پورفلاح گفت: 10 هزار تن از پرتقال باغات گلوگاه در زمان بارش برف برداشت نشده بود که حدود 50 درصد معادل 5 هزار تن از این میوه خسارت دید.

خسارت بیش از 5 میلیاردی به باغهای مرکبات گلوگاه

 

به گزارش شرق پرس( شرق مازندران) مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه گفت: بارش برف پاییزی‌ بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به باغات پرتقال این شهرستان خسارت وارد کرد.

رضا پورفلاح در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: طبق بررسی های به عمل آمده بارش برف پاییزه و برودت هوا موجب یخ زدگی پرتقال و سوختن سرشاخه های درختان جوان یک ساله باغات مرکبات شهرستان گلوگاه شده که میزان خسارت برآورد شده بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: سطح باغات مرکبات شهرستان گلوگاه بالغ بر هزار هکتار با عملکرد ۲۰ هزار تن در سال است که ۱۱ هزار تن پرتقال و ۹ هزار تن نارنگی تولید می شود.

پورفلاح با بیان اینکه باغداران گلوگاهی حدود ۸۰ درصد محصول نارنگی باغات را پیش از بارش برف برداشت کرده بودند و خسارت چندانی به نارنگی وارد نشد، خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار تن از پرتقال باغات گلوگاه در زمان بارش برف برداشت نشده بود که حدود ۵۰ درصد معادل ۵ هزار تن از این میوه خسارت دید.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه گفت: پیش از بارش برف پاییزه طبق پیش بینی هواشناسی اقداماتی مانند آتش کردن و دود دهی در باغات مرکبات به منظور بالا بردن دمای هوا انجام شد و همچنین پس از بروز سرما و بارش برف به باغداران این شهرستان توصیه شد به منظور کاهش آسیب دیدگی و حفاظت از درختان و بالا بردن مقاومت درخت در برابر سرما با کودهای مایع اسید آمینه بالا درختان را محلول پاشی کنند.

پورفلاح اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی با پذیرش معرفی نامه مدیریت جهاد کشاورزی هر شهرستان، پرتقال درجه سه و یخ زده را به مبلغ هر کیلوگرم ۵۵۰ تومان و پرتقال درجه یک را به ازای هر کیلوگرم ۹۰۰ تومان از باغداران خریداری می کند.