار را می‌گیرد و در چنین شرایطی بسیاری از کسانی که می‌توانند از کار در مزرعه، پولی کسب کنند، چیزی عایدشان نمی‌شود.

 

این استاد دانشگاه و دکترای شیمی و حاصل‌خیزی خاک درباره اهمیت خاک در برداشت محصولی سالم، ادامه داد: به دلیل اینکه کشورمان در ناحیه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، لازم است تا شالیزارهای ما در خاک‌هایی باشند که نفوذپذیری آب کمتر بوده و خاک، غرق‌آب باشد.

 

وی در پایان با بیان اینکه هر چقدر مواد آلی و بافت خاک شالیزاری سنگین‌تر باشد، بهتر است، گفت: هر رقمی از محصول برنج، نیاز غذایی خاصی دارد و در استان‌های شمالی به این دلیل که خاک‌های ما خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی نیستند، لذا بهترین نوع خاک و بهترین محصول برنج را داریم.

 

 شهرستان گلوگاه در شرقی‌ترین نقطه مازندران قرار دارد و تولیدکننده بیش از ۶۰ نوع محصول کشاورزی است.