نیروگاه شهید سلیمی نکا یکی از واحدهای موفقی است که در زمان تحریم توانسته با تکیه بر توان داخلی بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذارد و با تولید بیش از 500 قطعه از قطعات مورد نیاز نیروگاه توسط متخصصان داخلی سندی بر اقتصاد مقاومتی باشد.

 تبلور خودکفایی و اقتصاد مقاومتی در بزرگترین نیروگاه خاورمیانه در شرق مازندران؛

 شرق پرس ( شرق مازندران) : نیروگاه نکا به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه خاورمیانه، با استفاده از توان تخصصی، کارشناسان جوان بومی و نیروی انسانی توانمند و زبده، دارای ابعاد بزرگ تولیدی است که در طول سال‌های متمادی، بخش اعظم برق کشور را تأمین کرده و رتبه‌های متعدد برتر را در ارزیابی‌های وزرات نیرو به‌دست آورده است.

این نیروگاه بزرگ که با استفاده از واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی به تولید بیش از ۵ درصد برق کشور می‌پردازد، نقش به‌سزایی در تأمین بخشی از این انرژی بر عهده دارد که این روزها بهینه‌سازی پروژه‌های جدید را دنبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه شهید سلیمی نکا در گفت‌وگو با فارس، درباره پروژه‌های جدید این نیروگاه گفت: در طول یک سال گذشته ۱۰ پروژه بهینه‌سازی با هدف بهبود و سرعت‌بخشی به تولید انرژی در این نیروگاه در دستور کار قرار گرفت که با قوت در حال انجام است.

محسن نعمتی اظهار کرد: برای عملیاتی شدن این پروژه‌های بهینه‌سازی ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده که اعتبار و منابع آن از طریق فروش انرژی به کشور عراق تأمین شده است و اکنون هم در تولید انرژی با قوت توسط تکنسین‌ها و کارشناسان بومی در حال فعالیت هستیم.

 

 تولید بیش از ۵۰۰ قطعه نیروگاه شهید سلیمی نکا توسط متخصصان داخلی

وی همچنین از تولید بیش از ۵۰۰ قطعه از قطعات نیروگاه شهید سلیمی نکا توسط متخصصان داخلی خبر داد و یادآور شد: در تولید قطعات نیروگاهی، تمام موارد طراحی، ساخت و مهندسی این قطعات توسط متخصصان داخلی انجام شده است و فرزندان این مرز و بوم با توجه به اقتصاد مقاومتی و تلاش برای نهادینه کردن فرمایشات رهبری در طول سال‌های اخیر، توانمندی‌های خود را به منصه ظهور رساندند.

مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه شهید سلیمی نکا با اشاره به اینکه در زمان تحریم با مشکلات عدیده‌ای در وارد کردن قطعات نیروگاهی به داخل مواجه بودیم، گفت: برهمین اساس و با توجه به نیازی که به تولید این قطعات برای نیروگاه وجود داشت، با استفاده از توان داخلی اقدام به تولید قطعات مختلف نیروگاهی شد که اکنون با تولید بیش از ۵۰۰ قطعه نیروگاهی، از توانمندی مناسب در این زمینه برخورداریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه این نیروگاه، بیش از پنج درصد برق کشور را تولید می‌کند، میزان برق تولیدی سال گذشته این نیروگاه را ۱۱.۵ میلیارد کیلووات ساعت اعلام کرد و یادآور شد: متخصصان ما با تمام توان برای تولید انرژی کشورمان، تلاش می‌کنند و هم اکنون هم تمام واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی این نیروگاه در تولید فعال هستند.

نعمتی ادامه داد: این نیروگاه متشکل از چهار واحد بخار با قدرت اسمی ۲ هزار و ‎ ۲۱۴مگاوات برق و با سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی بیش از ۱۳۷ مگاواتی و یک واحد بخار با قدرت ‎۱۶۰ مگاوات است.

 

کاهش و حذف سوخت مازوت در نیروگاه نکا

وی بیان کرد: سوخت مازوت نیروگاه شهید سلیمی نکا که به‌عنوان سوخت دوم این نیروگاه در برخی از موارد ضروری استفاده می‌شد، از جمله مشکلاتی بوده که در طول سال‌های اخیر مورد شکایت مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسؤولان است.

مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه شهید سلیمی نکا در ادامه در مورد چگونگی مصرف مازوت در این نیروگاه و مشکلات ناشی از آن معتقد است که با تمام توان کاهش و حذف مازوت در نیروگاه نکا در دستور کار قرار دارد و برای این منظور با برنامه‌ریزی انجام شده، سوخت مازوت نیروگاه نکا در سال جاری به ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی افزود: در سال ۹۳ سوخت مازوت نیروگاه نکا ۷۵ درصد بوده که این مقدار در سال ۹۴ به ۵۵ درصد رسیده است و اکنون در حال کاهش و حذف آن هستیم و تنها مقداری برای تعمیرات و مسائلی از این قبیل استفاده می‌شود.

