صنايع دستي مازندران در كنار توليد ارزان قيمت متاسفانه نتوانسته است درحوزه بازار موفق عمل كند تا جايي كه بسياري از توليدكنندگان اين آثار با مشكل فروش و شناساندن آن مواجه شده‌اند.

sanaye-dasti-maz1

 

 

به گزارش شرق پرس نگاهی به وضعیت صنایع دستی در استان مازندران نشان می دهد که این صنعت در استان در گیرودار تولیدات ارزان‌قیمت و ضعف بازاریابی گرفتار شده است.

 

 

 

 

 صنایع دستی استان مازندران به سبب تولیدات موفق و زمینه‌های سنتی و فرهنگی متناسب از جایگاه مناسبی برخوردار بود اما متاسفانه این مهم در استان دچار چالش‌های بسیاری شده است.

 

 

صنایع دستی مازندران در کنار تولید ارزان قیمت متاسفانه نتوانسته است درحوزه بازار موفق عمل کند تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان این آثار با مشکل فروش و شناساندن آن مواجه شده‌اند.

 

 

نشست هم‌اندیشی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی شرق استان در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران برگزار شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه نظام برنامه‌ریزی کشور به این باور رسیده است که اگر بخواهیم برای ایجاد فرصت اشتغال در کشور برنامه‌ریزی کنیم باید به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی توجه کنیم.

 

 

دلاور بزرگ‌نیا یادآور شد: تحصیلکرده در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کم نیست اما بین حوزه عمل و نظر فاصله بسیار زیاد است.

 

 

وی عنوان کرد: همایش‌ها و نشست‌هایی از این دست و برقراری ارتباط بیشتر هنرمندان به ویژه پیشکسوتان می‌تواند راهگشای هنرمندان جوان و کارشناسان سازمان و ارتقای سطح دیدگاه‌های نظری دانش‌آموختگان صنایع‌دستی شود.

 

 

بزرگ‌نیا با بیان اینکه در این چند ماه اخیر تحرک جدی در فضای صنایع دستی شکل گرفت که البته این به معنی نبود اختلاف‌سلیقه نیست، اظهار کرد: نگاه اداره کل و سیاست‌های سازمان نشان می‌دهد اتفاقات خوبی در راه است و تصمیماتی گرفته می‌شود تا کم توجهی‌های گذشته با برقراری ارتباط بیشتر با هنرمندان و صنعتگران جبران شده و مشکلات موجود مرتفع و زمینه‌های کار برای آینده بیش از گذشته فراهم شود.

 

 

پیش بینی ۷۰۰ شغل برای سال ۹۴

 

وی با اعلام اینکه در سال جاری، ۷۰۰ شغل در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی پیش‌بینی و هدف‌گذاری شده است، تصریح کرد: در حال حاضر این رقم در حوزه صنایع‌دستی هدف‌گذاری شده است اما رسیدن به این نقطه مستلزم همت جدی دولت و بخش خصوصی است.

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان مازندران در این جلسه گفت: در گذشته ۳ درصد از تولید ناخالص ملی به صنایع دستی اختصاص داشت اما به دلیل تولید بی‌کیفیت و ارزان قیمت و ضعف در بازاریابی و بازارخوانی عقب ماندیم.

 

 

بی‌مهری با صنایع دستی در مازندران

علی ماهفروزی از وجود ساختارهای نادرست در سال‌های گذشته انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر آرشیو یا اسناد منسجمی مبنی بر اینکه در زمینه صنایع دستی چه گذشت و چه بی‌مهری‌هایی به این قشر از روشنفکران جامعه صورت گرفته وجود ندارد بلکه این اطلاعات و تجربیات تنها در حافظه هنرمندان است که ما انتظار داریم تا با ارتباط بیشتر با دولت امکان انتقال را فراهم کنند.

 

 

هنرمندان به روزهای اوج باز گردند

وی از تصدی‌گری انجمن هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی مازندران در امور جاری این حوزه خبر داد و تصریح کرد: طراحی، بازارخوانی و بازارداری و شناخت مشتری برعهده ماست اما صنایع دستی و هنرهای سنتی باید با کمک خود هنرمندان به روزهای اوح خود برگردد.

 

معاون صنایع دستی مازندران یادآور شد: ورود کالاهای ماشینی و غیر متعارف و فروشگاه‌های که به اسم فروشگاه صنایع دستی اجناس دیگری عرضه می‌کنند از جمله مشکلات حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است که روند قانونی جهت حل این مشکل در حال پیگیری است.

 

وی از وجود بازارچه های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در دستور کار این حوزه خبر داد و گفت: شهرک صنایع دستی با وسعتی ۵/۱ هکتاری در شهرستان نور در حال انجام است.

 

 

 

ایسنا