 

سوخت اصلی نیروگاه تولید برق نکا گاز طبیعی است

رئیس اداره حفاظت و محیط زیست نکا هم در سخنانی در گفت‌وگو با فارس، سوخت اصلی نیروگاه تولید برق نکا گاز طبیعی دانست که در صورت نبود آن، سوخت مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد که در سال‌های اخیر با توجه به کمبود گاز طبیعی، مازوت به عنوان سوخت عمده مورد استفاده قرار گرفته است.

رضا قاسمی در مورد چگونگی پلمب خط انتقال مازوت به نیروگاه نکا در اوایل سال جاری گفت: در پی نشت مازوت از لوله‌های خط انتقال در محدوده روستاهای تازه‌آباد و نوذرآباد نکا در اوایل اردیبهشت‌ماه جاری انجام و منجر به آلودگی خاک منطقه شده بود که با شکواییه اداره حفاظت محیط‌زیست نکا و به دستور دادستان، واحد خط انتقال سوخت مازوت نیروگاه نکا تا اطلاع ثانوی پلمب شد.

وی افزود: نیروگاه نکا برای تأمین مازوت مورد نیاز از دو طریق حمل توسط تانکرهای حمل سوخت و یا خط ریلی استفاده می‌کند که از طریق خط ریلی تا پایانه نفتی نکا و ذخیره در مخزن حدود ۷ میلیون لیتری و سپس پمپاژ سوخت در خط لوله انتقال مازوت تا محل نیروگاه نکا به طول حدود ۲۲.۵ کیلومتر صورت می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا اضافه کرد: خط انتقال مازوت به نیروگاه از سال ۱۳۵۳ در منطقه وجود دارد که پوسیدگی و اتمام عمر مفید لوله‌های خط انتقال مازوت از پایانه نفتی نکا تا نیروگاه شهید سلیمی سبب بروز نشت مازوت شده که این مورد در سال‌های قبل هم اتفاق افتاده بود که با پلمب آن، بسیاری از مشکلات ناشی از نشست مازوت مهار شد.

 

نیروگاه نکا، نمونه بارز تخصص و تعهد

فرماندار نکا هم از نیروگاه نکا به‌عنوان واحد تولید انرژی مهم و اثرگذار در منطقه نام برد که نمونه بارز تخصص و تعهد دانشمندان ایرانی برای سربلندی ایران عزیز است که با تولید قطعات نیروگاهی گامی موثر برای رفع وابستگی‌ها به تولیدات خارجی برداشتند.

جعفر احمدی افزود: در نیروگاه شهید سلیمی نکا از توان بالای نیروی انسانی و متخصصان در این نیروگاه برخورداریم که حتی در سال‌های گذشته ساخت نیروگاهی در عراق را آغاز کردند و این نیروگاه نمونه کامل برای نیروگاه‌های کشور است که امیدواریم با تعامل، وفاق و ایجاد همدلی بین نیروهای مختلف و متخصصان، تلفیقی از علم و فن‌آوری، مهندسی و تعهد را برای رسیدن به توسعه و پیشرفت همه‌جانبه در پیش بگیریم.

وی گفت: نیروگاه شهید سلیمی در طول جنگ هشت ساله علیه ایران اسلامی سه بار مورد حمله هواپیماهای دشمن بعثی عراق قرار گرفت و تقدیم ۳۳ شهید و ۱۶۵ جانباز به انقلاب، بیانگر تعهد این متخصصان و دانشمندان به ایران اسلامی است که امیدواریم در ادامه راه، در عرصه اقتصادی شاهد توانمندی‌های بیشتر این عزیزان باشیم.

فرماندار نکا خاطرنشان گرد: نیروگاه شهید سلیمی نکا با دارا بودن ظرفیت تولیدی ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات برق، از بزرگترین نیروگاه‌های کشور واقع در ساحل جنوبی دریای خزر بوده که سوخت اصلی واحدهای بخار آن گاز طبیعی و سوخت کمکی آن مازوت است. 

به گزارش فارس، اکنون با توجه به جنگ نابرابر اقتصادی دشمن علیه ایران اسلامی، توجه به توان نیروهای داخلی و بومی، تلاش برای افزایش تولیدات بومی و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی از مسائل بسیار مهم و حیاتی است که در نیروگاه شهید سلیمی نکا با استفاده از توان دانشمندان داخلی دانشمندان و متخصصانی که از قدرت بالای علمی برخوردارند این مسأله با ساخت قطعات نیروگاهی داخلی و قطع وابستگی به خارج از کشور، تاحدود بسیار بالایی محقق شده است که امیدواریم در ادامه راه با استفاده از توان داخلی و محلی، برای خودکفایی بیشتر در این زمینه گام برداشته شود.

 مریم نظری